گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت در جمع فعالان بخش خصوصی حاضر شده و برنامه‌های این وزارتخانه را جهت افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز بیان کرد و گفت: افزایش ظرفیت تولید نفت به قدرت چانه‌زنی ایران در اوپک کمک خواهد کرد. به اعتقاد منصور معظمی گرچه نمی‌توان قیمت دقیقی را برای نفت در سال آینده در نظر گرفت، اما روند نفت در سال ۲۰۱۵ صعودی است. از طرفی در ابتدای این نشست که با عنوان «بررسی عملکرد وزارت نفت در اقتصاد مقاومتی» برگزار شد، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ابراز امیدواری کرد وزارت نفت برای دورانی که درآمدهای نفتی به دلیل افت قیمت‌ها کاهش یافته تمهیداتی را در نظر گرفته باشد.یحیی آل‌اسحاق با بیان اینکه دورانی در کشور سپری شده که قیمت هر بشکه نفت بسیار پایین بوده و مجموع درآمدهای کشور ۱۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: شرایط بسیار سختی برای کشور بود، اما موفق شدیم از آن دوران گذر کنیم؛ اکنون نیز باید وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی به گونه‌ای رفتار کنند که مسائلی چون کاهش شدید قیمت نفت به کشور آسیب وارد نکند. آل‌اسحاق همچنین با اشاره به میزان وابستگی کمتر از ۳۱ درصدی بودجه به نفت ابراز امیدواری کرد که وابستگی بودجه به نفت هر سال کمتر شود و این سیر نزولی همچنان ادامه یابد.

بررسی تحولات بازار نفت

معاون وزیر نفت در ادامه این نشست، با بیان اینکه نمی‌توان قیمت نفت خام برای سال ۲۰۱۵ میلادی را پیش‌بینی کرد و به عددی برای آن دست پیدا کرد، گفت: اقتصاد جهانی بیش از این توان مقابله با کاهش قیمت نفت را ندارد از این رو، نظر شخصی من این است که قیمت نفت خام در سال جاری میلادی افزایش خواهد یافت، اما اینکه روی تابلوی قیمت نفت چه رقمی خواهد نشست، نمی‌دانم.وی در ادامه به توضیح این مساله پرداخت. معظمی به عملکرد ایالات متحده آمریکا در حوزه تولید و خرید نفت اشاره کرد و گفت: آمریکا طی سال‌های اخیر توانست تولید نفت خود را افزایش دهد، به گونه‌ای که این کشور در حال حاضر جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است. دولت آمریکا طی سال‌های گذشته اقدام به سرمایه‌گذاری عظیم روی بهره‌برداری از منابع خود کرده است که بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه تولید نفت غیرمتعارف بوده است. معظمی در عین حال افزود: اما در شرایطی که قیمت نفت سقوط می‌کند، تولید نفت غیرمتعارف، غیر‌اقتصادی شده و کاهش می‌یابد. وی همچنین با بیان اینکه کاهش قیمت نفت به اقتصاد برخی کشورهای عمده تولید‌کننده نفت ضرر می‌رساند، گفت: عربستان سعودی با تولید ۹.۶ تا ۹.۸ میلیون بشکه نفت خام در روز، بیشترین ضرر را از کاهش قیمت این فرآورده متحمل می‌شود، به‌طوری که شواهد نشان می‌دهد که این کشور بزرگ تولیدکننده نفت تاکنون ۱۱۰ میلیارد دلار از این اتفاق متضرر شده است. وی در ادامه افزود: کاهش قیمت نفت در کوتاه‌مدت منجر به برخورداری کشورهای صنعتی از رشد اقتصادی شده است. معظمی در عین حال تصریح کرد که ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده نفت در جهان، از محل کاهش قیمت این محصول کمترین ضرر را متحمل شده است. معاون وزیر نفت در ادامه این نشست، به برخی پیش‌بینی‌ها از روند قیمت نفت طی سال ۲۰۱۵ میلادی اشاره کرد؛ از جمله برآوردی که IMF داشته است و طبق گزارش این نهاد بین‌المللی در سال ۲۰۱۵ میلادی قیمت جهانی نفت به ۸۴ دلار خواهد رسید. به گفته وی، بر اساس پیش‌بینی‌هایی که آمریکا داشته است، قیمت نفت برنت برای سال ۲۰۱۵ میلادی به ۶۸ دلار خواهد رسید.

افزایش ظرفیت تولید تا سقف 5.7 میلیون بشکه

معظمی در ادامه به تشریح برخی برنامه‌های وزارت نفت در راستای افزایش تولید و ظرفیت‌ها پرداخت و افزود: افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی از میدان‌های مشترک در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و از این رو، بنا داریم تا سال ۱۳۹۷، ظرفیت تولید نفت خام را در کشور تا ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.وی همچنین به افزایش تولید میعانات گازی و رسیدن رقم آن به ۱.۱ میلیون بشکه در روز اشاره کرد و یادآور شد که بخش عمده‌ای از این رقم با اتمام فازهای پارس جنوبی محقق خواهد شد.

معظمی افزود: هدف وزارت نفت افزایش ظرفیت تولید نفت خام و میعانات گازی تا سقف ۵.۷ میلیون بشکه در روز است.معظمی در ادامه به بخش پتروشیمی پرداخت و با اشاره به ظرفیت کنونی ۵۷ میلیون تنی فرآورده در این بخش عنوان کرد: هم‌اکنون در حوزه پتروشیمی، ۶۷ طرح نیمه‌تمام وجود دارد که بین ۱۰ تا ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای اتمام آنها ۳۶ میلیارد دلار مورد نیاز است. او افزود: «خود فعالان حوزه پتروشیمی هم ۳۶ طرح با ظرفیت ۶۰ میلیون تن تعریف کرده‌اند.» معظمی تاکید کرد که می‌توان در افق ۱۴۰۰ به تولید و صادرات ۸۰ میلیارد دلاری فرآورده‌های پتروشیمی رسید، منوط به اینکه در حال حاضر تامین مالی صورت بگیرد. معاون وزیر نفت اظهار کرد که اگرچه در گذشته دولت محور توسعه حوزه پتروشیمی بوده، اما اکنون این محوریت به بخش خصوصی داده شده و دولت قرار است در امر فراهم کردن زیرساخت‌هایی چون تامین خوراک پتروشیمی فعالیت کند. معظمی با اشاره به احداث پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس اعلام کرد که فاز اول این پالایشگاه در اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و در این فاز ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولید خواهد شد. وی افزود: «به همین منوال دو پالایشگاه پارس در شیراز و آناهیتا در کرمانشاه را داریم که با تکمیل آنها ظرفیت تولید پالایشی کشور به سه میلیون بشکه در روز می‌‌رسد. به این ترتیب در سال ۱۳۹۵ ما می‌توانیم حجم قابل توجهی صادرات بنزین و نفت گاز داشته باشیم.»به گفته وی، سال گذشته نزدیک به ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور مصرف شد که هزینه‌ای در حدود ۱۸ میلیارد دلار به همراه داشت که این میزان برای سال جاری تاکنون ۱۴ میلیارد لیتر و برای چند ماه باقیمانده تا پایان سال نیز ۱۶ میلیارد لیتر برآورد می‌شود.وی با بیان اینکه برای سال آینده خورشیدی، صادرات فرآورده‌ها را خواهیم داشت، افزود: در سال ۱۳۹۷، ظرفیت تولید گاز کشور به ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.معظمی همچنین خبر داد که تا مرداد ماه سال ۹۴، هفت فاز پارس جنوبی وارد چرخه تولید خواهد شد.معاون وزیر نفت در پایان خاطرنشان کرد که کشور، مسائل و حواشی مربوط به کاهش قیمت نفت را پشت سر خواهد گذاشت و تنها باید از فرصت‌ها استفاده کرد.