گروه نفت و پتروشیمی: نگرانی از افزایش مازاد عرضه موجب تداوم افت قیمت نفت طی ۶ هفته گذشته شده و به اعتقاد کارشناسان بازار نفت بار دیگر وارد فاز خرسی شده است. نفت خام آمریکا طی ۶ هفته گذشته بیش از ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و در پی افت قیمت نفت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت این نوع نفت وارد کانال ۴۸ دلار شد. در حال حاضر نفت خام آمریکا در پایین‌ترین سطح از مارس سال جاری یعنی طی ۴ ماه گذشته قرار دارد. قیمت نفت برنت نیز به کمترین‌ترین سطح از ماه آوریل تا‌کنون رسیده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴ به وقت تهران) قیمت نفت خام آمریکا نسبت به آخرین قیمت معامله‌شده در روز پنج‌شنبه قدری افزایش یافت اما همچنان زیر ۴۹ دلار معامله شد. این نوع نفت با ۲۴ سنت افزایش قیمت به ۶۹/ ۴۸ دلار بر بشکه رسید اما نفت برنت روند نزولی خود را ادامه داد و با افت ۳۱ سنتی به قیمت ۹۴/ ۵۴ دلار در بشکه معامله شد.

افت قیمت نفت بیش از هرچیز درپی نگرانی از مازاد عرضه رخ داده است. در واقع رشد تولید اعضای اوپک در کنار احتمال کاهش تقاضا موجب نگرانی از افزایش مازاد عرضه شده است. جو روانی حاکم بر بازار نفت به قدری منفی است که خبر کاهش آمار بیکاری آمریکا و همچنین کاهش ارزش دلار در روز پنج‌شنبه نتوانست موجب افزایش قیمت نفت شود.

در عین حال بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفتی این کشور در هفته منتهی به ۱۷ جولای ۵/ ۲ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که پیش از آن موسسات برآورد‌کننده حجم این ذخایر، افت آنها را پیش‌بینی کرده بودند. طی یک سال اخیر با فزونی گرفتن عرضه بر تقاضا، نفت اضافی موجود در بازار در مخازن نفت ذخیره شده است. بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا در حال حاضر سطح ذخایر نفتی آمریکا ۸/ ۹۲ میلیون بشکه بیشتر از بازه زمانی مشابه سال پیش است. از سویی انتشار آمار بیکاری ایالات متحده نشان از بهبود آمار اشتغال در این کشور دارد. به گزارش رویترز، آمار بیکاری ایالات متحده آمریکا در هفته منتهی به ۱۷ جولای به پایین‌ترین سطح خود از سال ١٩٧٣ میلادی رسیده است. افزایش اشتغال‌زایی به معنای رشد تقاضا برای نفت خام است. در این بین منابع اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند شاخص PMI چین به کمترین مقدار طی ۱۵ ماه اخیر برسد، شاخص PMI همان شاخص خرید مدیران است که کاهش آن سیگنال کاهش تقاضا را به دنبال دارد.

اوپک؛ متهم افت قیمت نفت

دور جدید کاهش قیمت نفت با آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران همراه شد. در واقع نگرانی از رشد تولید ایران که می‌تواند مازاد عرضه کنونی بازار را افزایش دهد مهم‌ترین‌ عامل کاهش قیمت‌ها بود. این در حالی است که مسوولان نفتی کشورمان اعلام کرده بودند به دلیل رشد تقاضا افزایش تولید ایران نمی‌تواند افت قیمت نفت را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان نفتی اعلام کرده بودند که رشد تولید ایران به سختی محقق می‌شود و ایران برای افزایش تولید خود حداقل به یک سال زمان نیاز دارد. اما بازار نفت بازار پیچیده‌ای است و تنها ایجاد جو روانی و نگرانی از این موضوع پیش از آنکه افزایش عرضه واقعی شکل بگیرد بر بازار اثر‌گذار بوده و افت قیمت نفت را به دنبال داشته است. پیش از این نفت حدود دو ماه در محدوده ۶۰ دلار معامله می‌شد. ورود نفت به این محدوده به معنای به صرفه بودن سرمایه‌گذاری در میادین نفت شیل بود بر همین اساس بعد از ماه‌ها شاهد افزایش تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی شیل آمریکا بودیم. حال با کاهش قیمت نفت دور جدیدی از افت تعداد دکل‌های حفاری این کشور نیز آغاز شده است و این به معنای کاهش عرضه از سوی تولید‌کنندگان نفت آمریکا است.

با این وجود اوپک که زمانی خود نقش نوسانگیر بازار را بازی و با تغییر در میزان عرضه خود از سقوط قیمت نفت جلوگیری می‌کرد حال با تولید حداکثری بیش از تولید‌کنندگان نفت شیل بر بازار نفت اثر‌گذار است و در حالی که بازار نفت روی افزایش تولید نفت ایران تمرکز کرده و تحت تاثیر عوامل روانی به اخبار مربوط به آن واکنش نشان می‌دهد، دیگر تولید‌کنندگان این سازمان بیش از افزایش مورد انتظار تولید نفت ایران، عرضه خود را افزایش داده‌اند. این موضوعی است که موسسه جی‌پی مورگان نیز در آخرین گزارش خود بر آن تاکید کرده است.

به گزارش بیزینس اینسایدر، در حالی که تحلیلگران نگران هستند که عرضه نفت بیشتر ایران (بر اساس برآوردها روزانه ۴۰۰ هزار بشکه) می‌تواند بازار اشباع شده کنونی را بیش از این برهم بزند، تحلیلگران موسسه جی‌پی‌مورگان معتقدند که عراق در حال حاضر تهدید بزرگ‌تری علیه بازار نفت است. تولید نفت عراق در ماه‌های اخیر به‌طور مداوم افزایش یافته و باعث شده تحلیلگران به این نتیجه برسند که این کشور احتمالا در سال جاری از عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین عامل رشد تولید اوپک سبقت بگیرد.

بر‌اساس گزارش جی‌پی مورگان انتظار نمی‌رود صادرات نفت ایران در سال آینده به میزان پیش از تحریم‌ها برسد زیرا زیرساخت‌های تولید هنوز در ایران احیا نشده است. بنابراین افزایش تولید نفت عراق تهدید جدی‌تری علیه قیمت نفت است که هفته گذشته برای سومین هفته متوالی با کاهش مواجه شد. به تازگی دویچه بانک در گزارشی اعلام کرد که عرضه نفت عراق در ماه ژوئن به رقم بی‌سابقه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. تحلیلگران می‌گویند، این به معنای این است که تولید عراق روزانه ۹۲۰ هزار بشکه بالاتر از سهمیه مصوب اوپک است. بر این اساس عراق بعد از عربستان که روزانه یک میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه بالاتر از سهمیه خود تولید می‌کند، مازاد تولید دارد.

نفت آمریکا در کف 4 ماهه