شانا- با اعلام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری، حدود ۴ میلیارد دلار (معادل یکصد هزار میلیارد ریال) منابع جدید به حجم سرمایه‌گذاری‌ها و منابع سرمایه‌ای ناشی از ذخایر و اندوخته‌های شرکت ملی نفت ایران افزوده می‌شود. در این زمینه، معاونت بررسی، امکان‌سنجی اقتصادی و مالی طرح‌های برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، این اقدام را مطابق با نصّ صریح قانون بودجه و در راستای تحقق مفاد ماده (۲۲۹) قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه اعلام کرده است.

براساس اعلام معاونت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، طبق این ماده قانونی، مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی، پس از کسرِ سهم صندوق توسعه ملی با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک در اختیار شرکت ملی نفت ایران قرار می‌گیرد تا برای تجهیز منابع سرمایه‌ای هزینه شود.

عملکرد این بند قانونی در سال ۱۳۹۲ معادل تقریبی ۵/۵ میلیارد دلار بوده است که پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی و عیدانه، رقمی حدود چهار میلیارد دلار درقالب جدول منابع و مصارف، بابت هزینه‌های سرمایه‌گذاری و توسعه، تامین و تخصیص می‌شود.

هماهنگی‌های لازم برای اختصاص مازاد منابع ارزی ناشی از افزایش قیمت و مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی نسبت به مبانی محاسباتی، با هدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز میان وزارت نفت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در جریان است و مدیریت امور مالی و برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران روند کار را پیگیری می‌کند.