مهر- پس از جلو افتادگی عراق در توسعه و برداشت نفت از بزرگ‌ترین میدان مشترک با ایران، این کشور رقیب نفتی با استفاده از وقت کشی روس‌ها و چینی‌ها در ایران، تولید از دومین میدان مشترک نفتی با ایران را تا چند هفته آینده آغاز می‌کند.
این کشور از مهر ماه سال جاری با مشارکت شرکت انگلیسی- هلندی شل تولید روزانه ۱۷۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک با آزادگان جنوبی را آغاز کرده و پیش بینی می‌شود تولید روزانه نفت این کشور از آزادگان جنوبی به زودی تا مرز ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
در حال حاضر عراق خود را برای آغاز تولید نفت از میدان بدری که با میدان آذر ایران مشترک است، آماده می‌کند. به طوری‌که شرکت گازپروم روسیه پس از ۲ سال وقت کشی در میدان آذر ایران، این روزها خود را برای آغاز تولید نفت در نیمه مشترک آذر در عراق آماده می‌کند.
رویترز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: گازپروم میدان نفتی بدری عراق را به شبکه خط لوله متصل کرده تا زیرساخت جدید برای انتقال روزانه ۲۰۴ هزار بشکه نفت فراهم شود.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نفت عراق، قرار است تا چند هفته آینده این کشور تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت از میدان مشترک بدری(آذر) را آغاز کند.
همزمان با عزم عراق برای آغاز تولید نفت از دومین میدان مشترک و بزرگ نفتی با ایران، شرکت‌های گازپروم و لوک اویل روسیه نزدیک به ۵ سال در توسعه این میدان مشترک نفتی ایران وقت کشی کردند و در نهایت به بهانه تحریم از ادامه حضور در این پروژه‌های نفتی انصراف دادند.