دولت طرابلس، رقیب دولت رسمی لیبی (دولت شرقی)، مدعی است که این کشور روزانه ٥٠٤ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند، این در حالی است که دولت شرقی به‌تازگی از رقم تولید روزانه ٣٠٠ هزار بشکه‌ای خبر داده بود. وزیر نفت دولت غربی لیبی به خبرگزاری رویترز گفت: لیبی هم‌اکنون در مجموع روزانه ٥٠٤ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند.


لیبی، بزرگ‌ترین‌ دارنده ذخایر نفت خام در قاره آفریقا، پیش از سرنگونی رژیم دیکتاتوری ٤٢‌ساله معمر قذافی یعنی در سال ٢٠١١، روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کرد. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از سوی بلومبرگ، درگیری‌های سیاسی میان گروه‌‌های رقیب در لیبی، حرکت‌های اعتراضی مخالفان جویای کار و حمله‌های مسلحانه به تاسیسات نفتی، تولید نفت خام لیبی را هم‌اکنون به روزانه ٣٥٠ هزار بشکه کاهش داده است. دولت رسمی لیبی از یک سال پیش که کنترل طرابلس را از دست داد، در شرق این کشور مستقر شده است. از آن زمان تاکنون طرابلس از سوی یک دولت رقیب هدایت می‌شود. دولت رسمی لیبی (دولت شرقی) که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود و پس از اشغال طرابلس از سوی دولت رقیب در غرب، شهر بیده را به‌عنوان مرکز فعالیت خود برگزید، المغربی را به سمت مدیرعاملی دفتر شرق شرکت ملی نفت لیبی انتخاب کرد. از آنجا که تولید، بازاریابی و صادرات نفت خام از سوی شرکت ملی نفت لیبی در غرب واقع در طرابلس و از سوی دولت رقیب در غرب اداره می‌شود، انتصاب مدیرعامل تازه شرکت ملی نفت لیبی از سوی دولت شرقی اقدامی نمادین به شمار می‌رود. چندی پیش رمضان لفکیه، رئیس اتحادیه کارگران پایانه‌های نفتی لیبی گفت: پایانه نفتی الزویتنه بارگیری فعالیت خود را با بارگیری ٦٠٠ هزار بشکه نفت خام از سوی نفتکش «دریا فاتح» از سرگرفته است.


پایانه الزویتنه از میدان‌های تحت اداره شرکت ملی نفت لیبی شامل نفوره که به‌وسیله شرکت آلمانی وینترشال اداره و همچنین از آنها به نام‌های الساره و آمال یاد می‌شود، نفت خام دریافت می‌کند، مجری این میدان شرکت عملیات عروج نام دارد. بنابر اعلام وزارت نفت لیبی، پایانه الزویتنه ظرفیت صادرات روزانه ٧٠ هزار بشکه نفت خام را دارد.