الهام بادپا (بیتا) تحلیلگر بازارهای جهانی در هفته‌ گذشته بهای نفت برنت و آمریکا متاثر از نوسانات ارز و عواملی که مستقیم یا غیر‌مستقیم بخش عرضه و تقاضا را هدف قرار می‌داد به ترتیب ۵/ ۱ و ۶/ ۰ درصد کاهش یافتند و در قیمت‌های ۸۶/ ۶۲ و ۷۲/ ۵۹ دلار بسته شدند. در این بازه زمانی تشدید بحران بدهی در یونان و نگرانی از اوضاع اقتصادی اروپا، تلاش سازمان ملل متحد برای برقراری آرامش در یمن جایی که بزرگ‌ترین‌ صادرکننده نفت در جهان(عربستان) درگیر جنگ علیه این کشور شده است، انقضای قراردادهای آتی ماه جولای و افزایش حجم فروش، رشد تولید نفت لیبی و صادرات عراق از بهای نفت خام کاست و وقوع توفان در آمریکا و احتمال کاهش تولید آن، بهبود تقاضا برای نفت از سوی آمریکا و آسیا، کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا، تضعیف دلار و امیدواری به حل مشکلات مالی یونان در روزهای پایانی هفته فشار رو به بالایی بر قیمت این کالای استراتژیک وارد آورد. نفت طی چهار هفته گذشته روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت و حرکت رفت و برگشتی حول ۶۰ دلار را تکرار کرد. برهمین مبنا به نظر می‌رسد نفت آمریکا به قیمت تعادلی خود رسیده است. در این هفته فدرال رزرو سرمایه‌گذارانی را که گمان می‌کردند این نهاد اشاره مستقیمی به زمان افزایش نرخ بهره خواهد داشت ناامید کرد و پس از آنکه چشم‌انداز زمان تغییر نرخ بهره را همچنان نامشخص باقی گذاشت شاخص دلار تنزل یافت. در واقع اگرچه این بانک اذعان کرد اقتصاد آمریکا به قدر کفایت قوی شده تا بتوان نرخ مذکور را بالا برد، اما برآورد خود از رشد اقتصادی را کاهش داد و گفت نگرانی از اوضاع اقتصادی در سطح بین‌الملل و ضعیف بودن اقتصاد آنها بر احتمال به تاخیر افتادن زمان تغییر نرخ بهره و ادامه سیاست انبساطی فعلی افزوده است.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سوی مرکز اطلاعات انرژی آمریکا موجودی ذخایر نفت این کشور در هفته گذشته ۷/ ۲ میلیون بشکه کاهش داشته است. به علاوه اعلام شد مازاد نفت در جهان از ۶/ ۲ میلیون بشکه فراتر رفته و تولید هفتگی آمریکا با ۲۱ هزار بشکه کاهش نسبت به هفته پیش از آن به ۵۹/ ۹ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی بود که آمار و ارقام از کم شدن ذخیره پایانه نفتی کاشینگ آمریکا و افت ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای آن از جمعه گذشته تا سه‌شنبه خبر می‌داد. از سوی دیگر باز هم تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا برای بیست‌وهشتمین هفته متوالی کاهش یافت و به کمترین سطح خود از اوت ۲۰۱۰ رسید که البته کمک چندانی به رشد قیمت نفت نکرد. در هفته ذکر شده از تعداد دکل‌ها ۴ عدد کاسته شد.

از نظر EIA تولید آمریکا باوجود ثبت رکورد ۶/ ۹ میلیون بشکه، در اوایل سال ۲۰۱۶ کاهش خواهد یافت و میانگین آن برای کل سال ۲۰۱۶ حدود ۳/ ۹ میلیون بشکه خواهد بود. همچنین انتظار دارد تا ماه جولای از عرضه نفت شیل برخی از حوزه‌های نفتی بسیار سودده، ۹۲ هزار بشکه کاسته شود. از طرفی توفان گرمسیری در سواحل تگزاس آمریکا که ۱۵ درصد از کل تولید نفت کشور مذکور را با خطر کاهش روبه‌رو‌ کرده است همراه با احتمال پایین آمدن عرضه نفت در این کشور به دلیل هزینه نسبتا بالای تولید نفت شیل تاثیر مثبتی بر بهای نفت آمریکا گذاشت.

در این بین هفته گذشته رویترز به نقل از یکی از مقامات نفتی عربستان اعلام کرد که این کشور آماده است به افزایش تقاضای جهانی نفت پاسخ و تولید نفت خود را افزایش دهد. این در حالی است که مقامات لیبی نیز اعلام کردند تولید نفت این کشور افزایش یافته و به سطح ۵۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. بر همین اساس در حالی که همه آمار نشان از رشد تقاضا و کاهش تولید نفت آمریکا دارند، نگرانی از افزایش تولید نفت اوپک از رشد قیمت نفت جلوگیری کرده است.

اظهار‌نظر برخی از موسسات معتبر درخصوص بازار نفت خام

در حالی‌که موسسه UBS چشم‌انداز تقاضا برای نفت را کاهشی می‌بیند و انتظار دارد مصرف انرژی تا پایان دهه آینده در مسیری نزولی قرار گیرد، به عقیده کامرزبانک قیمت نفت برنت در سال جاری بین ۶۰ تا ۶۵ دلار تثبیت خواهد شد.

از نظر مرکز تحقیقاتی BMI، نفت برنت به مرحله حساسی از روند بهبود خود پس از ریزش آن در سال گذشته نزدیک شده است و بنا بر تحلیل‌های تکنیکالی، بین ماه‌های ژوئن-جولای یا بهای آن تا ۸۰ دلار رشد خواهد کرد، یا تا ۶۰-۵۰ دلار تنزل خواهد یافت. همچنین با درنظر گرفتن افزایش صادرات نفت ایران پس از توافق هسته‌ای، میانگین قیمت نفت برنت در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حدود ۵۹ و ۶۱ دلار خواهد بود.

مورگان استنلی نیز در یادداشت هفتگی خود آورده است: اگرچه تولید نفت آمریکا رکورد بالای جدیدی را به ثبت خواهد رساند ولی از همان نقطه روند نزولی خود را نیز آغاز خواهد کرد. در این میان برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند بهای نفت در نیمه دوم سال به دلیل رشد تقاضا از سوی پالایشگاه‌ها در ماه تابستان و افت موجودی کالا به تدریج افزایش خواهد یافت.

اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرده است بااینکه مصرف نفت در سال جاری افزایش خواهد یافت مازاد عرضه همچنان مانعی بر سر صعود قیمت این کالا خواهد بود. نهاد مزبور انتظار دارد در نیمه دوم سال همراستا با بهبود اقتصاد جهانی بر تقاضا برای نفت افزوده شده و میزان آن در سال‌ ۲۰۱۵ به ۵/ ۹۲ میلیون بشکه برسد و ۱۸/ ۱ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۴ شود.

بازار نفت برنت در هفته پیش رو

اگرچه به تدریج شاهد بالا رفتن سطح مصرف نفت در جهان هستیم اما از آنجا که رشد آن برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا کافی به نظر نمی‌رسد احتمالا بازار در کوتاه‌مدت و میان‌مدت همچنان در مازاد به سر خواهد برد. از سوی دیگر با اینکه بازار بی‌رونق نفت از تمایل شرکت‌های فعال در حوزه انرژی برای سرمایه‌گذاری در عملیات استخراج و تولید کاسته و این مساله در کاهش تعداد دکل‌های حفاری نمود پیدا کرده است، ولی افزایش تولید کشورهای عضو اوپک و همچنین رشد عرضه نفت شیل آمریکا و کشورهای غیر اوپکی حل معضل مازاد را به درازا می‌کشاند.

به‌طور کلی اگرچه هنوز بازار مذکور نامطمئن‌تر از آن است که بتوان گفت در این محدوده به ثبات رسیده است اما احتمالا فعلا بهای نفت پس از ریزش ۴۰ درصدی آن در سال گذشته در قیمت‌های کنونی در نوسان خواهد بود، مگر اینکه گزارش بسیار غیرمنتظره‌ای منتشر شده یا بحران سیاسی خاص دیگری در منطقه اتفاق افتد.

ناگفته نماند در حال حاضر نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب و اینکه رسیدن به توافق و رشد صادرات نفت ایران تا چه حد بر مازاد عرضه خواهد افزود از دیگر مسائلی است که توجه سرمایه‌گذاران را به شدت به خود معطوف کرده است.

حرکت زیگزاگی در بازار نفت