ملاقات دو قطب نفتی جهان
گروه نفت و پتروشیمی: طی روزهای پس از توافق هسته‌ای ایران و 6 قدرت جهانی همان‌طور که انتظار می‌رفت خیابان طالقانی و ساختمان وزارت نفت به یکی از پرترافیک‌ترین وزارتخانه‌های کشور در دولت یازدهم تبدیل شده است. به نظر می‌رسد فرصت‌های نفت و گاز و پتانسیل بالای این صنعت برای جذب سرمایه‌های خارجی یکی از مهم‌ترین‌ زمینه‌های توسعه اقتصادی کشور در سال‌های پیش رو خواهد بود.

در این بین در فاصله هفته‌های اخیر وزیر نفت کشورمان با هیات‌های اقتصادی و سیاسی از انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اتریش، اسپانیا، کره جنوبی، ژاپن و آفریقای جنوبی دیدار کرده و این بار وزیر کار مکزیک اولین کشور آمریکایی برای مذاکره با مسوولان اقتصادی کشور و زنگنه وارد تهران شد. بیژن زنگنه صبح دیروز پس از دیدار با آلفونسو ناوارته پریدا، وزیر کار و رفاه اجتماعی مکزیک از آمادگی کشورمان برای توسعه همکاری‌ها با مکزیک سخن گفت. وزیر نفت درباره محور مذاکره با وزیر کار مکزیک با اشاره به اینکه در بخش نفت بین ایران و مکزیک مشابهت‌های زیادی وجود دارد و آنها دارای شرکت ملی نفت قوی هستند، تصریح کرد: شرکت‌های مکزیکی در آب‌های عمیق فعالیت خوبی دارند و پیشرفت خوبی تجربه کرده‌اند. وی از علاقه ایران برای احیای فعالیت با شرکت‌های مکزیک که قبل از اعمال تحریم‌ها دریچه آن باز شده بود خبر داد و درباره اینکه پیش از اعمال تحریم‌ها دو کشور در چه زمینه‌هایی با یکدیگر همکاری داشتند، تصریح کرد: هیچ قرارداد عملیاتی با مکزیک نداشتیم؛ اما در زمینه اکتشاف، ارتباطات و فناوری با این کشور مذاکره و گفت‌وگوهایی انجام شده و یادداشت تفاهم داشتیم. زنگنه با بیان اینکه مکزیک به‌عنوان یک تولید‌کننده بزرگ غیر اوپک همیشه با اوپک همکاری داشته است، اظهار کرد: آنها اعلام آمادگی کردند که اگر اوپک وارد بحث مدیریت بازار شود مکزیک هم آمادگی دارد با اوپک همکاری و همیاری کند. در این بین آلفونسو ناوارته پریدا، وزیر کار و تامین اجتماعی مکزیک پس از دیدار با زنگنه گفت: در جریان دیدار با وزیر نفت ایران درباره آماده‌سازی زمینه ملاقات و مذاکرات میان مسوولان ایرانی و مکزیکی در بخش‌های نفتی پس از تحریم‌ها و گسترش روابط در حوزه‌های فنی صنعت نفت بحث و گفت‌وگو کردیم.


وی افزود: مکزیک هم اکنون در زمینه ارتقای بهره وری در حوزه انرژی و بخش‌های مختلف صنعت نفت برنامه‌های بسیاری را آغاز کرده است و از همکاری و مشارکت در این بخش با دیگر کشورها استقبال می‌کند، از این رو تهران و مکزیکوسیتی نیز می‌توانند در این زمینه همکاری‌های مطلوبی داشته باشند.


وزیر کار و تامین اجتماعی مکزیک درباره همکاری‌های نفتی ایران و مکزیک در گذشته گفت: پیش از تحریم‌ها ایران و مکزیک در بخش‌های نفتی با یکدیگر همکاری و تبادل نظر داشته‌اند، به‌ویژه در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، دو کشور مکزیک و بلژیک با صنعت نفت ایران همکاری می‌کردند.


تاکید دوباره زنگنه بر افزایش تولید

زنگنه در حاشیه این دیدار درباره برنامه افزایش تولید نفت و گاز از میدان‌های مستقل و مشترک تصریح کرد: برای تولید نفت و گاز از همه میدان‌ها برنامه‌ریزی شده؛ به‌‌خصوص برای افزایش تولید گاز که برنامه‌ریزی آن به‌صورت ماهانه انجام شده است. وزیر نفت همچنین به افزایش تولید نفت بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: درصورت لغو تحریم‌ها در آبان‌ماه که ممکن است فرض خوشبینانه‌ای باشد، تولید نفت ایران بلافاصله ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند. به گفته وی، پس از افزایش این میزان تولید، با انجام برخی اقدامات در تاسیسات سطح‌الارضی و چاه‌ها، تولید نفت ایران ظرف ٥ تا ٦ ماه پس از لغو تحریم‌ها، ٥٠٠ هزار بشکه دیگر افزایش پیدا خواهد کرد و به میزان پیش از تحریم‌ها خواهد رسید.