یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


بوی حمایت از سطوح تکنیکالی در بورس

روز گذشته، شاخص بورس تهران گرچه روند مثبتی را آغاز کرد اما در ادامه، افزایش نسبی فروش سهام، موجب کاهش قیمت‌ها و در نهایت افت ۶۰ واحدی این نماگر شد. به این ترتیب، برای یازدهمین روز کاری شاخص سهام در کانال ۷۶ هزار واحدی نوسانات محدودی را تجربه کرد. سطح معاملات در کلیت بازار همچنان وضعیت نامناسب و نسبتا رکودی دارد. این در حالی است که لیدر اخیر بورس (خودرویی‌ها) همچنان تحرکات و حجم معاملات بالایی را تجربه می‌کند. نزدیک شدن شاخص این گروه به کف تکنیکال حمایتی باعث شده است که سهامداران عمده در این گروه اقدام به حمایت از سهام خودرویی کنند. این موضوع می‌تواند مسیر اصلاحی قیمت‌ها را در گروه خودرویی تغییر دهد، در غیر این صورت و شکستن این کف‌های حمایتی، تکرار لیدرمحوری این بار در جهت منفی دور از انتظار نخواهد بود.

اضطراب بازیگران دلار در آخر هفته

در معاملات دیروز، هر دلار آمریکا با افتی اندک نرخ 3471 تومانی را ثبت کرد. این در حالی بود که در ابتدای معاملات، نرخ‌ها تا سطح 3465 تومان نیز کاهش یافت. همان طور که انتظار می‌رفت، عدم توانایی دلار در باقی ماندن بالای 3480 تومان موجب گسترش فضای منفی در این بازار شد. همچنین، کاهش نرخ درهم و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، از دیگر عوامل فشار بر نرخ دلار محسوب می‌شدند. از سوی دیگر، معامله‌گران آتی در بازار ارز به علت تعطیلات آخر هفته و امکان تسویه معاملات فردایی در یکشنبه آینده، با احتیاط بیشتری معامله انجام می‌دادند. امکان ایجاد برخی تحولات در روزهای تعطیل این معامله‌گران را نگران کرده و با کاهش حجم معاملات فشار بیشتری بر نرخ‌ها وارد کرد. افت ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز عامل بنیادی دیگری بر افت نرخ دلار در بازار تهران بود.

تقابل نیروهای مثبت و منفی برای سکه

روز گذشته، هر سکه طرح جدید با افت اندک هزار تومانی به قیمت یک میلیون تومان معامله شد. در شرایطی که دلار افت اندکی را تجربه کرده بود، اونس طلای جهانی با افزایش نسبی همراه شد که برآیند این عوامل قیمت سکه را نیز چندان دستخوش تغییر نکرد. در بازار جهانی طلا، هرچند محرکی جدی برای رشد به چشم نمی‌خورد، اما افت‌های بیشتر با حمایت معامله‌گران همراه خواهد شد. بنابراین، احتمال اثرگذاری اونس طلا بر بازار سکه تا حدود زیادی کاهش یافته است. با این حال، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان به‌طور سنتی با کاهش حجم معاملات دلار و سکه احتمالا هماهنگی بیشتر این دو بازار را رقم خواهد زد. به عبارت دقیق‌تر، حرکت رابطه الاکلنگی دلار و سکه که به واسطه نوسانات طلای جهانی رقم می‌خورد، ممکن است برای مدتی کمتر دیده شود.

صعود طلا در رقابت با بازارهای موازی

دیروز ساعت 16، اونس طلا با رشدی نسبی به قیمت 1218 دلار معامله ‌شد. این در شرایطی بود که شاخص دلار به‌عنوان رقیب اصلی این بازار با کاهش مواجه شد. تقویت ین به علت احتمال تعویق در افزایش مالیات فروش در کشور ژاپن، عامل اصلی تقویت دلار بود. از سوی دیگر، ضعف آمار اقتصادی چین (قرار گرفتن شاخص خرید مدیران زیر 50 واحد که نشانه کوچک شدن صنعت این کشور است) موجب افت بازارهای سهام آسیا و در نتیجه افزایش اقبال به طلا به‌عنوان رقیب بازارهای سهام شد. گرچه آمارهای اقتصادی آمریکا مناسب ارزیابی می‌شوند و احتمال افزایش نرخ بهره در این کشور را تقویت می‌کنند، اما به عقیده تحلیلگران بازار طلا، اثر افزایش نرخ بهره تا حدودی در قیمت طلا پیشخور شده و در نتیجه ریزش‌های شدید اونس دور از انتظار است.

روزهای خوش‌اقبالی به «تسه»ها

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افزایش ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۸۳ هزار و ۵۲ تومان معامله شد. قیمت اوراق در سایر سررسیدها نیز روند صعودی داشت. همان طور که اشاره شده بود افزایش تقاضا در بازار مسکن موجب رشد قیمت «تسه»ها و قرار گرفتن آنها در محدوده جدید ۸۵-۸۰ هزار تومانی شده است. با این حال، رشد نرخ سود واقعی وام مسکن با افزایش قیمت اوراق مانعی جدی در برابر رشد قیمت «تسه»ها محسوب می‌شود. در شرایط کنونی که اوراق بالای ۸۰ هزار تومان رسیده‌اند، نرخ واقعی سود وام بیش از ۲۲ درصد است؛ با توجه به آنکه نرخ سود در سطح کلان اقتصادی روند کاهشی دارد و همچنین، رونق مسکن در آینده غیرتورمی ارزیابی می‌شود، دریافت این نوع وام با دوره بازپرداخت ۱۲ ساله از نگاه بسیاری از متقاضیان مقرون به صرفه نمی‌نماید.

نگرانی دوسویه در بازار نفت

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 48 دلار معامله ‌شد و بار دیگر فاصله خود را تا سطح 50 دلاری افزایش داد. رشد حدود 80 درصدی قیمت نفت طی چهار ماه گذشته، بسیاری را نسبت به ادامه افزایش عرضه از سوی اعضای اوپک نگران کرده است. در واقع، در قیمت‌های کنونی کشورهای صادرکننده نفت نگرانی کمتری نسبت به درآمدهای نفتی خود دارند و احتمال زیاد در نشست امروز اوپک نیز تصمیمی به منظور کاهش تولیدات یا حتی تعیین سقف تولید در نظر گرفته نمی‌شود. در سمت تقاضا نیز، شاخص خرید مدیران (PMI) چین کمتر از پیش‌بینی‌ها بود و بار دیگر بر ضعف تقاضا از سوی دومین مصرف‌کننده نفت دنیا تاکید کرد. برآیند این عوامل باعث شد با وجود افت نسبی شاخص دلار آمریکا، نفت مسیر نزولی در پیش گیرد.