گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: سقوط نفت همچنان ادامه دارد به‌طوری که قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک و نفت خام آمریکا به زیر ۴۵ دلار رسید. روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) بهای هر دو شاخص نفت بیش از یک دلار افت کرد به‌طوری‌که نفت خام آمریکا به ۸/۴۴ دلار بر بشکه رسید و هر بشکه نفت برنت نیز ۱۹/۴۶ دلار معامله شد. از طرفی بر اساس آخرین به روز رسانی سایت رسمی اوپک، روز دوشنبه قیمت سبد نفتی این سازمان به ۵۵/۴۳ دلار بر بشکه رسید. نکته قابل ذکر اینکه طی دو روز اول هفته جاری میلادی نفت سقوط قیمتی را تجربه کرده، چرا که روز دوشنبه نیز بازار بیش از ۵ درصد افت قیمت داشت و تا لحظه تنظیم این گزارش طی دو روز بیش از ۸ درصد افت قیمت داشته است. نفت در حال حاضر در کف ۵ سال و ۱۰ ماهه خود به سر می‌برد و برای شکستن رکورد ۶ ساله خود خیز برداشته است. فاصله بین نفت خام آمریکا و نفت برنت نیز در حال کاهش بوده و به حدود یک دلار در بشکه رسیده است و دور از ذهن نیست که به زودی قیمت شاخص دو نوع نفت به یکدیگر برسند.

با وجود اینکه از زمان شروع افت قیمت‌ها تاکنون، نفت نزدیک به ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و بر اساس پیش‌بینی گلدمن ساکس این روند حداقل ظرف ۶ ماه آینده ادامه خواهد داشت، سهیل بن محمد المزروعی، وزیر نفت امارات برای چندمین بار تاکید کرد که اوپک به سیاست‌ قبلی خود پایبند است و تولید نفت را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از بلومبرگ، کارشناسان گلدمن ساکس علاوه بر کاهش پیش‌‌بینی قیمتی خود برای نفت در سال ۲۰۱۵ اعلام کردند که افزایش قابل توجه سطح ذخیره‌سازی نفت و ظرفیت نفتکش‌ها نشان می‌دهد که بازار طولانی‌تر از قبل می‌تواند در قیمت‌های پایین سر کند در واقع افزایش سطح ذخیره‌سازی‌ها در این چند ماهه موجب شده حتی در صورت افت تولید نفت، مازاد عرضه کاهش نیابد. بنابراین لازم است قیمت هر بشکه نفت به مدت ۶ ماه در حدود ۴۰ دلار بماند تا تولید نفت آمریکا کاهش یابد.از طرفی بلومبرگ در گزارش هفتگی خود که سطح موجودی نفت آمریکا را برآورد می‌کند، پیش‌‌بینی کرد که موجودی نفت آمریکا در هفته گذشته میلادی ۷۵/۱ میلیون بشکه افزایش یافته است. گزارش دقیق از سطح موجودی نفت آمریکا توسط EIA عصر امروز منتشر می‌شود.

اوپک همچنان در صدر اخبار

به گزارش بلومبرگ، وزیر نفت امارات روز گذشته در کنفرانس انرژی در ابوظبی با رد آسیب وارد شدن به سرمایه‌گذاری‌ها در نفت مدعی شد که این تنها تولید‌کنندگان شیل هستند که از افت قیمت نفت آسیب می‌بینند. به اعتقاد وی تغییر ناگهانی در بازار نفت ممکن نیست و مدتی طول خواهد کشید تا بازار نفت آرام شود. المزروعی اعلام کرد:نفت حداقل تا سه ماه اول سال ۲۰۱۵ میلادی تغییر چندانی نخواهد داشت و اینکه آیا آرامش بازار نفت تا دو یا سه سال هم طول بکشد، به منطقی و عقلانی بودن دیگر تولید‌کنندگان بستگی دارد.

المزروعی با تاکید بر اینکه اوپک بر سیاست‌های قبلی خود پایبند است، اظهار کرد: عدم تغییر تولید از سوی اوپک نشان می‌دهد که دیگر تولید‌کنندگان نفت نیز باید در نگه داشت سطح تولید، اوپک را همراهی کنند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که کاهش درآمدهای تولید‌کنندگان نفت بر کسی پوشیده نیست به خصوص ونزوئلا به‌عنوان یکی از اعضای اوپک در این سطح قیمتی بحران اقتصادی را تجربه می‌کند. رئیس‌جمهور این کشور طی هفته گذشته به برخی کشورها سفر کرده و برای عبور از بحران از آنها مدد خواسته است. وی که سفر خود را از چین آغاز کرده بود بعد از رسیدن به ایران و دیدار با مقامات کشورمان راهی عربستان شد. وی از عربستان به قطر رفته و روز گذشته قطر را ترک کرده و راهی الجزایر شد.

به نظر می‌رسد نیکلاس مادورو برای هر کشوری حامل پیام و پیشنهاد جداگانه بوده است. وی در حالی که از سفر به چین و قطر خواهان کمک‌های اقتصادی بود، به توافقی در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی با چین و گرفتن وام از قطر رسید. اما به نظر می‌رسد سفر به تهران و عربستان بیشتر جنبه سیاسی داشته است. مقامات کشورمان در نتیجه این سفر اعلام کردند که به ونزوئلا برای جلوگیری از افت قیمت نفت کمک خواهند کرد. این در حالی است که نتیجه سفر مادورو مبهم‌تر از دیگر سفرهای وی است، درحالی که وی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده بود به توافق‌هایی با عربستان برای متعادل کردن بازار رسیده است هیچ یک از مقامات عربی این گفته را تایید نکردند و تداوم افت قیمت نفت طی دو روز گذشته حصول این توافق را بیشتر دچار شبهه می‌کند.

در عین حال روز گذشته رئیس‌جمهور کشورمان اعلام کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و عربستان بیشتر از ایران از افت قیمت‌ها آسیب می‌بینند چراکه این کشورها بیشتر از ایران به نفت وابسته‌اند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این سال‌ها کشورهای عربی، از جمله عربستان، کویت و امارات که از انقلاب‌های اخیر موسوم به «بهار عربی» دور ماندند برای جلب رضایت‌های مردمی به یکسری اصلاحات دست زدند و برهمین اساس هزینه این کشورها در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافت. در واقع علاوه بر اینکه درآمدهای نفتی سهم بیشتری از بودجه‌ این کشورها را به خود اختصاص می‌دهد، مردم این کشورها نیزنارضایتی‌هایی از دولت خود داشته و همین کار را برای این کشورها سخت می‌کند.