گروه نفت و پتروشیمی: وزیر نفت در واکنش به سقوط بهای نفت به زیر ۱۰۰ دلار با بیان اینکه قیمت نفت هر چه بالاتر باشد بهتر است، اعلام کرد: سازمان اوپک فعلا برنامه‌ای برای برگزاری نشست فوق‌العاده با ادامه سقوط قیمت طلای سیاه ندارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت نفت طی ۲ ماه گذشته تاکنون ۱۵ دلار کاهش داشته است. روز گذشته قیمت نفت سبک آمریکا به زیر ۹۳ دلار و نفت برنت نیز همچنان زیر ۱۰۰ دلار باقی ماند و رکورد ۱۴ ماهه اخیر در کف قیمتی خود را شکست. قیمت نفت برنت دریای شمال از سویی متاثر از نگرانی‌ها در مورد کند شدن روند رشد اقتصادی در آمریکا و چین و همچنین رشد اقتصادی منفی برخی کشورهای حوزه یورو و از سوی دیگر فزونی عرضه در کشورهای عرضه‌کننده نفت با کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک منطقه رخ داده و برای اولین بار در ۱۴ ماه گذشته به زیر ۱۰۰ دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز روند کاهشی داشته است.

بر همین اساس چندی است که قیمت سبد نفتی اوپک نیز زیر ۱۰۰ دلار نوسان می‌کند. نفت ۱۰۰ دلاری را آستانه تحمل اوپک می‌گویند و بر همین اساس بازار نفت منتظر نشست اضطراری این سازمان است. به عقیده تحلیلگران در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت، احتمال تشکیل نشست فوق العاده اوپک برای بررسی تحولات بازار نفت و تصمیم‌گیری در مورد کاهش تولید تقویت خواهد شد.

بیژن زنگنه در پاسخ به این سوال خبرگزاری مهر مبنی بر واکنش اوپک همزمان با سقوط بهای نفت خام به کمتر از یکصد‌دلار در هر بشکه و احتمال برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک، گفت: در شرایط فعلی برگزاری نشست اضطراری نیاز نیست. وی در ادامه درباره احتمال نشست اوپک در آینده گفت: نمی‌توان از هم‌اکنون برای چند ماه آینده صحبت و پیش‌بینی کرد. وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال دیگری که قیمت نفت تا چه حدی پایین بیاید ایران به اوپک پیشنهاد برگزاری نشست می‌دهد؛ تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به اوپک پیشنهاد دهیم زیرا در محدودیت هستیم، اما سایر کشورها زودتر از ما پیشنهاد خود را به اوپک ارائه خواهند داد. این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوال که آیا از قیمت نفت ۹۹ دلاری و زیر ۱۰۰ دلاری رضایت دارید؟ اظهار کرد: قیمت نفت خام هر چه بالاتر باشد، بهتر است.