شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در جدیدترین گزارش خود از کاهش ذخایر نفت و گاز جهان خبر داد و ایران را به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گازی و چهارمین منبع ذخایر نفتی در جهان معرفی کرد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم روز گذشته جدیدترین گزارش خود موسوم به گزارش مرور آماری انرژی جهان 2015 را منتشر کرد.


بر‌اساس جدیدترین برآورد این شرکت انگلیسی ذخایر اثبات شده نفت ایران در پایان سال ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته و در سطح ۸/ ۱۵۷ میلیارد بشکه باقی مانده است. ایران ۳/ ۹ درصد کل ذخایر اثبات شده نفت جهان را در این سال به خود اختصاص داده و چهارمین دارنده بزرگ ذخایر نفتی در جهان شناخته شده است. بر‌اساس این گزارش حجم ذخایر گازی ایران نسبت به سال قبل تغییری نداشته و در سطح ۳۴ تریلیون مترمکعب باقی مانده است. ایران ۲/ ۱۸ درصد کل ذخایر گازی جهان را در خود جای داده و بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان شناخته می‌شود. روسیه پس از ایران با ذخایر ۶/ ۳۲ تریلیون مترمکعبی در رتبه دوم و قطر با ۵/ ۲۴ تریلیون مترمکعب در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.


بریتیش پترولیوم همچنین از افزایش ۲ درصدی تولید نفت و رشد 2/ 5 درصدی تولید گاز ایران در سال ۲۰۱۴ و با وجود تحریم‌ها خبر داد و ایران را چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال معرفی کرد. بر اساس این گزارش با وجود تحریم‌ها تولید نفت ایران در سال 2014 بالغ بر 89 هزار بشکه در روز معادل 2 درصد افزایش داشته است و در حالی که ایران در سال 2013 به‌طور متوسط 3.525 میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد این رقم در سال 2014 به 3.614 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.


میزان تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴ معادل ۴ درصد کل تولید نفت جهان بوده و هفتمین تولید‌کننده بزرگ نفت جهان در سال ۲۰۱۴ شناخته شده است. تولید گاز کشورمان نیز در سال ۲۰۱۴ رشد ۲/ ۵ درصدی داشته است. ایران که در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۶۴ میلیارد مترمکعب گاز تولید کرده بود در سال ۲۰۱۴ این رقم را با افزایش ۶/ ۸ میلیارد مترمکعبی به ۶/ ۱۷۲ میلیارد مترمکعب رسانده است. سهم ایران از کل تولید گاز جهان در این سال ۵ درصد بوده است و این کشور چهارمین تولیدکننده گاز جهان در سال ۲۰۱۴ شناخته شده است.آمریکا با تولید ۳/ ۷۲۸ میلیارمترمکعب گاز بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده گاز جهان شناخته شده و روسیه با ۷/ ۵۷۸ میلیارد مترمکعب در رتبه دوم و قطر با ۲/ ۱۷۷ میلیارد مترمکعب در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.کشورمان در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶/ ۹ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرد اما خالص صادرات گاز ایران در این سال ۷/ ۲ میلیارد مترمکعب برآورد شده است. ایران در این سال ۶/ ۹ میلیارد مترمکعب گاز صادر و ۹/ ۶ میلیارد مترمکعب گاز وارد کرده است. ترکیه مهمترین مشتری گازی ایران بوده به‌طوری که صادرات گاز ایران به این کشور در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۹/ ۸ میلیارد مترمکعب برآورد شده است. ایران ۷/ ۰ میلیارد مترمکعب گاز نیز به جمهوری‌های شوروی سابق(آذربایجان و ارمنستان) صادر کرده است وبر اساس این گزارش از دو کشور نیز واردات داشته است. واردات گاز ایران از ترکمنستان در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۵/ ۶ میلیارد مترمکعب بوده است. ایران همچنین ۳/ ۰ میلیارد مترمکعب گاز از جمهوری آذربایجان در این سال وارد کرده است.