یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد با احتیاط شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک۲۵ واحد (۰۳/ ۰ درصدی) همراه شد. رشد قیمت جهانی کالاها روز گذشته عامل حمایت از شاخص بود. قرار گرفتن قیمت فلز روی نزدیک به بالاترین سطح در یک سال اخیر (۲۱۰۵ دلار بر تن) و رشد قیمت سنگ آهن (رشد ۱۰ درصدی در هفته اخیر) گروه استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی را با رشد همراه کرد. با وجود این عامل حمایتی، اما توقف نماد «خساپا» پس از تکذیب شایعات اخیر فضای منفی را در گروه خودرویی رقم زد. در شرایط کنونی با وجود رشد حجم و ارزش معاملات از ابتدای تیر نسبت به ماه خرداد، تضاد تحلیل‌ها مانع از رشد پایدار شاخص است. زمانبری اثر کاهش نرخ سود بانکی و خروج تدریجی از رکود، علاوه بر تردیدها نسبت به پایداری رشد قیمت جهانی کالاها و ابهامات در مورد اثر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوامل احتیاط سهامداران برای خرید هستند.

بازار ارز

افت دلار پس از 9 روز

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲۰ تومانی همراه شد. روز گذشته، پس از ۹ روز معاملاتی شاهد بازگشت دلار به مسیر نزولی بودیم. سه‌شنبه گذشته عوامل حمایتی از جمله رشد تقاضای محافظه‌کارانه با ناآرامی‌های ترکیه، افزایش تقاضای آربیتراژی با رشد ارزش دلار در سطح جهانی و رشد تقاضای مسافرتی ارز، نرخ دلار را به بالاتر از سطح ۳۵۰۰ تومانی رساند. این عوامل در کنار عوامل تکنیکال نوسانات دلار را در جهت صعودی شدت بخشیدند. اما روز گذشته، مطابق انتظارات افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار شد. در ماه‌های اخیر نیز این عامل با نزدیک شدن دلار به سطح ۳۵۰۰ تومانی باعث تشدید احتیاط میان معامله‌گران می‌شد. همچنین افت نرخ درهم روز گذشته، با توجه به برابری دلار و درهم نیز عامل دیگر فشار بر دلار شد. اما همچنان عوامل بنیادین می‌تواند حمایت سطح ۳۵۰۰ تومانی را تقویت کند.

بازار سکه

سکه در اوج دو ساله

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۷ هزار تومانی همراه شد. با وجود افت دلار، رشد طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. اونس طلای جهانی طی ۵ هفته اخیر با رشد ۷/ ۱۰ درصدی همراه شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری را تقویت و معامله‌گران سکه را نسبت به حمایت اونس خوش‌بین کرده است. همچنین رشد تقاضای سکه با نزدیک شدن به عید فطر نیز عامل دیگر حمایت از سکه است. علاوه بر این در روزهای اخیر عوامل بنیادین نرخ دلار را بالاتر از سطح ۳۵۰۰ تومانی قرار دادند. با وجود تردیدها برای حمایت سطح مزبور، اما کف بالاتر برای قیمت دلار نسبت به کف پیشین (۳۴۵۰ تومانی) خوش‌بینی‌ها را به حمایت دلار از سکه تقویت کرده است. این عوامل روز گذشته باعث تخلیه اندک حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

رشد اونس برای پنجمین هفته متوالی

طلای جهانی با رشد ۲ درصدی همراه شد. رشد تقاضای محافظه‌کارانه با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اونس را برای پنجمین هفته متوالی با رشد همراه کرد. در روزهای اخیر چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی تا حدودی آرامش را به بازارها بازگرداند (فشار بر اونس با تقویت ریسک‌پذیری) اما تداوم تردیدها به اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت سطح ۱۳۰۰ دلاری اونس را تقویت کرد. احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا نیز در میان‌مدت دور از انتظار است (عامل حمایت از اونس) که آمار اشتغال آمریکا روز جمعه تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. موسسات اقتصادی با توجه به ریسک‌های اقتصادی و ژئوپلیتیک (از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) پیش‌بینی اونس در میان‌مدت و بلندمدت را افزایش داده‌اند. برای نیمه دوم ۲۰۱۶ موسسه کردیت سوئیس اونس را ۱۵۰۰ دلار، جی‌پی‌مورگان ۱۳۶۵ دلار و موسسه ANZ قیمت ۱۳۷۵ دلار پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تردید برای مقاومت سطح 90 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۸/ ۰ درصدی به قیمت ۸۸ هزار و ۷۵۰ تومان (بیشترین قیمت از اول اسفند) معامله شدند. در شرایط کنونی رشد تقاضای اوراق با قرار گرفتن در فصل تابستان (فصل رونق مسکن)، همچنین چشم‌انداز خروج مسکن از رکود، عامل حمایت از «تسه»ها است. این عوامل حمایتی قیمت اوراق را به سطح ۹۰ هزار تومانی نزدیک‌تر کردند. بنابراین شتاب رشد تقاضا (رشد بیش از ۵ درصدی اوراق در هفته اخیر) تردیدهایی را برای مقاومت سطح ۹۰ هزار تومانی در مقابل رشد تقاضا به وجود آورده است. اما با توجه به کاهش نرخ سود وام صندوق سپرده‌های بانک مسکن (وام رقیب) انتظارات برای کاهش نرخ سود وام اوراق نیز تقویت شده است. بنابراین نرخ سود واقعی وام، ۷/ ۲۲ درصد در شرایط کنونی می‌تواند با تشدید احتیاط معامله‌گران برای خرید مانع از جهش قیمت «تسه»ها شود.

بازار نفت

بیشترین رشد در 6 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۳ درصدی (بیشترین در ۶ هفته اخیر) همراه شد. فروکش کردن شوک خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران عامل حمایت از نفت شد. افت شاخص دلار نیز روز جمعه از نفت حمایت کرد. همچنان خوش‌بینی‌ها به چشم‌انداز کاهش عرضه و رشد تقاضا نفت را نزدیک به سطح ۵۰ دلاری حفظ کرده است. با اینکه اثر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بر کاهش تقاضا ناچیز خواهد بود، اما تردیدها در مورد اثرات بلندمدت‌تر آن می‌تواند نوسانات نفت را تشدید کند. بیکرهیوز نیز افزایش (۱۱ موردی) تعداد دکل‌های نفتی را برای چهارمین هفته در ۵ هفته گزارش داد. چشم‌انداز کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا و کاهش اختلالات عرضه (با بازگشت تولیدات کانادا و نیجریه) می‌توانند در کوتاه‌مدت بر نفت فشار آورند. اما همچنان افزایش تولیدات شیل در قیمت‌های کنونی دور از انتظار است.