بازتاب افزایش قیمت بنزین در نشریات خارجی
گروه نفت و پتروشیمی- نسیم علایی: بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره روز پنج‌شنبه، قیمت بنزین اعلام شد. بر اساس اطلاعیه دولت در راستای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، بنزین دولتی با افزایش 75 درصدی به قیمت 700 تومان به متقاضیان عرضه می‌شود. در عین حال بنزین آزاد هم با افزایش 43 درصدی به قیمت 1000 تومان رسید. در داخل کشور چه بین مردم و چه سیاستمداران و اقتصاددانان درباره درست و غلط بودن این طرح نظرات متفاوتی بیان شده، به طوری که برخی معتقدند افزایش قیمت حامل‌های انرژی نه تنها باعث بهینه‌سازی مصرف سوخت نمی‌شود، بلکه فقط باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.
در عین حال عده‌ای دیگر بر این باورند که بنزین در فرآیند تولید کشور هیچ نقشی نداشته و این گازوئیل است که نقش موثری در افزایش تورم دارد و مادامی که قیمت بنزین افزایش نیابد مصرف انرژی در کشور کاهش نخواهد یافت.
پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که اگر قیمت بنزین کمتر از ۱۴۰۰ تومان باشد برای دولت صرفه اقتصادی ندارد. پیش‌تر وی در این باره گفته بود: اگر بهای بنزین آزاد بالای ۱۴۰۰ تومان تعیین شود، نرخ تورم حداکثر ۲ تا ۳ درصد افزایش خواهد یافت.
با این وجود دولت نرخی ما بین این دو رقم را برای قیمت بنزین تعیین کرد. اما با وجود افزایش ۷۵ درصدی بهای بنزین در ایران، باز هم ایرانیان جزو کسانی هستند که بهای خیلی کمی برای این سوخت با ارزش می‌پردازند، به طوری که نشریات بین‌المللی به این قیمت واکنش نشان داده‌اند.
طولانی شدن تورم اصلاح قیمت‌های انرژی؛ چالش بزرگ روحانی
دیروز روزنامه واشنگتن پست طی گزارشی در مورد افزایش قیمت بنزین در ایران نوشت، در سال‌های اخیر، قیمت بنزین در ایران دائما و به میزان قابل توجهی افزایش یافته‌است، اما هنوز نرخ بنزین در ایران جزو ارزان‌ترین‌ها در جهان به شمار می‌رود. بنا بر این گزارش افزایش قیمت در ایران تاثیر چندانی بر کاهش مصرف انرژی ندارد. واشنگتن پست در این باره نوشت: ایرانی‌ها به‌طور سنتی، به سرعت با افزایش قیمت‌ها بدون تغییر قابل توجه در عادات مصرفی خود کنار می‌آیند. در ادامه این گزارش آمده است که افزایش قیمت بنزین، یکی دیگر از تلاش‌های دولت روحانی برای کاهش یارانه‌ها و کاهش هزینه‌های بی‌فایده‌ای است که برای دولت ایران سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه در بردارد.
کوان هریس، جامعه شناس دانشگاه پرینستون در مورد سیستم خدمات اجتماعی ایران معتقد است: زمانی که یارانه اختصاص داده شده به بنزین می‌توانست برای سرمایه گذاری‌های سازنده‌تر و سالم‌تر مورد استفاده قرار بگیرد، قیمت پایین این سوخت منجر به مصرف بی‌اندازه شد.
بنزین ۲۸/۰ یورویی در ایران جزو ارزان‌ترین‌های جهان است
روزنامه یورو‌نیوز با اشاره به افزایش قیمت سوخت در ایران نوشت: قیمت بنزین در این کشور معادل ۲۸/۰ یورو در هر لیتر است که حتی با وجود این افزایش همچنان یکی از ارزان‌ترین نرخ‌ها در جهان است.
هدف اصلی از کاهش یارانه سوخت، انتقال منابع اختصاص یافته به منظور مقابله با نرخ فزاینده بیکاری در کشور اعلام شده است.
پیش‌بینی می‌شود که افزایش قیمت حامل‌های انرژی، تلاش‌های دولت حسن روحانی برای مهار تورم را تحت تاثیر قرار دهد، اما دولت امیدوار است با این اقدام به‌طور کلی اقتصاد آسیب دیده ایران را ترمیم کند.
قیمت بنزین در ایران کمتر از یک بطری آب معدنی است
براساس گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، ایران بخشی از یارانه سوخت را کاهش داده و در قالب مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها که از سال۲۰۱۲ تاکنون اجرای آن به تاخیر افتاده بود، قیمت بنزین را افزایش داده است.
یارانه پرداختی به سوخت، قیمت بنزین را برای مصرف‌کنندگان پایین نگه داشته و موجب شده بود که قیمت بنزین پایین‌تر از یک بطری آب معدنی باشد. کاهش یارانه اختصاص داده شده به سوخت با هدف آزادسازی منابع دولتی جهت افزایش تولید و انجام پروژه‌های زیرساختی به‌منظور افزایش بهره‌وری و سر و سامان دادن به اقتصاد کشور، انجام می‌شود.بر اساس این گزارش ایرانی‌ها روزانه حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که بر اساس برآوردها، به دلیل پایین بودن ظرفیت پالایشی ایران، یک دهم آن باید از طریق واردات تامین شود.در ادامه این گزارش آمده است که مقامات دولتی، برای جبران افزایش قیمت‌ها و جلوگیری از اعتراضات اجتماعی، یارانه نقدی ماهانه به مردم پرداخت می‌کنند. دولت روحانی از اقشار کم درآمد جامعه ایران دعوت کرد تا در صورت نیاز به دریافت یارانه، برای دریافت مبلغ ۴۵۵ هزار ریال ماهانه، به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند. اما تنها حدود ۵/۲ میلیو ن ایرانی از ۷۷ میلیون نفر جمعیت کشور به صورت داوطلبانه اعلام کردند که به دریافت یارانه نیازی ندارند.