احیای صادرات و تولید نفت  در زمستان

دنیای اقتصاد: بررسی آمارها نشان می‌دهد که در سال ۹۳ نسبت به سال قبل از آن، ۱۲درصد از تولید روزانه نفت و ۸/ ۱۴درصد نیز از صادرات نفت کاسته شده است. این روند که بیشتر ریشه در کاهش بهای نفت داشته در تابستان سال گذشته به اوج خود رسیده است اما در فصل‌های پاییز از میزان رشد منفی کاسته شده و در فصل چهارم کمی به مقدار تولید و صادرات افزوده شده است. یکی از بخش‌های گزارش نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی بخش انرژی است که اطلاعاتی را درخصوص میزان تولید و صادرات نفت ارائه می‌کند.

بر اساس این گزارش در سال ۹۳، معادل ۰۶/ ۳ میلیون بشکه نفت در روز تولید شده که از آن میزان حدود ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز صادر شده است. طبق آمار، میزان تولید روزانه در سال ۹۳ نسبت به سال قبل ۱۲ درصد کاهش یافته است و این کاهش برای میزان صادرات روزانه در زمان مشابه ۸/ ۱۴ درصد عنوان شده است. بررسی این آمار نشان می‌دهد در سال ۹۳، معادل ۴۷ درصد از میزان تولید نفت روزانه صادر شده، رقمی که در سال ۹۲، معادل ۴۸ درصد گزارش شده بود. همچنین نسبت صادرات به تولید روزانه در سال ۹۰ که تحریم‌ها با شدت سال ۹۳ اعمال نشده بود معادل ۵۸ درصد ثبت شده است.

شاید یکی از عوامل کاهش میزان تولید و صادرات نفت را علاوه بر باقی‌ماندن بخش قابل‌توجهی از تحریم‌ها به افت قیمت نفت در سال ۹۳ می‌توان نسبت داد. بهای طلای سیاه در تابستان سال گذشته شروع به کاهش کرد و تا پایان سال گذشته نیز ادامه داشت. این روند را می‌توان در آمارهای بانک مرکزی نیز مشاهده کرد، زیرا در فصل تابستان از میزان تولید و صادرات به میزان قابل‌توجهی کاسته شده است.

طبق آمار بانک مرکزی در بهار سال ۹۳، طی یک روز معادل ۱۲/ ۳ میلیون بشکه نفت تولید می‌شده است. از این میزان معادل ۵۵/ ۱ میلیون بشکه در روز صادر می‌شده که نسبت صادرات به تولید را معادل ۴۸ درصد بوده است.

میزان تولید روزانه نفت در تابستان ۹۳ به ۳ میلیون بشکه رسیده و نسبت به فصل بهار کاهش ۳/ ۶ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. همسو با کاهش تولید، میزان صادرات روزانه در تابستان ۹۳ نیز به ۳۷/ ۱ میلیون بشکه رسیده که نسبت به بهار این سال افت ۵/ ۱۱ درصدی را پشت‌سر گذاشته است. همچنین نسبت صادرات به تولید در دومین فصل سال ۹۳ معادل ۴۷ درصد گزارش شده است.

البته این روند کاهشی در فصل سوم متوقف شده و در فصل چهارم سال گذشته کمی به میزان تولید و صادرات افزوده شده است. طبق آمارها در پاییز سال گذشته میزان تولید روزانه نفت ۳ میلیون و ۵ هزار بشکه در روز بوده و از این میزان یک میلیون و ۳۸۴ هزار بشکه صادر شده است. در فصل پاییز۹۳ نسبت به تابستان میزان تولید کاهش ۳/ ۰ درصدی را پشت‌سر گذاشته اما یک درصد به میزان صادرات روزانه افزوده شده بود، به این ترتیب در این فصل نیز نسبت صادرات به تولید ۴۶ درصد گزارش شده است. اما فصل چهارم سال گذشته را می‌توان فصل احیای آمار تولید و صادرات نامید، به نحوی که آمارهای تولید و صادرات در زمستان نسبت به پاییز کمی افزایش را تجربه کرد.

بر اساس آمارها در زمستان میزان تولید روزانه نفت معادل ۳ میلیون و ۱۵ هزار بشکه گزارش شده که از این میزان معادل یک میلیون و ۴۲۸ هزار بشکه صادر شده است. رشد تولید نفت در زمستان ۹۳ نسبت به فصل قبل ۴/ ۰ درصد و رشد صادرات ۳ درصد گزارش شده است.

نکته قابل‌توجه این است که با توجه به افزایش کمی که در زمستان حاصل شد، اما هنوز نسبت به بهار سال ۹۳، میزان صادرات حدود ۱۲۰هزار بشکه در روز کاهش داشته است.