یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

سومین روز افت در یک هفته

دیروز شاخص کل بورس با افت 191 واحدی (2/ 0 درصدی) همراه شد. در شرایط کنونی نبود محرک بنیادین، تردیدها نسبت به قیمت جهانی کالاها (با چشم‌انداز رشد شاخص دلار)، فاصله گرفتن قیمت‌ها از کف، کمرنگ شدن حمایت حقوقی‌ها و تداوم توقف نمادهای بانکی عامل فشار بر شاخص است. بنابراین فضای رکودی حاکم روز گذشته افت 45 درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به میانگین تیر و مرداد رقم زد. روز گذشته گروه انبوه‌سازی پس از گروه خودرو بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داد. نزدیک شدن به فصل مجامع اکثر نمادهای زیرمجموعه گروه انبوه‌سازی عامل اقبال سهامداران به این گروه است. اما در شرایط کنونی با وجود نشانه‌های رشد تقاضای مسکن در ماه‌های اخیر، آمارهای اقتصادی رونق سمت عرضه را نشان نمی‌دهد. بنابراین حمایت از شاخص از سوی این گروه نیز دور از انتظار است.

حمایت عوامل جهانی از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۳ تومانی به نرخ ۳۵۵۶ تومان معامله شد. رشد ارزش دلار در سطح جهانی (افزایش ۱/ ۲ درصدی از میانه آگوست) با رشد تقاضای آربیتراژی کشورهای همسایه عامل حمایت از دلار است. رشد نرخ درهم نیز با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. معامله‌گران سکه نیز برای حمایت از سکه (با افت طلا به کف ۲ ماهه) تقاضای دلار را افزایش دادند. با توجه به مقاومت سطح ۳۵۵۰ تومانی از ابتدای هفته، شاهد افزایش معاملات معامله‌گران فردایی در بازار ارز بودیم. بنابراین با وجود افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، اما غلبه عوامل تقاضا از دلار حمایت کرد. همچنان با توجه به قرار داشتن دلار در بالاترین سطح از بهمن ۹۴ و تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، تقویت احتیاط میان معامله‌گران در سطوح کنونی مانع از رشد شدید دلار است.

سیگنال طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی همراه شد. افت اونس طلا با وجود رشد دلار، بر سکه فشار آورد. رشد شاخص دلار با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا با آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا روز سه‌شنبه اونس طلای جهانی را به کف 2 ماهه (1308 دلار) رساند. شرایط انتظاری برای آمار اشتغال آمریکا نیز نوسانات طلا نزدیک سطح مزبور را تداوم بخشید. در بازار ارز نیز، علاوه بر رشد تقاضای آربیتراژی، حرکت معامله‌گران سکه به سمت دلار برای حمایت از سکه نیز از دلار حمایت کرد. به این ترتیب از شنبه دلار بالاتر از سطح 3550 تومانی قرار گرفته است. در شرایط کنونی تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک شدن به اعیاد غدیر و قربان از سکه حمایت می‌کند. به این ترتیب در روزهای اخیر شاهد تعمیق حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه هستیم.

طلا در کف 2 ماهه

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۱۳ دلار معامله شد. تداوم رشد شاخص دلار با احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر طلای جهانی است. در ساعات پایانی معاملات روز سه‌شنبه آمار مناسب اقتصادی آمریکا ( شاخص اعتماد مصرف‌کننده ماه آگوست) بیشتر از پیش‌بینی‌ها با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره، اونس طلای جهانی را به کمترین سطح در دو ماه اخیر (۱۳۰۸ دلار) رساند. روز گذشته نیز در شرایط انتظاری برای آمار اشتغال بخش خصوصی پیش از انتشار آمار رسمی اشتغال روز جمعه نوسانات اونس طلای جهانی نزدیک به کف دو‌ماهه تداوم یافت. آمارهای مناسب اقتصادی و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره، رشد ۱/ ۲ درصدی شاخص دلار را از میانه آگوست رقم زده است. روز گذشته رشد بازارهای سهام نیز با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه عامل فشار بر طلا بود.

«تسه»ها در مرز ۹۰ هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) تقریبا بدون تغییر معامله شدند. در 10 روز معاملاتی اخیر تنها 2 روز شاهد رشد اندک اوراق بودیم. نزدیک شدن به پایان فصل رونق (تابستان) و تقویت سمت عرضه با تمدید مهلت اعتبار اوراق 93 به مدت 6 ماه، کاهش نرخ سود حساب ویژه (که وام از طریق اوراق به آن تعلق می‌گیرد) و امکان ارائه وام از طریق اوراق از سوی سایر بانک‌ها عوامل تقویت سمت عرضه بودند. در 5 روز معاملاتی اخیر نرخ سود واقعی وام (با توجه به رابطه مستقیم قیمت اوراق و نرخ سود وام) در سطح 7/ 22درصد تثبیت شده است. بنابراین خبر کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده) به 8 درصد در بخش فرسوده و 5/ 9 درصد در سایر بخش‌ها نیز عامل فشار بر «تسه»ها است. اما شتاب گرفتن رشد تقاضا در ماه‌های اخیر مانع از افت شدید «تسه»ها است.

نفت در کف سه هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۹/ ۴۵ دلار معامله ‌شد. گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ذخایر نفت تجاری به میزان ۹۴۲ هزار بشکه (افزایش ۲/ ۱ میلیون بشکه طبق نظرسنجی) با تشدید نگرانی‌ها در مورد حجم بالای ذخیره نفت تجاری (که ۱۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵‌ساله قرار دارد) عامل فشار بر نفت است. آمار دقیق‌تر ذخایر از سوی اداره اطلاعات انرژی (EIA) منتشر می‌شود. علاوه بر این، از پنج‌شنبه اخیر شاهد رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص دلار هستیم. این امر نیز عامل فشار بر بازارهای کالایی است (که به دلار معامله می‌شوند). همچنان ابهاماتی در مورد توافق میان صادرکنندگان بزرگ اوپک در نشست غیررسمی سپتامبر وجود دارد. در روزهای اخیر ایران مجددا بر افزایش تولیدات تا سطح ۴ میلیون بشکه تاکید کرد. اما وزیر انرژی عراق اعلام کرد که از تعیین سقف تولید حمایت خواهد کرد.