یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم روند رکودی بازار

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۰۲ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. تداوم شرایط رکودی، ارزش معاملات را به حدود ۹۰ میلیارد تومان رساند. روز گذشته نمادهای «شبندر» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. ناامیدی سهامداران از کسب سود بیشتر در کنار افت قیمت نفت به سطح ۴۵ دلاری و رسیدن قیمت مس تا سطح ۴۶۰۰ دلاری از بالاتر از سطح ۴۸۰۰ دلاری اوایل آگوست، عوامل تشدید فشار فروش این نمادها بودند. با توجه به اختصاص ۱۹ درصد از ارزش کل معاملات به گروه خودرویی، فضای منفی این گروه نیز فشار بر شاخص را تشدید کرد. مطابق روال ماه‌های اخیر حرکت معامله‌گران در نمادهای گروه خودرویی بدون توجه به عوامل بنیادین صورت می‌گیرد. همچنین از هفته اخیر شاهد اقبال معامله‌گران به نمادهای زیرمجموعه گروه رایانه هستیم که روز گذشته پس از گروه خودرو صدرنشین ارزش معاملات بازار بود.

بازار ارز

بازگشت دلار به زیر ۳۵۵۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی با نرخ 3547 تومان معامله شد. با وجود افت اونس طلای جهانی در پایان معاملات هفتگی اما معامله‌گران سکه به بازار ارز وارد نشدند. این عامل در کنار کاهش حجم معاملات روز گذشته باعث فشار بر نرخ دلار شد. به این ترتیب پس از بیش از دو هفته حمایت سطح 3550 تومانی دلار شکسته شد و دلار به کمترین نرخ از 3 شهریور رسید. در هفته‌های اخیر نوسانات اونس طلای جهانی در جهت نزولی و فشار بر قیمت سکه باعث حرکت معامله‌گران به سمت دلار (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) شد. امری که دلار را به بالاترین سطح از بهمن رساند. در ادامه صرافی بانک‌ها اقدام به افزایش عرضه کردند اما دلار تا پنج‌شنبه گذشته به پایین‌تر از 3550 تومان نرفت، بنابر این شکسته شدن حمایت سطح مزبور می‌تواند فشار بر دلار را تشدید کند.

بازار سکه

افت سکه با فشار عوامل اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی و کاهش نرخ دلار قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز جمعه شاخص دلار با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا رشد داشت و روند نزولی اونس طلا را رقم زد. شرایط احتیاطی در بازار طلای جهانی برای روند افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس طلا است، بنابراین افت بازارهای سهام نیز نتوانست از اونس طلا حمایت کند. همچنین روز گذشته نرخ دلار به کمترین سطح از ۳ شهریور و به زیر سطح ۳۵۵۰ تومانی رسید. با این وجود با توجه به تقاضای مناسبتی به دلیل اعیاد قربان و غدیر شاهد کم‌واکنشی سکه نسبت به افت عوامل اثرگذار بودیم. امری که حباب (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به‌وجود آورد.

بازار طلای جهانی

کم‌واکنشی طلا در شرایط احتیاطی

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 2/ 0 درصدی همراه شد. با وجود افت 5/ 0 درصدی شاخص دلار، تداوم ابهامات در مورد روند افزایشی نرخ بهره آمریکا باعث کم‌واکنشی طلا به این امر شد. روز جمعه اظهارات نماینده بوستون فدرال‌رزرو، مبنی بر اینکه پایین نگه‌داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی می‌تواند برای اقتصاد مضر باشد، با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره رشد شاخص دلار را روز جمعه رقم زد و عامل فشار بر طلای جهانی شد. پیش‌تر آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا شامل شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و شاخص خرید مدیران خدمات در کنار آمار کمتر از پیش‌بینی‌های اشتغال ماه آگوست اونس طلا را به بیشترین سطح در یک ماه اخیر (1357 دلار) رساند. پس از عدم تشدید سیاست‌های انبساطی توسط بانک مرکزی اروپا در شرایط کنونی نگاه معامله‌گران به نشست‌های بانک مرکزی ژاپن و فدرال‌رزرو است.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها زیر سطح 90 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با رشد ۴/ ۰ درصدی به قیمت ۸۹ هزار و ۲۴ تومان معامله شدند. در شرایط کنونی حمایت تقاضا نوسان اندک «تسه»ها زیر سطح ۹۰ هزار تومانی را رقم زده است اما در ۳ هفته اخیر شاهد روند نزولی قیمت «تسه»ها بودیم. عواملی از جمله تقویت سمت عرضه، نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (فصل رونق مسکن) و کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق سپرده‌های بانک مسکن) با توجه به نرخ سودبالای واقعی اوراق (۷/ ۲۲ درصدی) «تسه»ها را از ابتدای شهریور با افت ۱۰ درصدی همراه کرده است. با این وجود شاهد تقویت سمت تقاضا در ماه‌های اخیر هستیم. از ابتدای فروردین شتاب رشد قیمت مسکن و افزایش تعداد معاملات مسکن چشم‌انداز خروج تدریجی سمت تقاضا از رکود را تقویت کرده است، بنابراین انتظار می‌رود روند نزولی «تسه»ها با شتاب کندتری صورت گیرد.

بازار نفت

هفته پرنوسان نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 2/ 3 درصدی همراه شد. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی از قیمت نفت حمایت کرد. علاوه بر این با کاهش حجم ذخایر نفت تجاری به میزان 5/ 14 میلیون بشکه (بیشترین کاهش از سال 1999) جهش 5 درصدی قیمت نفت روز پنج‌شنبه رقم خورد اما کارشناسان کاهش ذخایر را به ناآرامی‌های جوی در خلیج‌مکزیک نسبت دادند و دلیل بنیادینی برای افت متصور نشدند. توجه معامله‌گران به این عامل در کنار رشد (7 موردی) تعداد دکل‌های نفتی و رشد شاخص دلار روز جمعه روند نزولی نفت را رقم زد. تعداد دکل‌های نفتی برای دهمین هفته در 11 هفته اخیر با رشد همراه شد که طولانی‌ترین دوره افزایش از سال 2011 است. همچنان سیگنال‌ها از توافق میان صادرکنندگان نفتی پیش از نشست 26 تا 28 سپتامبر می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.