بازار سهام

تاثیر گزارشات ماهانه بر بورس

1

بازار سرمایه روز سه‌‌‌شنبه مسیر پرنوسانی را طی کرد. به طوری که شاخص‌‌‌های بازار کار خود را نزولی آغاز کردند. اما در نیمه بازار تمایلات صعودی بازگشت و باعث شد تا نماگر سهام از کف روزانه خود فاصله بگیرد. با این حال این صعود، دوام چندانی نداشت و مجددا با شیب ملایمی بر مدار نزول قرار گرفت. بر این اساس شاخص کل روز گذشته با افت 1/ 0 درصدی تا سطح یک میلیون و 555 هزار واحد کاهش یافت. شاخص هموزن نیز با 36/ 0 درصد سرخ‌‌‌پوش شد. روندی که پس از ریزش شدید قیمت سهام در روز دوشنبه رقم خورد. همزمان با کاهش شتاب بازار در مسیر نزول، از شدت خروج سرمایه‌‌‌های خرد نیز کاسته شد و این متغیر به 400 میلیارد تومان محدود شد. به این ترتیب روز گذشته، تا حدودی بازار متعادل شد و کارشناسان سهام نیز با اعتقاد به اصلاح مقطعی قیمت‌‌‌ها، انتظار داشته باشند در روزهای آینده بار دیگر شاهد تحریک تقاضا و بازگشت نماگرها به مسیر صعودی باشیم.

بازار سکه

محدوده حساس سکه

2

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌شنبه با رشد قیمت اندکی تا نیمه کانال 14 میلیون تومان صعود کرد و بهای سکه امامی در پی رشد قیمت طلا در بازار جهانی روز گذشته تقویت شد. روند مثبت نرخ دلار در بازار آزاد نیز که از عوامل اصلی تحریک قیمت این فلز گرانبهای داخلی است با حفظ روند افزایشی خود از رشد قیمت سکه حمایت کرد. اما این افزایش بها در نیمه بازار معکوس شد و افت کرد. بر این اساس این فلز گرانبهای داخلی به قیمت 14 میلیون و 350 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این فاصله بین ارزش ذاتی و بازار سکه یاد شده تغییرات کاهش به خود ندیده است. بلکه حباب آن همچنان در سطوح بالای یک میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد. به این ترتیب ریسک سرمایه‌‌‌گذاری در این بازار با توجه به شرایط فعلی بالا است. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌‌‌رود با طولانی شدن روند مذاکرات و بی‌‌‌خبر ماندن معامله‌‌‌گران از روند آن این احتمال است که تمایلات صعودی مجددا شکل بگیرد.

بازار طلای جهانی

انگیزه طلا برای رشد

3

طلای جهانی پس از چند هفته افت، توانسته روند خود را معکوس کند و بار دیگر در قلمرو مثبت قرار بگیرد. از عوامل مهمی که باعث رشد قیمت این فلز گرانبها شد کاهش حدود یک دلاری شاخص دلار و نوسان آن در محدوده 102 دلار است که توانست به عنوان باد موافقی در جهت صعود طلا باشد و بهای آن را افزایش دهد. بر این اساس طلا در بازار جهانی (تا ساعت 16) به قیمت 1854 دلار و 30 سنت در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. تحلیلگران این حوزه بر این باور هستند که ایجاد تمایلات نزولی در شاخص دلار، می‌‌‌تواند برای کوتاه‌‌‌مدت طلا را در مسیر صعودی نگه‌ دارد. علاوه بر این از نظر فنی وجود روند نزولی همچنان بر بازار طلا حاکم است با این حال افزایش بیشتر قیمت طلا در این هفته می‌‌‌تواند این روند را نفی کرده و طلا را در مسیر رشد قیمت و جبران ضررهای گذشته خود هدایت کند.

بازار اوراق مسکن

راه طولانی بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌‌‌گیرد روز سه‌‌‌شنبه عمدتا بر مدار نزول قرار داشتند و فقط پنج تسه رنگ سبز را به خود دیدند. بر این اساس تسه 9912 نیز روز گذشته با افت1/ 2 درصدی معادل 2 هزار و 501 تومان کاهش تا قیمت پایانی 116 هزار و 866 تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند هر تلاش و اقدام و شرایطی که باعث کاهش رکود حاکم بر بازار مسکن شود، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مسیر کاهشی قیمت مسکن را مسدود کند و شاهد رشد قابل ‌‌‌توجه قیمت‌‌‌ها در این بازار باشیم. علاوه بر این با وجود کاهش شدید قدرت خرید ملک در طبقات متوسط و پایین‌‌‌تر جامعه، همچنان باید تورم در این بخش و رشد قیمت‌‌‌ها را به ‌‌‌عنوان واقعیت اقتصادی مدنظر قرار داد و آینده مسکن را پیش‌‌‌بینی کرد. با این حال احتمالات زیادی همانند توافقات برجامی، ساخت مسکن و کنترل تورم می‌‌‌تواند مسیر قیمت‌‌‌ها را تغییر دهد.

بازار نفت

سایه فشار‌‌‌ها بر سر سیال سیاه

5

شاخص‌‌‌های نفتی روز سه‌‌‌شنبه تحت تاثیر افزایش مجدد برخی نگرانی‌‌‌ها از رکود اقتصادی احتمالی در جهان، محدودیت‌‌‌های باقی مانده کرونایی در چین هرچند کمتر، عرضه محدود نفت و همچنین انتظارات برای افزایش تقاضای سوخت با فرا رسیدن فصل رانندگی و افزایش سفرهای تابستانی رشد محدودی را تجربه کرد. بر این اساس نفت خام برنت روز گذشته (در ساعت 16) به قیمت 113 دلار و 48 سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت. نفت WTI نیز در سطح 110 دلار و 33 سنت برای هر بشکه معامله شد. به عقیده عده‌‌‌ای از تحلیلگران این بازار با توجه به شرایط موجود این احتمال وجود دارد که روند قیمت‌‌‌ها اندکی کند و سخت پیش برود. همچنین گفته می‌شود با نزدیک شدن اتحادیه اروپا به موافقت با ممنوعیت واردات نفت روسیه که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان به حساب می‌‌‌آید، این احتمال وجود دارد که بهای نفت تحت همین شرایط مجددا عقبگرد کند.