دبیرکل اوپک ضمن باثبات خواندن بهای نفت خام در بازارهای جهانی شرایط عرضه این محصول را مطلوب ارزیابی کرد. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، عبدالله سالم البدری اعلام کرد: با وجود ناآرامی‌های ژئوپولیتیکی در اروپا و خاورمیانه، بازار می‌تواند تقاضای نفت خام را تامین کند و در نتیجه قیمت‌های نفت ثابت می‌ماند. براساس گزارش دبیرخانه این سازمان، قیمت سبد نفتی اوپک، متشکل از میانگین قیمت عمده نفت صادراتی کشورهای عضو، در ٢٠٠ روز گذشته بالای ١٠٠دلار باقی مانده است.

به گزارش شانا البدری در جریان مراسمی در دوحه قطر، گفت: هم‌اکنون نفت کافی در بازارهای جهانی موجود است و میان عرضه و تقاضا تعادل وجود دارد. اوپک در نظر دارد برای ایجاد توازن در بازار، سقف تولید خود را افزایش دهد زیرا عراق با رسیدن به حد نصاب تازه در تولید نفت طی ٣٥‌سال گذشته، نفت بیشتری به بازار تزریق می‌کند، از سوی دیگر لیبی توانسته در مذاکره با شورشیانی که پایانه‌ها و میدان‌های نفتی شرق این کشور را تصرف کرده‌‌اند، به نتایج امیدوار‌کننده‌ای دست یابد.

بر اساس اطلاعات بلومبرگ، عراق در ماه مارس ٢٠١٤‌میلادی توانست ۳ میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه نفت در روز تولید کند. از سوی دیگر، یکشنبه ١٧ فروردین ماه ٩٣، شورشیان لیبی به دولت این کشور اجازه بازگشایی دو پایانه صادرات نفت را دادند. در همین حال، افزایش تنش میان روسیه و اوکراین بهبود شرایط اقتصادی در کشورهای عضو «سازمان کشورهای توسعه و همکاری اقتصادی» OECD) را با ابهام روبه‌رو کرده است.

البدری در این باره گفت: رشد تنش می‌تواند تقاضا و به تبع آن قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. البدری در سخنان خود با اشاره به تولید نفت از ذخایر شیل اویل‌ آمریکا، گفت: وارد شدن این نوع نفت از آنجا که تنوع و عمق بیشتری به بازار می‌دهد، خوب است.

با این وجود وی اظهار کرد که اوپک پیش‌بینی می‌کند تولید نفت و میعانات گاز طبیعی از شیل اویل‌های آمریکا تا سال ٢٠١٨ به اوج خود، روزانه ۴ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه، می‌رسد و پس از آن روند نزولی طی خواهد کرد.