در حالی که برخی اعضای اوپک خواستار اقدام این سازمان برای مقابله با افت شدید قیمت نفت شده‌اند عربستان قیمت رسمی نفت خود را در بازار آسیا یک دلار کاهش داد. شرکت نفت آرامکوی عربستان قیمت نفت خود را برای عرضه در بازار آسیا کاهش داد. این در حالی است که قیمت نفت طی ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و برخی اعضای اوپک خواستار اقدام این سازمان برای مقابله با کاهش قیمت‌ها شده‌اند. قیمت جهانی نفت با کاهش بیش از ۲۰ دلاری طی سه ماه گذشته مواجه شده است.

اقدام عربستان در کاهش قیمت نفت خود نشان می‌دهد این کشور از روند نزولی قیمت نفت ناراضی نیست. روسیه،‌ ایران و برخی کشورهای دیگر که به نفت بالای ۱۰۰ دلار برای تامین بودجه خود نیاز دارند از این سیاست عربستان زیان می‌بینند. پس از این اقدام، قیمت نفت در بازار جهانی بیش از پیش کاهش یافت.

یک تاجر نفتی در این باره به رویترز گفت: «کاهش قیمت نفت برای چهارمین ماه متوالی آشکار کرد که عربستان سعودی در تلاش برای شروع جنگ قیمت با رقیبان خود است. ایران به‌عنوان رقیب عربستان در خاورمیانه ممکن است به دلیل کاهش قیمت نفت و تحریم‌های غرب، با کسری بودجه مواجه شود.»

براساس این گزارش، عربستان سعودی، قیمت نفت سبک خود را در بازار آسیا برای تحویل در ماه نوامبر، یک دلار کاهش داد. معامله‌کنندگان نفت انتظار کاهش بیش از ۷۰ سنت را نداشتند. عربستان قیمت نفت صادراتی خود به اروپا و آمریکا را نیز در هر بشکه ۴۰ سنت کاهش داد.

اکنون مبادله‌کنندگان نفت پیش‌بینی می‌کنند که اعضای اوپک در ماه نوامبر گردهمایی پرتنشی داشته باشند. اعضای اوپک گرد هم می‌آیند تا در واکنش به واردات عظیم نفت از ذخایر شیل آمریکای شمالی و بهبود تولید نفت در لیبی که بهای نفت را برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۲ به کمتر از ۹۵ دلار در هر بشکه کاهش داده است، به راهکارهایی دست یابند.