وزارت نفت امسال توزیع روزانه ٢٣ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ را در دستور کار خود دارد که ٤ میلیون لیتر مربوط به پالایشگاه آبادان خواهد بود و تولید روزانه بنزین یورو ٤ پالایشگاه اراک بعد از تعمیرات اساسی به ١٦ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. تا میانه سال ١٣٩٢ روزانه فقط ٢/ ١٣ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در پالایشگاه اراک تولید شده که به‌صورت مخلوط با دیگر بنزین‌های تولیدی توزیع می‌شد؛ در حالی که در حال حاضر ۵۷/ ۱۷ میلیون لیتر بنزین (۵۷/ ۱۴ میلیون لیتر اراک، ۲ میلیون لیتر اصفهان، یک میلیون لیتر تبریز) تولید و به‌صورت مخلوط نشده توزیع می‌شود.همچنین در میانه سال ١٣٩٢ نفت و گاز یورو ٤ تولید پالایشگاه‌های اراک و تهران به‌صورت مخلوط شده با دیگر نفت و گاز‌ها توزیع می‌شده که در حال حاضر ٢٤ میلیون لیتر نفت و گاز یورو ٤ در کلان‌شهرها توزیع می‌شود که تا پایان سال این میزان به ٣٥ میلیون لیتر افزایش می‌یابد. دریافت هرگونه حلال‌های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی به‌عنوان اکتان افزا و پترو بنزین از اردیبهشت ٩٣ زودتر از زمان مورد نظر به‌صورت کامل قطع شده است. با توجه به مصوبه هیات دولت دهم مقرر بوده است از ١/ ١/ ١٣٩١ در ٨ کلان‌شهر در معرض آلودگی، بنزین یورو ٤ توزیع شود که باوجود در سرویس آمدن واحد تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از نیمه دوم سال ٩١، بنزین ارسالی از پالایشگاه فوق با دیگر بنزین‌ها در انبار ری مخلوط، توزیع ومصرف شده است و عملا هیچ‌گونه بنزین یورو ٤ در کشور توزیع نشده است. با انجام تغییرات مدیریتی در مجموعه پالایش و پخش پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، برنامه‌ریزی عملیاتی کردن مصوبات قبلی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اصلاحی و عملیاتی به شرح زیر صورت گرفته است.

توزیع کامل بنزین و گازوئیل یورو ٤ در کلان‌شهرهای تهران، اراک و کرج از فروردین ٩٣ انجام شده است.

- تولید بنزین یورو ٤ از اواسط مرداد ٩٣ در پالایشگاه تبریز به میزان حدود یک میلیون لیتر در روز شروع و در شهر تبریز توزیع شده است.

- توزیع گازوئیل یورو ٤ از اواسط مرداد ٩٣ و زودتر از برنامه در شهر مشهد شروع و در حال تکمیل است. توزیع بنزین یورو ٤ از آذر ۹۳ در شهر مشهد شروع شده و در حال تکمیل است.

- تولید بنزین یورو ٤ با استفاده از تمهیدات نرم افزاری به میزان ٢ میلیون لیتر در روز در پالایشگاه اصفهان انجام و توزیع آن در شهر اصفهان از اواخر مهر ٩٣ شروع شده و در حال حاضر اصفهان تحت پوشش کامل بنزین یورو٤ است.

- هم‌اکنون در مجموع ۵۷/ ۱۷ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ٤ و ٢٤ میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤ تولید و توزیع می‌شود.

- برنامه‌ریزی‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن توزیع بنزین و گازوئیل یورو ٤ در دیگر کلان‌شهرها در دست اقدام است.

- طرح‌های ارتقای کیفی فرآورده به‌منظور تکمیل توزیع در کلان‌شهرها در وهله نخست و گسترش به کل کشور در پالایشگاه‌ها در دست اقدام است که به تدریج بر اساس برنامه زمان‌بندی به بهره‌برداری می‌رسد. هم‌اکنون طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تکمیل شده و بخشی از طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌های تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس به بهره‌برداری رسیده است. طرح ارتقای کیفی بنزین پالایشگاه آبادان در خردادسال جاری به بهره‌برداری رسیده و تا پایان تیرماه بنزین یورو ٤ به میزان چهار میلیون لیتر در پالایشگاه یادشده تولید و توزیع خواهد شد. واحد ایزومریزاسیون اصفهان با هدف بهبود کیفیت بنزین در نیمه نخست سال ٩٤ و طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه بندرعباس در نیمه دوم سال ٩٤ بهره‌برداری خواهد شد. در اردیبهشت ١٣٩٣ استاندارد جدید بنزین به‌ویژه در کلان‌شهرهای در معرض آلودگی مطابق با استاندارد یورو ٤ در هیات‌ مدیره پالایش و پخش مصوب و اجرایی شد. قبل از آن استاندارد مورد استفاده تلفیقی از استاندارد یورو ٢ و ٣ بوده است.

بنابراین امتزاج بنزین در زمان استفاده از ریفرمیت پتروشیمی براساس استاندارد قبلی صورت می‌گرفته است. پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت در اردیبهشت‌ماه ٩٣ ریفرمیت پتروشیمی‌ها قطع و برنامه‌ریزی برای واردات بنزین براساس استاندارد یورو ٤ جهت جایگزینی کمبود تولید و تامین مصرف به عمل آمده به نحوی که پس از پانزدهم تیرماه ١٣٩٣ کیفیت همه محموله‌های بنزین وارداتی تحت نظارت سازمان‌های نظارتی و کنترلی مربوطه مطابق استاندارد بنزین یورو ٤ بوده و در موارد معدودی که محموله‌ها مورد تایید واقع نشده است، بازگردانده شده‌اند.

همچنین طرح‌های جایگزینی سی‌ان‌جی به جای بنزین و طرح‌های توسعه‌ای و افزایش کیفیت محصولات در پالایشگاه‌های مختلف کشور از جمله طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، اصفهان، تهران و... در دولت هشتم آغاز شد و هم‌اکنون مصرف روزانه سی‌ان‌جی معادل ٢٠ میلیون لیتر بنزین است.