شانا- خط لوله صادرات گاز به عراق با تکمیل ٨٠ کیلومتر از این مسیر، پیشرفت ٧٥ درصدی داشته و تا ٤ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اظهار کرد: خط لوله ١٠٠ کیلومتری صادرات گاز به عراق، از چارمله در استان ایلام شروع و در نفتشهر (مرز ایران و عراق) به پایان می‌رسد و با تکمیل این خط در مرحله نخست امکان صادرات ٥ میلیون متر مکعب گاز به عراق فراهم می‌شود.
علیرضا غریبی افزود: پس از تکمیل، تست خط لوله ٤٨ اینچ صادرات گاز شروع می‌شود و در مرحله بعد نیز زیرساخت‌های افزایش میزان صادرات فراهم شده و صادرات گاز به ١٠ میلیون متر‌مکعب خواهد رسید.وی خاطرنشان کرد: تکمیل خط بیستون به دهکلان و خط بیستون به نفتشهر در افزایش ظرفیت صادرات به عراق نقش دارد که عملیات این خطوط نیز در دست اقدام است.
وی ادامه داد: در سال ٩٤ با تکمیل خط ٦٠٠ کیلومتری ششم که از اهواز شروع می‌شود و تا دهکلان ادامه دارد، ظرفیت خط صادرات به عراق نیز افزایش می‌یابد.وی یادآور شد: کشور عراق نیز بر اساس قرارداد در حال تکمیل خط لوله در خاک خود است و تاکنون پیشرفت مناسبی داشته است.مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص خط لوله صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: سرمایه گذاری اصلی این پروژه انجام شده و این خط از پارس جنوبی تا ایرانشهر تکمیل شده است. غریبی افزود: ٣٠٠ کیلومتر از این خط باقی مانده که ١٣٠ کیلومتر از لوله‌های آن نیز تهیه شده و به دلیل عقب بودن طرف پاکستانی از برنامه، طرف ایرانی نیز سرعت خود را کاهش داده است.وی ادامه داد: تنها کافی است ساخت خط لوله در پاکستان سرعت پیدا کند و زمانی که به مرحله قابل قبولی رسید، باقیمانده خط را در ایران تکمیل می‌کنیم.