دکتر عباس ملکی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و معاون پژوهش‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات استراتژیک و دبیر علمی «همایش بین‌المللی انرژی غرب آسیا»در یک نشست مطبوعاتی به تبیین اهداف این همایش پرداخت. دکتر ملکی با اشاره به نقش و اهمیت انرژی گفت: امروزه با توجه به اینکه هزینه انرژی حدود یک‌سوم قیمت کالا را شامل می‌شود، انرژی به یکی از چالش‌های جهان امروز تبدیل شده است و امکان هیچ فعالیتی‌ بدون دخالت انرژی نیست. انرژی‌های فسیلی به دلیل تقاضای بالا سهم عمده‌ای در بازار انرژی دارند و ذخایر عمده آن در کشورهای جهان سوم متمرکز است. ایران با دارا بودن ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی و ۱۰۰ تریلیون مترمکعب ذخایر گازی، اولین دارنده ذخایر نفت و گاز ثابت شده و متعارف است، اما به‌رغم دارا بودن ذخایر بسیار بالا، سطح تولید و صادرات نفت و گاز ایران بسیار پایین است. دکتر ملکی ادامه داد: در سال‌های اخیر دو عامل باعث پررنگ‌شدن نقش ایران در حوزه انرژی شده است: ۱- بازارهای نفت خام و گاز از آمریکا به آسیا منتقل شده است و تقاضا و عرضه در همین منطقه صورت می‌گیرد و به همین سبب حجم تقاضا در منطقه آسیا بسیار بالا رفته و چین و هند به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بیشترین حجم تقاضا را دارند.

۲- بعد از بهار عربی کشورهای تولیدکننده، خود متقاضی انرژی شده‌اند. در ترکیه، پاکستان و منطقه اوراسیا نیز شاهد رشد نرخ مصرف انرژی هستیم. ایران با دارا بودن ذخایر هیدروکربنی بالا که مزیت رقابتی ایران در منطقه محسوب می‌شود و نیز دسترسی به خلیج فارس و دریای خزر، امکان تولید و توزیع گسترده منابع انرژی و نیز امکان دسترسی زمینی و دریایی به بازارهای عمده منابع انرژی در آسیای شرقی (ژاپن، تایوان، کره‌جنوبی، هنگ‌کنگ، مالزی، تایلند، سنگاپور و اندونزی) را دارد.

از سوی دیگر امکان دسترسی زمینی و انتقال انرژی ایران به بازار اروپا از طریق ترکیه و اوکراین نیز وجود دارد.

همایش بین‌المللی انرژی غرب آسیا که در روزهای ۲۴ و ۲۵ خردادماه جاری در تهران برگزار می‌شود به بررسی قابلیت ایران برای تبدیل شدن به قطب تولید، توزیع، پخش و مصرف انرژی در سایر کشورها خواهد پرداخت. طی این دو روز سخنرانان از ایران، آلمان، آمریکا، یونان و چین در محورهای

۱- همکاری‌های انرژی غرب آسیا و سایر نقاط جهان

۲- فرصت‌ها، چالش‌ها و ریسک سرمایه‌گذاری در منطقه

۳- راهکارهای توسعه بازارهای منطقه‌ای نفت و فرآورده‌های نفتی

۴- راهکارهای توسعه بازارهای منطقه‌ای در بخش گاز

۵- توسعه بازارهای منطقه‌ای در بخش برق

۶- Shale oil , shale gas و نقش آن در تحولات بازار نفت و گاز

۷- بهره‌وری انرژی در غرب آسیا و نقش انرژی تجدیدپذیر به‌هم‌اندیشی خواهند پرداخت.