دو هفته تا تعیین تکلیف خوراک گاز
نفت و پتروشیمی : با گذشت بیش از دو سال از زمان تعیین تکلیف قیمت خوراک 13 سنتی در مجلس و دولت هنوز بحث بر سر اثرات این نرخ در صنعت پتروشیمی به قوت خود باقی است. برخی معتقدند این نرخ عامل اصلی ریزش بورس تهران و تبعاتی در صنعت پتروشیمی بوده و برخی دیگر معتقدند این موضوع در مجموع تاثیری بر صنعت پتروشیمی ندارد چراکه بخش پتروشیمی توان تامین سود را با قیمت‌های بالاتر نیز دارد. در مجموع این دو نگاه باعث شد که مجلس و دولت بارها بر سر تعیین قیمت گاز به دنبال راهکارهای جایگزین باشند با این حال در نهایت اخیرا اعلام شد قیمت خوراک از 13 سنت پایین‌تر نخواهد آمد.


در این بین دو برداشت نیز در سطح وزارتخانه‌ای دیده می‌شود به‌طوری‌که وزارت صنعت به دنبال کاهش نرخ خوراک و وزارت نفت به دنبال افزایش قیمت خوراک است. کارشناسان معتقدند وزارت نفت به دلیل کاهش درآمدهای خود به دنبال افزایش بهای گاز است و وزارت صنعت نیز به دلیل فشارهای تولیدکنندگان صنعت پتروشیمی به دنبال کاهش قیمت‌ها است. با این حال هنوز موضوع تعیین قیمت خوراک ادامه دارد. برخی کارشناسان معتقدند بر اساس قیمت ۱۳ سنت، قیمت هر تن اتان حدود ۲۶۰ دلار می‌شود، در حالی که هم‌اکنون قیمت اتان در بازارهای اروپایی حدود ۵۰۰ و در بازارهای آمریکایی ۴۰۰ تا ۴۵۰ دلار در تن است. با تبدیل اتان به اتیلن، ارزش آن به ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار در هر تن افزایش پیدا می‌کند. یعنی ۲۶۰ دلار هزینه خوراک می‌شود و محصول به‌طور متوسط بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد، بنابراین چنانچه قیمت خوراک در واحدهایی که از خوراک اتان استفاده می‌کنند، در صورت افزایش قیمت خوراک به دو برابر میزان فعلی (یعنی حدود ۲۵ سنت) برسد، باز هم سودآوری واحد مورد نظر حفظ می‌شود. در مقابل برخی معتقدند نرخ 13 سنتی خوراک در منطقه بالاترین نرخ محسوب می‌شود و قدرت رقابت‌پذیری فعالان این صنعت را زیر سوال برده و سرمایه‌گذاران خارجی که قصد دارند در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند موقعیت‌های کشورهای منطقه را بر صنایع پتروشیمی ایرانی ترجیح می‌دهند.


در این بین روز گذشته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تشریح جزئیات جلسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر نفت برگزار شد، از تعیین تکلیف قیمت خوراک پتروشیمی‌ها تا دو هفته آینده خبر داد. به گزارش «ایسنا»، عباس شعری‌مقدم در پاسخ به این سوال درباره‌ تعیین قیمت خوراک و دلیل تعویق آن طی یک سال گذشته خاطر‌نشان کرد: مسائل زیادی مطرح است که از جمله آن می‌توان به وضع اقتصادی کشور و تحریم‌های اعمال شده و همچنین تغییر شرایط و بروز تحولاتی که با اجرای برجام صورت می‌گیرد، اشاره کرد. وی افزود: برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تصمیم بهتری گرفته می‌شود. شعری‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش قیمت خوراک وجود دارد، گفت: نمی‌دانم، اما همه تصمیم وزیر این است که به توسعه کشور کمک کند. معاون وزیر نفت درباره‌ اینکه گفته می‌شود وزیر نفت از سوی چهار وزیری که به رئیس‌جمهوری نامه نوشتند برای کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌های گازی تحت فشار است، ادامه داد: وزیر نفت از روز اولی که به این سمت انتخاب شد برای کاهش قیمت خوراک تحت فشار بوده، اما وی تابع مجلس و دولت است.


وی همچنین به بار فشار تامین یارانه‌ها بر دوش وزارت نفت اشاره و تصریح کرد: وزارت نفت از پس تامین یارانه‌ها بر نمی‌آید و امیدواریم با بهبود شرایط و لغو تحریم‌ها وضعیت بهبود یابد. شعری‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا نامه چهار وزیر به تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها ربط داشته است، گفت: خیر این نامه ربطی به خوراک پتروشیمی‌ها نداشته، اما خیلی‌ها این نامه را به تعیین قیمت خوراک ربط می‌دهند.


جزئیات تحولات جدید در بازار جهانی متانول

وی در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه پیش‌تر گفته شده بود که بازار ظرفیت جذب متانول تولیدی ازسوی ایران را دارد، آیا اتفاق جدیدی افتاده که در‌صدد تولید محصولات پلیمری دیگری هستیم، اظهار کرد: اتفاقی که رصد شده این است که ما در آینده نزدیک ۲۵ میلیون تن متانول را وارد بازار می‌کنیم اما بازار امکان جذب بیش از ۱۶ میلیون تن را ندارد، بنابراین به دنبال راهی هستیم که متانول را به فرآورده‌های دیگر تبدیل کنیم. به گفته شعری‌مقدم در این زمینه نیاز به تعریف پروژه و سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد دلار است.


معاون وزیر نفت گفت: بنا شده اگر به جایی برسیم که قیمت متانول در بازار کاهش یابد و تولید‌کنندگان نتوانند وام‌هایشان را بازپرداخت کنند، پروژه‌های دیگری در این زمینه تعریف شود. وی با بیان اینکه چین نیز در حال تولید حجم بالای متانول از زغال‌سنگ است، گفت: توجه داشته باشید که از گاز طبیعی اوره، آمونیاک و متانول تولید می‌شود.


شرط ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه به مذاکره با شرکت میتسوبیشی و میتسویی ژاپن اشاره و خاطر‌نشان کرد: ژاپنی‌ها بسیار علاقه‌مند هستند که در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند، اما مذاکرات صورت گرفته در این زمینه قبل از تصویب برجام توسط مجلس بوده است.


شعری مقدم به شرایط جدید ایران برای سرمایه‌گذاران خارجی پرداخت و گفت: نظر ما این است که فقط تکنولوژی نمی‌پذیریم، بلکه سرمایه‌گذاران خارجی باید سرمایه‌گذاری و مشارکت کنند. به گفته وی خارجی‌ها در زمینه‌ تولید اوره، آمونیاک و متانول و الفین‌ها ابراز تمایل کرده‌اند. شعری‌مقدم با بیان اینکه ژاپنی‌ها قیمت خوراک را سوال می‌کردند، درباره‌ توسعه سواحل مکران ازسوی هندی‌ها گفت: هندی‌ها اخیرا در این زمینه ملاقاتی با بنده نداشتند. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه تاریخ برگزاری نمایشگاه ایران پلاست هنوز تغییر نکرده و عقب نیفتاده است، گفت: مذاکره با وزیر صنعت در این زمینه ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد امکان تغییر برگزاری نمایشگاه وجود ندارد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی همچنین گفت: امسال و سال آینده به ترتیب ٧ و ٩ طرح پتروشیمی در مجموع با ظرفیت ٩ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد. شعری مقدم گفت: بر‌اساس جمع‌بندی صورت گرفته در این جلسه قرار است با افزایش تولید متانول در ایران تا سقف ٢٥ میلیون تن طی چند سال آینده و در صورت وجود ظرفیت مازاد، متانول مازاد به سایر فرآورده‌های پلیمری تبدیل شود. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: در مذاکرات خود با هیات‌های اروپایی و آسیایی بر این نکته تاکید داریم که منابع مالی و سرمایه‌گذاری برای صنعت پتروشیمی در اولویت نخست قرار دارد، زیرا در زمینه فناوری هم‌اکنون در وضع مناسبی قرار داریم.