گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی از تشدید مسائل ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، بهای نفت را افزایش داد. روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) بهای نفت برنت با ۶۷ سنت افزایش نسبت به روز پیش از آن به ۰۷/ ۶۲ دلار رسید. در عین حال نفت خام آمریکا نیز ۴۴ سنت افزایش قیمت داشت و هر بشکه این نفت ۲۲/ ۵۳ دلار معامله شد. از طرفی بر اساس آخرین به روز رسانی سایت اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه با ۴۶ سنت رشد به ۴۳/ ۵۶ دلار رسیده است.

بازار نفت در حال حاضر تحت تاثیر تحلیل‌های متفاوتی از آینده این بازار قرار دارد. در حالی که شروع روند افزایشی قیمت نفت به دلیل انتشار آمار کاهش تعداد دکل‌های حفاری درپی کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی شیل آغاز شده بود، طی چند روز اخیر افزایش درگیری‌ها در کشورهای تولید‌کننده نفت چشم‌انداز نگران‌کننده‌ای از تولید نفت در میادین متعارف این کشورها را در برابر فعالان بازار نفت قرار داده است.

در واقع فعالیت گروه تروریستی داعش به لیبی کشیده شده و مصر طی چند روز اخیر به برخی از مواضع این گروه تروریستی حمله کرده است. در عین حال دولت لیبی اعلام کرده است در صورت تداوم این وضع ممکن است تولید نفت این کشور به‌طور کلی قطع شود. این کشور در حال حاضر حدود

۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند.

از سویی آتش بس بین اوکراین و روسیه از روز شنبه لغو شده که افزایش نگرانی درخصوص تشدید درگیری‌ها در کشوری که بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان است؛ موجب افزایش قیمت‌ها شد. این در حالی است که همچنان برخی کارشناسان و تحلیلگران بازار نفت بر این باورند که کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در میادین نفتی شیل نمی‌تواند به کاهش عرضه نفت آمریکا منجر شود. در این خصوص روز گذشته موسسه گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کرد رشد تولید نفت آمریکا همچنان ادامه خواهد داشت و در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی تولید نفت این کشور ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از مدت مشابه سال قبل خواهد بود. در این بین نکته قابل توجه در بازار نفت، کاهش توجه فعالان این بازار به خبرهای منفی است.

در واقع گزارش‌هایی مانند گزارش گلدمن ساکس مانند چند ماه پیش روی این بازار تاثیر‌گذار نیستند. تغییر موقعیت صندوق‌های پوشش ریسک موید این مساله است، در واقع به گزارش بلومبرگ، این صندوق‌ها در موقعیت‌های انتظار رشد قیمت(گاوی) ۱۳ درصد رشد داشته‌اند که از جولای ۲۰۱۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است و نشان از افزایش انتظار قیمت نفت دارد.