یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

برآیند صفر شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ناچیز 31/ 0 واحدی همراه شد. روز گذشته فشار نمادهای گروه پالایشی با بازگشت قیمت برنت از سطح 50 دلاری و عدم انتشار صورت‌های مالی 3 ماهه برخی از این شرکت‌ها، عامل فشار بر بازار سهام شد. روز گذشته نماد «خودرو» نیز دومین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. به نظر می‌رسد برخی شایعات مجددا موج هیجانی را در این گروه رقم زد. با این وجود ثابت شده که این گروه توان رشد پرشتاب را از دست داده است. همچنان رشد 8/ 4 درصدی ماه اخیر، رشد انتظارات بیش از واقعیات و تردید در پایداری قیمت جهانی کالاها می‌تواند فاز اصلاحی شاخص را تداوم بخشد. اما همچنان حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادها از جمله «وغدیر»، «اخابر» و «بترانس» را شاهد بودیم. حمایت حقوقی‌ها در هفته‌های اخیر نوسانات شاخص را نزدیک به سطح 78 هزار واحدی حفظ کرده است.

رشد دلار با سیگنال طلای جهانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۴ تومانی به قیمت ۳۵۳۹ تومان معامله شد. روز گذشته افت قیمت طلای جهانی، عامل فشار بر قیمت سکه شد. معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه اقدام به حمایت از سکه با اهرم دلار کردند. (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) بنابراین رشد تقاضای دلار، عامل حمایت از این ارز بود. همچنان نزدیک به یک ماه است که دلار در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومانی حبس شده است. عوامل بنیادین از نرخ دلار در سطح کنونی حمایت می‌کنند. با این وجود تاکید بانک مرکزی بر یکسان‌سازی نرخ ارز و نیز اقدامات اخیر این نهاد نیز باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است. در هفته‌های اخیر بانک مرکزی امکان خرید و فروش ارز به نرخ آزاد را از سوی بانک‌ها اعلام کرد. همچنین تقویت سمت عرضه، با توجه به رشد صادرات باعث تسهیل روند یکسان‌سازی نرخ ارز است.

فشار طلا بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 113 هزار تومان معامله شد. روز گذشته اونس طلای جهانی به کمترین سطح در 2 هفته اخیر رسید. با این وجود، معامله‌گران برای حمایت از سکه با اهرم دلار، اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. روز گذشته رشد شاخص دلار، با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره عامل فشار بر طلا شد (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد). به این ترتیب حمایت سطح 1340 دلاری از اونس طلا شکسته شد. با این وجود در هفته‌های اخیر سطح 1330 دلاری از اونس طلا حمایت کرده است. روز گذشته نیز شاهد حمایت سطح مزبور از اونس طلا بودیم. در بازار ارز نیز در بیش از 3 هفته اخیر دلار در محدوده 3530 تا 3550 تومانی حرکت می‌کند، بدون وجود محرک جدی تداوم حرکت در بازه مزبور محتمل است.

نگاه طلا به سیگنال‌های «فد»

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۳۶ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره با اظهارات نمایندگان فدرال رزرو، اواسط روز دوشنبه اونس طلای جهانی را به کمترین سطح در ۲ هفته اخیر (۴/ ۱۳۳۱ دلار) رساند. روز یکشنبه دومین فرد اثرگذار فدرال رزرو، استنلی فیشر اعلام کرد که اقتصاد آمریکا با توجه به قرار داشتن اشتغال نزدیک به سطح اشتغال کامل و حرکت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف (۲ درصدی) آمادگی لازم برای افزایش نرخ بهره را دارد. این اظهارات پس از اظهارات مشابه سایر نمایندگان فدرال رزرو (برخلاف چشم‌انداز احتیاطی برای افزایش نرخ بهره در صورت‌جلسه نشست اخیر فدرال رزرو که چهارشنبه گذشته منتشر شد) باعث تقویت شاخص دلار در روزهای اخیر شده است. همچنان نگاه معامله‌گران به سخنرانی روز جمعه جنت یلن است که تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

فشار عوامل بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 5/ 1 درصدی همراه شدند. نزدیک شدن به پایان تابستان و تقویت سمت عرضه در هفته‌های اخیر (با تمدید مهلت اعتبار اوراق 93 به مدت 6 ماه) عوامل فشار بر «تسه»ها هستند. علاوه بر اینکه افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. بنابراین در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح 3/ 23 درصد قرار گرفته است. اما پایین‌تر بودن نرخ سود وام رقیب (نرخ سود اسمی وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن در سطح 11 درصد) نیز باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. با توجه به اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل بانک مسکن در جلسه‌ای با معاون رئیس‌جمهور، احتمال کاهش بیشتر نرخ سود اسمی وام رقیب (کاهش 2 درصدی) نیز وجود دارد. در برآیند این عوامل، افت بیشتر اوراق محتمل است.

افت نفت پس از 8 روز

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۷ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار، چشم‌انداز رشد صادرات عراق و کاهش اختلالات عرضه نیجریه (با احتمال مصالحه میان شورشیان و دولت) و بازگشت توجه به عوامل بنیادین، قیمت نفت را پس از ۸ روز رشد متوالی با افت همراه کرد. خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ، رشد ۲۳ درصدی نفت را از ابتدای آگوست تا روز جمعه رقم زد. اما شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار سایر عوامل، روز دوشنبه نفت را نزولی کرد. در روزهای آتی از سرگیری تولیدات سه میدان نفتی در کرکوک عراق، رشد ۵ درصدی صادرات دومین تولیدکننده اوپک را به همراه خواهد داشت. همچنان نگرانی‌ها از حجم بالای موجودی نفت تجاری و فرآورده‌های نفتی (با افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی چین در جولای نسبت به جولای سال گذشته) نیز عامل فشار بر نفت است.