دنیای اقتصاد : رئیس شرکت لوک اویل روز دوشنبه گفت که این شرکت بزرگ نفتی به محض لغو تحریم، خواهان بازگشت به ایران است؛ لوک اویل، آخرین شرکت خارجی است که به توسعه بخش نفت و گاز ایران، پس از توافق هسته‌ای با غرب، علاقه نشان می‌دهد. «واگیت الکپروف»، رئیس شرکت لوک اویل در کنفرانس انرژی آی‌اچ‌اس سراویک در هوستون آمریکا به خبرنگاران گفت: دفتر این شرکت در تهران اخیرا دوباره بازگشایی شده و اطلاعات زمین‌شناسی را مطالعه می‌کند، بنابراین می‌تواند پس از لغو تحریم‌ها، از هر فرصتی برای سرمایه‌گذاری در ایران استفاده کند.وی افزود: «ما امید داریم که تحریم‌ها در میان مدت برداشته شود و مایل هستیم که به ایران و صنعتی که در آن مشغول بودیم بازگردیم.» وی در ادامه از ملاقات با وزیر نفت ایران بیژن زنگنه در اجلاس داووس سخن گفت و افزود: «شرکت لوک اویل آماده مشارکت در توسعه صنعت نفت است.»در سال ۲۰۰۳ شرکت‌های لوک اویل و استات اویل نروژ روی میادین نفتی اناران شروع به کار کردند، اما با وضع تحریم‌ها روی ایران، این شرکت مجبور به ترک ایران شد. «اولویت، بعد از لغو تحریم‌ها بازگشت به میادین نفتی اناران و توسعه این پایگاه است.»تا‌کنون شرکت‌های بسیاری خواهان سرمایه‌گذاری در ایران بوده‌اند و این گروه روسی جزو آخرین شرکت‌هایی است که تمایل خود را برای بازگشت به ایران اعلام کرده‌اند.«کلودیا دسکالزی»، مدیرعامل شرکت انی هم گفت که این گروه ایتالیایی در صورت لغو تحریم‌ها خواهان بازگشت به ایران است. این شرکت خواهان عقد قرارداد به‌صورت مشارکت در تولید است. وی افزود: «این سریع ترین راه برای راه‌اندازی این شرکت در ایران است.»سرمایه‌گذاران شرکت‌هایی از جمله رویال داچ شل اسپانیایی و توتال فرانسوی ایران را به دلیل تحریم‌ها ترک کردند. این تحریم‌ها باعث کاهش صادرات نفت ایران شد، هرچند که امید می‌رود طی ماه‌های اخیر میزان حجم صادرات نفت افزایش یابدافزایش تولید نفت، به معنی تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت است که به سرمایه‌گذاری پایدار خارجی نیازمند است.

این موقعیت برای سرمایه‌گذاران خارجی وسوسه‌‌بر‌انگیز است؛ چرا‌که ۱۸۷ میادین نفتی وجود دارد که ۴۰ درصد از این میادین هنور جای رشد و توسعه دارد. اما از آنجا که شرکت‌های خارجی به دنبال کسب اعتبار پایدار و بلند‌مدت در ایران هستند از این رو به دنبال پیشنهادهای جذاب‌تری نسبت به گذشته هستند.

احتمال مشارکت نفتی ایران-آمریکا

معاون وزیر نفت از اعلام آمادگی چند شرکت اروپایی- آمریکایی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید پتروشیمی خبر داد و گفت: مذاکرات با شرکت‌هایی از آلمان، هلند و ایتالیا برای مشارکت در صنایع پتروشیمی آغاز شد.

عباس شعری مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به منظور مشارکت در طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی پس از لغو تحریم‌های خارجی، گفت: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در صنایع پتروشیمی ایران برای شرکت‌های بزرگ خارجی و بین‌المللی جذاب و سودآور است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه هم اکنون ایران از منابع هیدروکربوری فراوان و نسبتا ارزان شامل نفت خام و گاز طبیعی برخوردار است، تصریح کرد: در کنار ذخایر غنی نفت و گاز، نیروی انسانی تحصیلکرده و آماده به کار و وجود بیش از ۲ هزار کیلومتر مرزهای آبی در خلیج فارس و دریای عمان از دیگر مزیت‌های سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی و پلیمری ایران است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای اخیر و احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات شرکت‌هایی از کشورهای مختلف جهان مذاکرات خود را با ایران به منظور مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروشیمی آغاز کرده‌اند، اظهار کرد: بر این اساس، تاکنون مذاکرات متعددی با سرمایه گذاران و شرکت‎هایی از هند، آلمان، هلند و ایتالیا و همچنین تمام کشورهایی که در گذشته با ما همکاری داشتند، انجام شده است.این مقام مسوول با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های خارجی به منظور از سرگیری همکاری با ایران، اظهار کرد: این شرکت‌ها تاکید می‌کنند که به محض لغو تحریم‌ها فعالیت‌ها و همکاری‌های خود را با صنعت پتروشیمی ایران آغاز خواهند کرد.وی همچنین در پاسخ به این سوال‌ مبنی بر اینکه آیا در کنار اروپایی‌ها، شرکت‌های آمریکایی هم برای مشارکت در طرح‌های صنعت پتروشیمی مذاکرات خود را آغاز کرده‌اند؟ توضیح داد: به‌صورت مستقیم خیر، ولی برخی شرکت‌های اروپایی که شریک آمریکایی دارند، برای همکاری مذاکراتی داشته‌اند و حتی در پاسخ به سوال‌ ما که شما با داشتن شریک آمریکایی، چطور اقدام به مذاکره و اعلام آمادگی کرده‌اید، تاکید کرده‌اند که شرکای آمریکایی ما، خود خواهان انجام این گفت‌وگوها بوده‌اند.شعری مقدم در پاسخ به پرسش دیگر که آیا از نظر قوانین کشور، محدودیتی برای سرمایه‌گذاری‌های آمریکایی‌ها در صنایع پتروشیمی وجود ندارد؟ گفت: خیر، هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وجود ندارد، زیرا وقتی این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کنند، یک شرکت ایرانی ثبت می‌کنند و آن شرکت می‌تواند بدون محدودیت در ایران فعالیت کند.