گل‌گهر به کانون مهم توسعه تبدیل شده است

معاون اول رئیس‌جمهوری در سفری که وزرای کار و صنعت هم او را همراهی می‌کردند، پروژه‌های کارخانه گهرزمین خط کنسانتره ۲ میلیون تنی،کارخانه کنسانتره ۵ و ۶ و کارخانه تولید آهن اسفنجی مجتمع جهان فولاد را افتتاح کرد. اسحاق جهانگیری در سخنرانی‌اش در سیرجان گفت: مجموعه گل‌گهر سیرجان با محدودیت آب مواجه است که البته نزدیکی این مجموعه به خلیج‌فارس می‌تواند زمینه‌ای باشد تا با برنامه‌ریزی دقیق، آب مورد نیاز این مجتمع تامین شود.


جهانگیری که روز شنبه به همراه محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی به سیرجان سفر کرده بود در سالن مجتمع جهان‌فولاد گفت: دولت در دوسال گذشته گام‌های بزرگی برداشته است. برخلاف اینکه عده‌ای تصور می‌کردند هیچ دولتی نمی‌تواند مشکلات پیش‌روی کشور را در عرصه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی برطرف کند دولت تدبیر و امید توانست بر بسیاری از مشکلات فائق‌ آید و کشور را به نقطه‌ای برساند که کسی انتظار آن را نداشت. جهانگیری گفت: دشمنان ما برای آسیب‌رساندن به جمهوری‌اسلامی برنامه‌های وسیعی را طراحی کرده بودند که آخرین برنامه آنها تحریم‌های ظالمانه بود که به بهانه دستیابی ملت ایران به دانش هسته‌ای سعی کردند بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را هدف قرار دهند. از نظر معاون اول رئیس‌جمهور دولت گام‌های مهمی در بخش سیاست خارجی برداشت و تیم مذاکره‌کننده توانستند در پای میز مذاکرات که یک طرف آن شش قدرت جهانی و طرف دیگر ایران بود به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند. وی افزود: دولت توانست سه هدف اصلی را در مذاکرات هسته‌ای محقق سازد؛ تثبیت حقوق هسته‌ای ملت ایران، حراست و حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای کشور و رفع تحریم‌های ظالمانه. او با بیان اینکه سازمان ملل با صدور قطعنامه جدید، قطعنامه‌های قبلی خود را لغو و حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخت، گفت: امروز تمام مراکز غنی‌سازی کشور به کار خود ادامه خواهند داد. معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه چالش امروزکشور بحث اشتغال است، گفت: این معضل جز از طریق سرمایه‌گذاری و افزایش تولید قابل حل نیست و برای اینکه شرایط سرمایه‌گذاری و تولید مهیا شود باید فضای کسب‌وکار مناسب باشد. او از محدودیت در بخش منابع مالی به‌عنوان یکی از محدودیت‌های کشور یاد کرد و گفت: برای توسعه سرمایه‌گذاری به منابع‌دولتی، بخش‌خصوصی و سیستم بانکی نیاز داریم و هم باید به منابع خارجی دسترسی داشته باشیم.

جهانگیری گفت: یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی توسعه بخش معدن است. اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی باید کم شود و در دوسال اخیر نیز وابستگی اقتصادایران به درآمدهای نفتی کاهش یافته است. وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش معدن صنایع‌فلزی و صنایع مرتبط با آن است که در این میان سنگ‌آهن و فولاد نقش مهمی را ایفا می‌کنند و شرکت گل‌گهر سیرجان می‌تواند در این زمینه سهم عمده‌ای داشته باشد و مواد اولیه مورد نیاز فولاد خوزستان را تامین کند. او بر لزوم پرهیز از خام‌فروشی و صادرات مواد‌خام تاکید کرد و گفت: یکی از بندهای اقتصاد مقاومتی پرهیز از خام‌فروشی و تبدیل مواد خام به ارزش افزوده بالاست. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه مجتمع گل‌گهر سیرجان هم گل است و هم گهر،گفت: امروز این مجتمع تبدیل شده به کانون مهم توسعه؛ کانون مهمی که در توسعه کشور و توسعه استان کرمان نقش محوری داشته است. جهانگیری ضمن تشکر از مدیران گل‌گهر گفت: آقای تقی‌زاده از مدیران خوش فکر و پرتلاش کشور هستند و معتقدم گل‌گهر با حضور ایشان در تمام زمینه‌ها موفق عمل خواهد کرد.


تقی‌زاده: لزوم کاهش عوارض صادراتی

ناصر تقی‌زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر هم در این مراسم گفت: معدن یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند جایگزین نفت شود. او از مسوولان هم تقاضا کرد از طرح‌های توسعه شرکت گل‌گهر حمایت کنند: «یکی از مشکلات ما تامین اعتبار است و با توجه به اینکه امکان توقف هیچ‌کدام از پروژه‌ها وجود ندارد، درخواستم این است یک کارگروه ویژه تشکیل شود و در جهت تامین منابع از طریق صندوق توسعه ملی به ما کمک کنند.» ناصر تقی‌زاده افزود: بحث بعدی خط شماره یک انتقال آب از خلیج‌فارس به سیرجان تقریبا تامین اعتبار شده، امیدواریم در صورت نیاز دستورات لازم را صادر فرمایید تا بخشی از هزینه‌ها کاهش پیدا کند. بحث دیگر کاهش عوارض صادراتی است؛ امیدواریم کمک کنید و این مشکل را برطرف کنید.


گل‌گهر بزرگ‌ترین‌ معادن سنگ‌آهن کشور را دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از سخنرانان جلسه روز شنبه بود. او گفت: کشور ما ظرفیت ۳۱ میلیون تن کنسانتره را دارد که تا آخر امسال ۱۲ میلیون تن کنسانتره به کشفیات کشور اضافه می‌شود. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است به ۵۵ میلیون تن فولاد دسترسی پیدا کنیم، گفت: امیدواریم با همکاری بین بخش‌خصوصی و دولت بتوانیم به اهداف خودمان دست یابیم. به گفته نعمت‌زاده باید بتوانیم سنگ‌آهن را مورد اکتشاف و بهره‌برداری قرار دهیم، چراکه آنچه تا امروز کشف شده است کفایت نیاز کشور را نمی‌کند و همه به شدت به دنبال اکتشاف هستیم. وی به تولید گندله در کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت تولید گندله در کشور ۲۲ میلیون تن است و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال سه‌ و نیم میلیون تن و تا چشم‌انداز ۱۴۰۴، ۶۵ میلیون تن به تولیدات گندله کشور اضافه شود. او با بیان اینکه تولید آهن اسفنجی در کشور ۲۲ میلیون تن است، گفت: با راه‌اندازی کارخانه آهن اسفنجی در شهرستان سیرجان و همچنین طرح‌های دیگر تا پایان سال دو میلیون تن به ظرفیت آهن‌اسفنجی کشور اضافه خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن ذوب، ۵۶ میلیون تن آهن‌اسفنجی، ۸۰ میلیون تن کنسانتره و ۸۰ میلیون تن گندله برسیم. به گفته وی، گل‌گهر بزرگترین معادن سنگ‌آهن کشور را دارد؛ «کارخانه‌ای که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت از طریق معادن روزمینی تغذیه می‌شود.»


در هفته دولت ۵۱۰ پروژه در استان کرمان به بهره‌برداری رسید

استاندار کرمان گزارش مختصری از وضعیت استان ارائه داد؛ در هفته دولت تعداد 510 پروژه عمرانی با اعتبار 638 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. تعداد 187 پروژه بخش‌خصوصی جمعا به ارزش سه هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید تا جمع پروژه‌های هفته دولت امسال به 3638 میلیارد تومان برسد. همچنین تعداد 57 پروژه جدید کلنگ‌زنی شده است. علیرضا رزم‌حسینی گفت: برنامه‌های سرمایه‌گذاری 75 هزار میلیارد تومان که هم‌اکنون 10‌درصد آن اجرا شده است، بر‌اساس همین سرمایه‌گذاری رتبه کسب‌وکار در استان کرمان 13 درجه ترقی پیدا کرد. رزم‌حسینی گفت: در حوزه گردشگری ما قبل از دولت تدبیر و امید یک هزار گردشگر خارجی داشتیم، اما در 4 ماه امسال 10 هزار نفر از استان بازدید کردند. در استان کرمان امسال یک ثبت‌جهانی داشتیم و روستای میمند به ثبت جهانی رسید. او گفت: یکی از اقداماتی که در استان کرمان انجام شده است طرح همیاران آب یا پلیس آب است؛ با توجه به بحران کم‌آبی در استان، این طرح موفق شد 344 میلیون مترمکعب ذخیره آب داشته باشیم.

گل‌گهر به کانون مهم توسعه تبدیل شده است

گل‌گهر به کانون مهم توسعه تبدیل شده است