فارس: محمد جواد شمس، مدیرعامل مترو پارس با بیان اینکه در بهمن ماه برداشت گاز از مخزن فاز ۱۲ پارس جنوبی آغاز شد، گفت: در اسفندماه ۸ میلیون متر‌مکعب گاز شیرین وارد خط سراسری کردیم و خردادماه ۲۵ میلیون متر‌مکعب گاز شیرین تولید و وارد خط سراسری خواهد شد. مدیرعامل پتروپارس اضافه کرد: در سکوی اول این فاز ۱۰ حلقه چاه حفر کرده‌ایم و سکوی دوم و سوم آن نیز در خرمشهر آماده شده است که در ۳۱ خرداد ماه هر دو سکو را برای نصب بارگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: آذرماه، ۲ سکوی دوم و سوم در مدار تولید قرار خواهد گرفت که یک سکو ۲۵ میلیون و سکوی دیگر ۵/۱۲ میلیون متر مکعب گاز شیرین تولید خواهد کرد که بر این اساس کل فاز ۱۲ معادل ۵/۲ فاز استاندارد پارس جنوبی گاز تولید می‌کند.

وی تصریح کرد: امیدواریم ۷۰ میلیون متر مکعب گاز به‌صورت روزانه از فاز ۱۲ برداشت کنیم و تا پایان امسال کل فاز ۱۲ وارد مدار تولید می‌شود. وی اظهارداشت: فاز ۱۹ نیز سرآمد پروژه‌های ۳۵ ماهه با پیشرفت ۷۸ درصدی محسوب می‌شود، به طوری که پالایشگاه آن پیشرفت خوبی داشته است، حفاری یک موقعیت آن تمام شده و در دو موقعیت دیگر به‌صورت همزمان در حال حفاری هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت تامین مالی فاز ۱۲ با فاز ۱۹ گفت: تا‌کنون ۷/۶میلیارد دلار برای فاز ۱۲ و ۳ میلیارد دلار برای فاز ۱۹ هزینه شده که تصور می‌کنم فاز ۱۲ با ۵/۷ میلیارد دلار تمام می‌شود.