شانا: وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت در نشستی مشترک توافق کردند راهکارهای کاهش مصرف انرژی در صنایع کشور با شتاب بیشتری بررسی و اعلام شود. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: بیژن زنگنه، وزیر نفت و محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته‌ای که گذشت، با هدف بررسی راهکارهای کاهش مصرف انرژی در بخش صنعت در نشستی حاضر شدند و برای تشکیل کمیته‌ای مشترک در این زمینه توافق کردند. نصرت‌اله سیفی تصریح کرد: این کمیته که به ریاست منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت تشکیل می‌شود قرار است با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، راهکارهای مقتضی برای تشویق صنایع کشور به کاهش مصرف انرژی را پیگیری کند.وی همچنین از برگزاری نشست‌های مشترک میان وزارت نفت با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و راه‌و‌شهرسازی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: کاهش مصرف انرژی در گلخانه‌ها در مذاکره‌های ما با وزارت کشاورزی پیگیری می‌شود. سیفی همچنین با بیان اینکه مباحث حمل‌و‌نقل و میزان مصرف انرژی در این حوزه نظیر حمل‌و‌نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی در دستور کار شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار دارد، ادامه داد: تاکنون در زمینه ساختمان، مذاکرات منسجمی انجام نشده است و به همین منظور، جلسه‌ای مشترک با مسوولان وزارت راه‌و‌شهرسازی برگزار خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، برمبنای تفاهم‌نامه‌ای که به تازگی میان وزارت نفت و وزارت کشور امضا شد، کمیته‌ای تشکیل شده است که پیگیری راه‌اندازی متروی اهواز و نوسازی بخشی از ناوگان اتوبوس‌های شهری و بخشی از ناوگان تاکسی‌ها در دستور کار این کمیته قرار دارد. وی با اشاره به تصویب پنج میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌صورت بیع متقابل طبق قانون بودجه سال ۹۳ گفت: تولید بخاری‌هایی با راندمان بالا، جمع‌آوری گازهای همراه، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در کانون توجه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار دارد.

بر پایه این گزارش، براساس توافق با وزیر نفت، مجوز استفاده از بخشی از بودجه ۱۰۰ میلیارد دلاری تخصیص یافته به وزارت نفت برای توسعه میدان‌های نفت و گاز در سال ۹۳ برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش خانگی صادر شد که در این راستا با تصویب مجلس شورای اسلامی، به وزارت نفت مجوز داده شد برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی تا سقف پنج میلیارد دلار قرارداد به روش بیع متقابل با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی غیردولتی منعقد کند.