بیشترین کاهش هفتگی برنت در 9 هفته

الهام بادپا (بیتا): مبادلات نفت در بازارهای جهانی در حالی هفته گذشته آغاز شد که مذاکرات هسته‌ای ایران با کشور‌های گروه۱+۵ به‌عنوان یکی از پاشنه آشیل‌های خبری به دقت تحت نظر بود و حواشی مربوط به آن مستقیما بر بهای نفت خام تاثیر ‌گذاشت. به‌طور کلی در این هفته عواملی از قبیل انتشار گزارش‌های مختلفی از اوضاع اقتصادی چین و آمریکا، افزایش قدرت دلار، رشد موجودی ذخایر نفت آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در آینده نزدیک بهای نفت را محکوم به ریزش کرد و بیشترین کاهش هفتگی نفت برنت از اوایل ماه ژانویه را به ثبت رساند که معادل ۴ درصد ریزش بود. نفت آمریکا نیز ۳/ ۰ درصد افت را در هفته گذشته به ثبت رساند. در عین حال سخنان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجلس آمریکا همراه با اقدامات و اظهارات عربستان سعودی فشار رو به بالایی بر قیمت این کالای استراتژیک وارد آورد. در این هفته افزایش و کاهش گمانه‌زنی‌ها و ابهامات درخصوص توافق هسته‌ای ایران با غرب و پیامد افزوده شدن بر میزان صادرات نفت ایران با لغو تحریم‌ها، به‌عنوان یکی از محرک‌های رشد مازاد عرضه، جو روانی موجود را تحت تاثیر قرار ‌داد؛ چراکه سرمایه‌گذاران بر این باور بودند پس از لغو تحریم‌‌ها ایران خیلی سریع خواهد توانست فروش خود را بیش از یک میلیون بشکه افزایش دهد. همچنین بانک مرکزی چین به‌عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان در روز شنبه نرخ بهره خود را از ۶/ ۵ به ۳۵/ ۵ درصد کاهش داد. این خبر اگرچه از یکسو تا حدی بار منفی داشت زیرا نشان از نگران‌کننده بودن اوضاع چین از منظر سیاست‌گذاران داشت اما از سوی دیگر بر امیدواری‌ها به نتیجه‌بخش بودن برنامه‌های حمایتی پکن در بخش صنعتی و بهبود مصرف نفت در آینده افزود. به علاوه رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۵ حدود ۷ درصد اعلام شد که کمتر از ۴/ ۷ درصد پیش‌بینی شده بود.

درخصوص تنش‌ها در لیبی اوایل هفته اوضاع به سمتی پیش رفت که با منتشر شدن اطلاعاتی مبنی بر اینکه تولید نفت آن از ۳۶۳ هزار بشکه در ماه فوریه به ۵۰۰ هزار بشکه نزدیک شده است بر نگرانی ناشی از مازاد عرضه افزوده ‌شد، اما در پایان هفته وخیم شدن اوضاع در این کشور و متوقف شدن فعالیت ۱۱ میدان نفتی به دلیل مسائل امنیتی همراه با افزایش درگیری‌ها در عراق، نقش حمایتی را برای قیمت نفت خام بازی کردند و مانع از ریزش بیشتر بهای آن شدند.

در این میان دلار قوی هم تاثیر منفی خود را بر کالاهایی که با دلار معامله می‌شدند از جمله نفت گذاشت. در این خصوص شاخص دلار در مقابل یورو پس از آنکه رئیس بانک مرکزی اروپا درها را برای اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر تا سپتامبر سال ۲۰۱۶ باز گذاشت به بالاترین سطح خود در یازده سال و نیم اخیر رسید.

از طرف دیگر عربستان سعودی با اطمینان از بهبود تقاضا برای نفت، قیمت هر بشکه نفت سبک خود را برای خریداران آمریکایی و آسیایی به ترتیب ۱ و ۱.۴ دلار افزایش داد که بر بهای نفت خام افزود. این در حالی بود که علی‌النعیمی، وزیر نفت عربستان هم در سخنرانی خود در برلین در عین حال که پیش‌بینی کرد عرضه و تقاضا به زودی به تعادل برسند، مصرف نفت را به تدریج در حال افزایش دانست و اظهار کرد به نظر می‌رسد رشد اقتصادی جهان قوت گرفته و بهای نفت رو به ثبات است. موسسات معتبری نیز در این هفته درخصوص روند بازار نفت اظهار نظر کردند که البته چندان خوشبینانه نبود. از جمله بارکلیز که در یادداشتی به این نکته اشاره کرد زمانی‌که ما پیش‌بینی می‌کنیم قیمت نفت برنت در سال ۲۰۱۶ بهبود یابد و حوالی ۶۰ دلار به ثبات برسد پس انتظار نداریم از اکنون رشد وی شکل آن اتفاق بیفتد. در واقع لازم است ابتدا قیمت‌ باز هم در نیمه اول سال جاری کاهش یابد تا درنتیجه با کاستن از عرضه، تعادل را در بازار برقرار کند.

همچنین مدیر عامل شرکت اگزون موبیل موبیل برآورد کرد به خاطر وجود مازاد عرضه فراوان در بازار و رشد نسبتا ضعیف اقتصادی، بهای نفت برای دو سال آینده در همین سطح پایین فعلی باقی بماند و به این دلیل در برنامه‌های تجاری خود تا سال ۲۰۱۷، قیمت ۵۵ دلار را برای نفت خام متصور شد. در این بین بانک مرکزی انگلستان به سرمایه‌گذاران هشدار داد در خرید بلندمدت سوخت‌های فسیلی احتیاط کنند زیرا سیاست‌گذاری‌های زیادی برای توسعه بهره‌وری از سایر انرژی‌های تجدیدشدنی به انجام رسیده است که می‌تواند مصرف نفت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.فدرال رزرو هم پیش‌بینی کرد هزینه‌های سرمایه‌ای تولیدکنندگان نفت و گاز در نواحی اصلی آمریکا کاهش خواهد یافت که این مساله می‌تواند به معنی افت عرضه در آینده باشد. از نظر نهاد مذکور، وضعیت اقتصادی در اکثر مناطق و بخش‌‌ها همچون مخارج مصرف‌کنندگان و بخش فروش خودرو بهبود یافته و از اوایل ژانویه تا اواسط فوریه به روند رشد خود ادامه داده است.

حجم ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته بنا بر گزارش‌های انجمن نفت و اداره اطلاعات انرژی آمریکا به ترتیب ۹/ ۲ و ۳/ ۱۰ میلیون بشکه افزایش نشان داده که خود دال بر ادامه روند صعودی مازاد عرضه در جهان است.

البته عوامل دیگری نظیر این خبر که رشد موجودی نفت در پایانه کاشینگ آمریکا کمتر از سطح مورد انتظار بوده است تا حدی که مانع ریزش بیشتر قیمت این کالای استراتژیک شدند. در این هفته ۶۴ دکل نیز کاهش یافت و براین اساس تعداد دکل‌ها به کمترین میزان از آوریل ۲۰۱۱ رسیدند.بازار نفت برنت در هفته پیش رو: واقعیت این است که مازاد عرضه فراوانی نه تنها در ایالات متحده آمریکا بلکه در کل جهان وجود داشته و همچنان روند آن رو به افزایش است.

در واقع با اینکه با در نظر گرفتن عوامل بنیادی، قیمت نفت چاره‌ای جز کاهش نخواهد داشت اما از آنجا که نوسانات بازار از بار منفی این محرک‌ها می‌کاهد و از خبرهای هرچند کوچک مثبت تاثیر بیشتری می‌پذیرد ظاهرا میزان اثرگذاری عوامل بنیادی در هدایت روند بازار تا حدی تغییر کرده است؛ اگرچه انتظار می‌رود به محض رفع تنش‌های سیاسی، انتشار اطلاعات اقتصادی ناامیدکننده یا رشد تولید نفت، قیمت کالای مزبور تحت فشاری منفی قرار بگیرد.از سوی دیگر بااینکه در هفته‌های اخیر تعداد دکل‌های حفاری به‌عنوان شاخصی از برقراری توازن به شدت مورد توجه بازار بوده است اما احتمال می‌رود با درک بی‌تاثیر بودن کاهش تعداد دکل‌ها بر میزان تولید در کوتاه‌مدت، از اهمیت این موضوع به مرور کاسته شود.این در حالی ا‌ست که تاثیر خبرهای سیاسی بر بهای این کالای استراتژیک از جمله مذاکرات میان ایران و غرب و درگیری‌ها در لیبی و عراق را نمی‌توان نادیده گرفت.