وزیر نفت ایران از اهمیت آغاز مذاکرات شرکت‌های ژاپنی پیش از لغو تحریم‌ها علیه تهران خبر داد. بیژن زنگنه به روزنامه یومیوری شیمبون، گفت: آغاز مذاکرات شرکت‌های ژاپنی درباره میدان‌های نفتی و طرح‌های توسعه گاز طبیعی ایران پیش از لغو تحریم‌ها بسیار مهم است. وی تصریح کرد: موضع کشورها در برگزاری مذاکرات با ایران پیش یا پس از توافق نهایی برای ما فرق دارد، بسیاری از کشورها در حال آمدن به ایران و برگزاری مذاکرات هستند. زنگنه همچنین گفت: ایران در تاریخ ٢٢ و ٢٣ فوریه (سوم و چهارم اسفند ماه) یک جلسه توجیهی برای شرکت‌های خارجی در لندن برگزار و در جریان آن از مدل تازه قراردادهای نفت و گاز ایران رونمایی می‌کند. وزیر نفت افزود: در جلسه لندن اعلام می‌شود که شرکت‌های توسعه‌دهنده می‌توانند در جریان استخراج میدان‌ها به مدت طولانی در این میدان‌ها حضور داشته باشند و همچنین پرداخت‌ها بر اساس تولید هر بشکه نفت و هر مترمکعب برای مازاد برداشت گاز محاسبه می‌شود.

زنگنه با اعلام اینکه مدت زمان قرارداد با شرکت‌های خارجی در مقایسه با قراردادهای ١٠ ساله کنونی به ١٥ تا ٢٠ سال افزایش می‌یابد، گفت: شرکت‌ها در صورت افزایش تولید، پول بیشتری دریافت می‌کنند و اگر تولیدشان کاهش یابد، میزان دریافتی آنها نیز کمتر می‌شود به همین دلیل پیمانکاران تلاش می‌کنند تولید خود را در زمان برداشت از پروژه به بالاترین سطح ممکن برسانند. وی درباره سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه توسعه نفت و گاز، عنوان کرد که ایران در ١٠ سال آینده باید ١٥٠ تا ٢٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند. زنگنه با استقبال از حضور شرکت‌های ژاپنی در طرح توسعه میدان‌ها و پالایشگاه‌های نفتی ایران، گفت: درها به روی شرکت‌های ژاپنی باز است و همه چیز بستگی به آنها دارد. وی خروج شرکت‌های ژاپنی را در سال ٢٠١٢ میلادی از میدان نفتی آزادگان یادآوری کرد و افزود: ما آماده همکاری بلند‌مدت با ژاپن هستیم.

وزیر نفت گفت: نیازمند همکاری بلند مدت با ژاپن هستیم و البته ژاپن نیز به همکاری جدید و طولانی مدت با ایران در بخش‌های پایین دستی و بالادستی صنعت نفت و گاز نیاز دارد. ما باید در این مورد با هم مذاکره کنیم.

در همین حال، یک مقام دولتی ژاپن اعلام کرد که از نظر تامین انرژی، نفت خام ایران قابل توجه است.

به گفته بسیاری از شرکت‌های نفتی، هم‌اکنون شرکت نفتی توتال فرانسه و او‌ام‌وی اتریش مذاکرات غیرعلنی خود را با ایران آغاز کرده‌اند. در زمینه پالایش نفت نیز که شرکت‌های ژاپنی در آن تخصص دارند، شرکت‌های چینی و کره جنوبی در حال اقدام هستند. همچنین گزارش شده است که برخی شرکت‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را به شرط لغو تحریم‌ها رد و بدل کرده‌اند.

شرکت‌های ژاپنی از جمله میتسوبیشی و میتسویی دفاتری در ایران دارند، اما به گفته یک مقام دولتی، به دلیل اینکه ژاپن نمی‌تواند پیش از توافق نهایی هسته‌ای وعده‌ای بدهد از شرکت‌های دیگر عقب افتاده‌اند. تبادل یادداشت تفاهم با فرض لغو تحریم‌ها شرایط تحریم‌ها را نقض نمی‌کند. با این حال مدیر یک شرکت ژاپنی یادآور شد که در صورت علنی شدن ارتباط با ایران ممکن است دیگر نتوانیم در بازار آمریکا فعالیت تجاری داشته باشیم.