تسنیم: یک سوپرتانکر ایرانی، حامل نفت ذخیره شده این کشور که هفته گذشته پس از ماه‌ها توقف در آب‌های ایران عازم بازار آسیا شده بود، مقصد خود را از سنگاپور به شانگهای تغییر داده است.

به گزارش رویترز، سوپر تانکر استارلا که تمام ظرفیت آن پر است، در اختیار شرکت ملی نفتکش ایران قرار دارد و اولین مورد از نفتکش‌های مورد استفاده برای ذخیره نفت روی دریا است که پس از انعقاد توافق جامع هسته‌ای عازم بازار نفت شده است. این تانکر که هم‌اکنون در نزدیکی سواحل سریلانکا قرار دارد، بر اساس داده‌های کشتیرانی روز ۶ آگوست به شانگهای خواهد رسید، اما به گفته منابع تجاری، با توجه به اینکه کشتی‌های غول پیکر حمل نفت خام نمی‌توانند در بندر شانگهای پهلو بگیرند، بعید است شانگهای مقصد نهایی این تانکر باشد.

۵۰ میلیون بشکه نفت ایران روی آب

در این بین یک شرکت انگلیسی که آمد و شد تانکرهای بزرگ را رصد می‌کند اعلام کرد ایران ۵۰ میلیون بشکه نفت خود را در ۲۵ تانکر بزرگ ذخیره کرده است.به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، نفت ایران تنها زیر زمین قرار ندارد. هرچند ایران بیش از ۲ سال تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته، اما این کشور در این مدت اقدام به تولید و ذخیره‌سازی نفت در تانکرهای غول پیکر در نقاط مختلف جهان کرده است.ایران فاش نکرده که چه مقدار نفت در این تانکرها ذخیره شده، اما میزان این ذخایر بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون بشکه تخمین زده شده است. اگر این مقدار نفت به بازار متلاطم نفت سرازیر شود، طی ۴ تا ۵ ماهی که این ذخیره به‌طور کامل تمام می‌شود، قیمت‌ها از رقم فعلی نیز پایین تر خواهد آمد.در این بین این شرکت انگلیسی ۲۵ سوپرتانکر ایرانی را در نقاط مختلف جهان رصد کرده که ظرفیت آنها به ۷/ ۵۶ میلیون بشکه می‌رسد.هرچند راهی برای تخمین دقیق میزان نفت ذخیره شده در نفتکش‌های ایرانی وجود ندارد، اما تخمین‌های این شرکت انگلیسی نشان می‌دهد که رقم ۵۰ میلیون بشکه به واقعیت نزدیک‌تر است. این به آن معناست که بازار نفت باید خود را برای پذیرش عرضه بیشتر آماده کند.