یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تلاش برای کسب سود در فضای رکودی

روز یکشنبه شاخص کل بورس با رشد ۴ واحدی همراه شد. حمایت حقوقی‌ها از نمادهای«فملی» و «همراه» مانع از افت شاخص شد. با تداوم فضای رکودی ارزش معاملات به زیر سطح ۷۸ میلیارد تومان رسید. با حمایت معامله‌گران حقیقی از نمادهای «خودرو» و «خساپا» با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت، این دو نماد در کنار «فملی» و «همراه» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود معامله‌گران حقوقی در این نمادها در سمت فروش ظاهر شدند. روز یکشنبه شاخص صنایع پالایشی، محصولات فلزی و ابزار پزشکی بیشترین افت را ثبت کردند. رشد انتظارات بیش از واقعیات در این گروه‌ها عامل فشار بر نمادهای زیرمجموعه این گروه‌ها است. با نزدیک شدن به زمان تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و نبود محرک بنیادین تداوم روند رکودی بازار محتمل است. امری که مجددا حرکت معامله‌گران به سمت کوچک‌ترین صنایع بازار را رقم زد.

بازار ارز

نوسان اندک دلار زیر سطح روانی

روز یکشنبه هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۵۴۹ تومان معامله شد. کاهش حجم معاملات به دلیل کمرنگ شدن حضور معامله‌گران سکه (با تعطیلی بازار طلای جهانی) و نیز کاهش تقاضای آربیتراژی، نوسانات اندک دلار را رقم زد. بنابراین روز یکشنبه برای دومین روز متوالی پس از دو هفته، دلار زیر سطح ۳۵۵۰ تومانی ایستاد. در هفته‌های اخیر افت اونس طلای جهانی با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه، دلار را به بالاترین سطح از بهمن رساند. اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تغییر جهت اونس طلا، دلار را از سطح مزبور بازگرداند. با این وجود عوامل بنیادین حمایت سطح ۳۵۵۰ تومانی را رقم زد. در روزهای اخیر کاهش تقاضا و عدم افزایش تقاضای ارز مسافرتی باوجود انتظارات، حمایت سطح مزبور را شکست. موضوعی که می‌تواند دلار را با افت بیشتر همراه کند.

بازار سکه

حمایت تقاضای مناسبتی از سکه

روز یکشنبه هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان معامله شد. رشد ۲ تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی در کنار رشد تقاضای مناسبتی سکه از جمله عوامل حمایت از قیمت سکه بود. روز گذشته بازار طلای جهانی با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا (رشد شاخص دلار) پس از بازگشایی با افت همراه شد. اما همچنان شاهد تداوم فضای انتظاری برای سخنرانی نماینده فدرال رزرو برای ارائه تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا بودیم. در بازار ارز نیز روز یکشنبه نرخ دلار زیر سطح ۳۵۵۰ تومانی ایستاد. عدم حمایت سطح ۳۵۵۰ تومانی از نرخ دلار می‌تواند روند نزولی دلار را تشدید کند. با این وجود رشد تقاضای مناسبتی به‌دلیل اعیاد قربان و غدیر باعث بزرگ‌تر شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارش ذاتی) سکه شد.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به سیگنال‌های فدرال رزرو

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۶ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار عامل فشار بر اونس طلای جهانی شد. در روزهای اخیر اظهارات نمایندگان فدرال رزرو با وجود آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا در هفته‌های اخیر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره را حتی در نشست ۲۰ و ۲۱ سپتامبر تقویت کرده است. نماینده بوستون اعلام کرد پایین نگه داشتن نرخ بهره برای مدت طولانی می‌تواند اثرات نامناسبی برای اقتصاد داشته باشد و نماینده دالاس اعلام کرد آمارهای اقتصادی ماه‌های اخیر چشم‌انداز افزایش نرخ بهره را تقویت کرده است. این عامل در کنار تضعیف خوش‌بینی‌ها به اقدام بانک مرکزی اروپا برای حمایت از رشد اقتصادی روز گذشته بازارهای سهام آسیا و اروپا را با بیشترین افت از ژوئن همراه کرد. اما شرایط انتظاری در بازار طلا برای سخنرانی یکی از نمایندگان فدرال رزرو باعث کم‌واکنشی طلا به افت بازارهای سهام شد.

بازار اوراق مسکن

کند شدن شتاب نزول «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۸۸ هزار و ۵۹۹ تومان معامله شدند. از ۶ شهریور شاهد نوسان اندک «تسه»ها زیر سطح ۹۰ هزار تومانی هستیم. اما در هفته‌های اول شهریور روند نزولی «تسه»ها شتاب بیشتری داشت (۱۰ درصد در ۲ هفته). تقویت سمت عرضه و کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) در کنار نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (فصل رونق مسکن) از جمله عوامل فشار بر قیمت اوراق بودند. علاوه بر این با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام ۷/ ۲۲ درصد است که این موضوع نیز عامل تقویت احتیاط معامله‌گران برای خرید «تسه»ها است. اما از ابتدای سال با تقویت چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود شاهد تقویت سمت تقاضا هستیم. بنابراین نزول «تسه»ها با شتاب کمتری صورت می‌گیرد.

بازار نفت

افت نفت با فشار عوامل

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام‌ آمریکا به قیمت ۷/ ۴۴ دلار معامله ‌شد. گزارش بیکرهیوز از رشد(۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای دهمین هفته در ۱۱ هفته اخیر، در کنار رشد شاخص دلار (با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا) عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. علاوه بر این توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین با توجه به حجم بالای ذخایر نفت، حجم بالای تولید اوپک و کمرنگ بودن احتمال اثرگذاری توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی با توجه به حجم بالای تولیدات کنونی این تولیدکنندگان از جمله عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. بنابراین با این عوامل هفته گذشته تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز افزایشی قیمت نفت به کمترین سطح در ۳ ماه اخیر رسید. موضوعی که فشار بر قیمت نفت را تشدید کرد. علاوه بر این نگرانی از جهش صادراتی فرآورده‌های نفتی چین نیز می‌تواند بر نفت فشار آورد.