درخشش «سیمان فارس نو» با تقسیم 1100 ریال سود نقدی به ازای هر سهم

پیام هیات مدیره موجب افتخار ما است که گزارش عملکرد یک سال گذشته خود را به شما سهامداران محترم تقدیم داریم. سالی که گذشت سالی پرفراز و نشیب برای فعالیت‌های اقتصادی بود، در این سال کاهش نسبی در قیمت ارز و طلا رشد مقطعی بورس اوراق بهادار در سه ماهه سوم سال و افت آن در ما‌ه‌های پایانی سال ۱۳۹۲ رکود بازار مسکن و افزایش بهای مواد غذایی و سایر کالاها را به دنبال داشت و ادامه تحریم‌ها دسترسی به مواد اولیه و تجهیزات و قطعات یدکی را برای بسیاری از صنایع دشوار کرد.

روند نزولی درآمدهای نفتی دولت و افزایش هزینه‌های ریالی آن تقاضای بخش دولتی برای سیمان را کاهش داد. کاهش تقاضا با افزایش عرضه رقبا همراه شد و سیمان فارس نو رقبای منطقه‌ای جدیدی هم پیدا کرد. بنابراین به‌رغم تمامی مشکلات کوچک و بزرگ موجود، فارس نو سال ۱۳۹۲ را هم با کارنامه‌ای رضایت بخش پشت سر گذاشت و همچنان آماده است با دریافت رهنمودهای سودمند کماکان در خدمت شما سهامداران عزیز و گرامی باشد.

هیات مدیره و کارکنان سپاس خود را از سهامداران محترم که همواره در کنار و حامی شرکت بوده‌اند ابراز و به منظور روشن ساختن وضعیت عمومی شرکت موارد قابل توجه را در ادامه به اطلاع می‌رساند.

امید است مجموعه اطلاعات فراهم شده نیازهای اطلاعاتی سهامداران را برآورده و درک روشنی از وضعیت شرکت سیمان فارس نو ارائه دهد.

عملکرد فارس نو در سال ۱۳۹۲

شرکت در سال ۱۳۹۲ مقدار ۱.۰۷۱.۹۹۹ تن کلینکر و ۱.۲۴۷.۲۸۲ تن سیمان تولید کرد که نسبت به عملکرد سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد.

افزایش تولید سیمان علاوه بر عملکرد مثبت واحد تولید شرکت، مرهون تامی مقداری کلینکر تیپ ۲ از سایر واحدهای تولیدی است. کلینکر خریداری شده پس از سایش و تبدیل شدن به سیمان قسمتی از تقاضای بازار برای محصولات شرکت را تامین و در عین حال سود بیشتری را نصیب شرکت کرد.

تاریخچه شرکت

شرکت سیمان فارس نو (سهامی‌عام) در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۶۹ تحت شماره ۸۱۲۳۲ به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در سال ۱۳۷۸ با انتقال مرکز اصلی شرکت به شهرستان شیراز، شماره ثبت آن به ۱۰۳۴۶ تغییر یافته است. همچنین نوع شرکت براساس مصوبه مورخ ۸ تیر ۱۳۸۲ مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافته است. شرکت در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

مرکز اصلی شرکت در شهر شیراز واقع و جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان است.

فعالیت اصلی شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه آن، تولید سیمان و صنایع جانبی و وابسته به آن و همچنین مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس و یا تعهد سهام شرکت‌های جدید و تعهد سهام شرکت‌های موجود است که در این راستا به موجب پروانه بهره‌برداری شماره ۱۰۸۱۴۱۱۶۳ مورخ ۲۲ اسفند ۱۳۸۴ که توسط سازمان صنایع و معادن استان فارس صادر شد، بهره‌برداری از کارخانه شرکت با ظرفیت ۳۰۰۰ تن در روز در تاریخ یکم اسفند ۱۳۸۴ در فیروزآباد آغاز شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال (۳۰۰.۰۰۰ سهم ۱.۰۰۰ ریالی) بوده که تا پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۴ در چند مرحله افزایش یافته و نهایتا در اسفندماه سال ۱۳۸۰ به ۳۵۰.۰۰۰ میلیون ریال (متشکل از ۳۵۰ میلیون سهم ۱۰۰۰ ریالی) بالغ شده است.

استراتژی‌های شرکت

* کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای تولیدی

* افزایش رضایت مشتریان شرکت

* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* رشد خلاقیت کارکنان و دریافت و عملیاتی کردن ایده‌های نو

* بهسازی فرآیند تولید به منظور کاهش توقفات آن و حفظ کیفیت سیمان تولیدی

* کاهش آلودگی (غبار)

اهداف کلان

* رضایت مشتریان

* توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی

* حفظ ظرفیت عملی تولید و فروش محصول

* کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری شرکت

* بهبود مستمر سازمان و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و پشتیبانی

*کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی

برنامه‌ها

در تعقیب برنامه‌ریزی استراتژیک، بودجه‌بندی استراتژیک نیز انجام و نهایتا برنامه‌ریزی لازم برای اجرای پروژه‌های برگزیده انجام شده است.

پایش شاخص‌های استراتژیک بر مبنای مدل BSC در مقاطع ماهانه و با استفاده از ۲۰ شاخص صورت می‌گیرد.

برنامه‌ها و چشم‌انداز شرکت در سال ۱۳۹۳

شرکت در سال ۱۳۹۳معادل ۱.۰۵۰.۰۰۰ تن کلینکر و ۱.۲۰۰.۰۰۰ تن سیمان تولید خواهد کرد که ۱.۱۴۰.۰۰۰ تن سیمان در بازار داخلی و ۶۰.۰۰۰ تن در بازارهای صادراتی به فروش خواهد رسید و با اعمال افزایش قیمت سیمان پیش‌بینی می‌شود ۱.۲۷۰.۹۴۵ میلیون ریال از محل فروش سیمان عاید شود و شرکت نهایتا ۴۷۵.۱۴۳ میلیون ریال سود معادل ۱.۳۵۸ ریال برای هر سهم عاید سهامداران نماید.با توجه به افزایش شدید هزینه‌ها در سال طی شده و سال پیش رو، مدیریت انرژی و مدیریت هزینه با جدیت تعقیب خواهند شد.

تکمیل پروژه‌های استراتژیک برنامه‌ریزی شده و احتمالا بعضی از پروژه‌های در دست مطالعه، به روزرسانی استراتژی‌های منتخب، تمدید و ارتقای گواهینامه‌ها و استانداردها، راه‌اندازی سیستم مهندسی ارزش، راه‌اندازی نظام مدیریت ریسک، توسعه سیستم‌های کامپیوتری و مخابراتی، ادامه تامین قطعات یدکی لازم و ... سایر برنامه‌هایی هستند که در دستور کار شرکت برای سال ۱۳۹۳ پیش‌بینی شده‌اند.

حاشیه مجمع

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سیمان فارس نو با حضور ۱۵/۹۱ درصد از سهامداران این شرکت در محل انجمن صنفی صنعت سیمان برگزار شد.ریاست این مجمع بر عهده آقای حسین فاتح به نمایندگی از شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان بود. آقایان بیژن جواهری و محمدحسین پاکساز ناظر این جلسه بودند. همچنین آقای عبدالوهاب کشاورزی، مدیرمالی شرکت به عنوان منشی مجمع حضور داشتند.مطابق دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت، گزارش هیات مدیره از سوی مهندس نیکنام، مدیرعامل شرکت سیمان فارس نو به استماع حاضران جلسه رسید.سپس نماینده سازمان‌ حسابرسی گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی را قرائت کردند. در این مجمع پس از تصویب صورت‌های مالی از سوی حاضران تقسیم مبلغ ۱.۱۰۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.همچنین براساس تصمیمات مجمع شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان، شرکت سیمان فارس شرکت سیمان آبیک، شرکت ساخت و نصب صنعتی البرز، شرکت صنایع سیمان غرب به عنوان اعضای هیات مدیره جدید به مدت ۲ سال انتخاب شدند.

درخشش «سیمان فارس نو» با تقسیم 1100 ریال سود نقدی به ازای هر سهم