حرکت متضاد در دو نفت

گروه نفت و پتروشیمی: با شروع هفته جدید میلادی بهای نفت خام آمریکا همچنان مسیر کاهشی هفته قبل را ادامه داد. اولین روز هفته، روز دوشنبه به دلیل تعطیلات مناسبتی بازار نفت این کشور تعطیل بود و نفتی معامله نشد اما روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش بهای نفت شاخص WTI نسبت به آخرین قیمت معامله‌شده در روز جمعه حدود ۲ دلار، معادل بیش از ۴ درصد افت کرد و از قیمت ۰۵/ ۴۶ دلار در هر بشکه به ۲۰/ ۴۲ دلار رسید.


نفت برنت اما که در روز دوشنبه معامله شده و حدود ۲ دلار افت قیمتی را به ثبت رسانده بود، روز گذشته در پی انتشار برخی آمار اقتصادی از نقاط مختلف جهان اندکی افزایش یافت. نفت شاخص برنت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) ۹۸ سنت در هر بشکه رشد کرد و ۶۱/ ۴۸ دلار معامله شد. در این بین بر اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز دوشنبه ۲۴/ ۱ دلار افت کرد و به ۵۶/ ۴۵ دلار رسید.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، کارشناسان نفتی افت قیمت نفت در روز دوشنبه را به دلیل تصحیح بازار و رسیدن به تعادل بعد از رشد‌های دو هفته اخیر می‌دانند، در این روز همچنین شاخص سهام بازار پکن کاهش یافت که نتیجه بدبینی به اقتصاد این کشور است. روز گذشته اما آمار ضد و نقیض اقتصادی از برخی کشورهای اروپایی و آسیایی منتشر شد که برآیند آنها به افزایش قیمت نفت برنت منجر شد. بر اساس گزارش رویترز، آمار صادرات و واردات آلمان در ماه جولای به رکورد بی‌سابقه‌ای رسید. صادرات این کشور در ماه جولای ۴/ ۲ درصد رشد کرد و به ارزش ۵۸/ ۱۱۵ میلیارد یورو رسید، این اولین بار است که ارزش یورویی صادرات آلمان به این رقم می‌رسد. در عین حال واردات این کشور رشد ۲/ ۲ درصدی را به ثبت رساند که ارزشی معادل ۶/ ۸۰ میلیارد یورو دارد.


در این بین آمار گمرک چین نشان می‌دهد واردات نفت خام این کشور در ماه آگوست 4/ 13 درصد نسبت به ماه پیش از آن افت کرد و به 26/ 6 میلیون بشکه در روز رسید. رویترز در گزارشی اعلام کرد هرچند آمار ماهانه واردات نفت این کشور روند کاهشی داشته است اما اگر آن را با مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم شاهد رشد 6/ 5 درصدی خواهیم بود؛ علاوه بر آن آمار واردات نفت چین در 8 ماهه اول سال 2015 نسبت به مدت مشابه سال قبل 8/ 9 درصد رشد داشته است. بر همین اساس افت میزان واردات چین نتوانست بر بازار نفت اثر منفی داشته باشد.


در این بین آمار واردات این کشور نیز اعلام شد که کمتر از برآوردهای قبلی بود. با این وجود اعلام می‌شود واردات این کشور بیشتر از صادرات آن افت کرده و بنابراین تراز تجاری چین روند افزایشی داشته است. تمام موارد اعلام شده هرچند با تردید اما بر بازار نفت اثر گذار بود و افزایش قیمت‌ها را رقم زد.مدیرعامل روسنفت، بزرگ‌ترین‌ شرکت نفتی روسیه نیز به تازگی درباره اقتصاد این کشور اعلام کرد که آمار زیر ساخت‌ها و ساخت‎و‌ساز چین مثبت است، بنابراین وضعیت اقتصادی چین به شدتی که اعلام می‎‌شود بد نیست و نشان می‌دهد سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور در حال اثرگذاری است. وی همچنین اظهار کرد در طولانی مدت شاهد بهبود اوضاع اقتصادی این کشور خواهیم بود. شاخص سهام آسیا و اروپا روزگذشته رشد داشت و ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای مرجع افت کرد که این به رشد قیمت نفت در روز گذشته کمک کرد.


با این وجود فعالان بازار همچنان به اقتصاد چین بد‌بین هستند و به نظر نمی‌رسد رشد تقاضای نفت این کشور افزایش یابد. از سویی با توجه به ورود نفت در نیمه اول سال 2016 شاهد افزایش مازاد عرضه در بازارهای جهانی خواهیم بود. بنابراین افت قیمت نفت یا باقی ماندن قیمت آن در محدوده کنونی محتمل‌ترین سناریوی پیش روی بازار به نظر می‌رسد. کارشناسان نفتی بسیاری بر این باورند که در ماه‌های آینده شاهد افت قیمت‌ها و رسیدن مجدد آن به زیر 40 دلار خواهیم بود.