یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سرگردانی معامله‌گران

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۹۳ واحدی (۴/ ۰ درصدی) برای پنجمین روز در ۶ روز اخیر رشد داشت. خوش‌بینی موجود در بازار، افزایش حجم نقدینگی را به دنبال داشته اشت؛ اما با توجه به ابهامات موجود، همچنان تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه‌مدت و حمایت کف‌های تکنیکال، معامله‌گران را به سمت صنایع کوچک‌تر و سهام با نقدشوندگی بالاتر سوق داده است. علاوه بر این، تقویت چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، خوش‌بینی به رشد سودآوری برخی شرکت‌ها از جمله پالایشی‌ها را تقویت کرده است. بنابر این نمادهای پالایشی در کنار «خودرو» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود شناسایی سود معامله‌گران با توجه به رشدهای اخیر در معدنی-فلزی‌ها، ابهام در مورد پایداری رشد قیمت‌ کالاهای جهانی، تردیدها در مورد سیاست‌های خارجی ترامپ و اثرگذاری بر برجام عوامل ابهام در بازار است.

بازار ارز

حمایت دوجانبه از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۷ تومانی به نرخ ۳۶۷۷ تومان معامله شد. روز گذشته ارزش جهانی دلار به رشد در سقف ۱۰ ماهه ادامه داد. به این ترتیب نرخ درهم به ۱۰۰۷ تومان رسید. موضوعی که با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم،‌ عامل حمایت از نرخ دلار شد. به این ترتیب ارزش جهانی دلار رشد ۸/ ۲ درصدی در دو هفته اخیر را ثبت کرده است. اما رشد نرخ دلار در بازه مزبور ۷/ ۱ درصد بوده است. بنابراین همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. علاوه بر این، با توجه به ریزش قیمت اونس طلا، معامله‌گران سکه نیز برای حمایت از سکه با اهرم دلار، اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. بنابراین دلار به بالاترین سطح از دی ۹۴ رسیده است. اما همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها نوسانات صعودی دلار را تا حدی تعدیل می‌کند.

بازار سکه

بزرگ‌تر شدن حباب سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی همراه شد. رشد ۱۷ تومانی نرخ دلار در شرایط تداوم روند نزولی اونس طلای جهانی عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته اونس طلای جهانی با تداوم رشد شاخص دلار، به روند نزولی در کف ۵‌ماهه ادامه داد و در میانه معاملات تا سطح ۱۲۱۲ دلار نیز رسید. اما در ادامه حمایت کف تکنیکال، بازگشت اندک اونس طلا را رقم زد. اما همچنان تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران و چشم‌انداز رشد شاخص دلار عوامل فشار بر اونس طلا هستند. در بازار ارز نیز، شاهد حمایت عوامل بنیادین با رشد تقاضای آربیتراژی و رشد تقاضا از طرف معامله‌گران برای حمایت از سکه با اهرم دلار بودیم. تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، باعث بزرگ‌تر شدن حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) شد؛ بنابراین حباب سکه بالاتر از ۴۵ هزار تومان رسید.

بازار طلای جهانی

تثبیت طلا در کف 5‌ماهه

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۲ دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس طلا را در کف ۵‌ماهه حفظ کرد. احتمال اتخاذ سیاست‌های تورم‌زا توسط ترامپ با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، از شاخص دلار حمایت کرد. وضعیت اقتصادی سایر کشورها از جمله اروپا و انگلیس (با نزدیک شدن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و احتمال کاهش صادرات کشورها به آمریکا با احتمال وضع قوانین تعرفه‌‌ای، با کاهش ارزش پول سایر کشورها، عامل دیگر حمایت از شاخص دلار است. موج خوش‌بینی‌‌ها پس از پیروزی ترامپ، هزار میلیارد دلار را وارد بازارهای سهام کرد که این عوامل فشار بر اونس طلا را تشدید کردند. در شرایط کنونی، آمارهای اقتصادی آمریکا و سخنرانی جنت یلن می‌تواند بر قیمت طلا اثرگذار باشد. افزایش تقاضای فیزیکی و سطح تکنیکال ۱۲۱۰ دلاری می‌تواند از اونس طلا حمایت کند.

بازار اوراق مسکن

حمایت تقاضا از اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۳/ ۱ درصدی همراه شد. روند نزولی اوراق از ابتدای مهر با تقویت سمت عرضه در کنار کاهش تقاضای فصل رونق مسکن (تابستان) تشدید شد. همچنان در ماه آبان نیز شاهد حبس بازه‌ای اوراق بودیم. اما در ماه‌های اخیر چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، باعث تقویت سمت تقاضا شده است؛ امری که رشد ۱۱ درصدی تعداد معاملات مسکن را در ۷ ماه ابتدای سال نسبت به سال گذشته رقم زده است. به این ترتیب، حمایت تقاضا مانع از افت شدید قیمت «تسه»ها است. به این ترتیب، با رسیدن قیمت اوراق به کف خرداد، شاهد بازگشت از سطح مزبور بودیم. به این ترتیب در حالی‌که میانگین قیمت اوراق در مهر، در سطح ۷۷ هزار و ۴۰۰ تومانی قرار داشت اما میانگین اوراق در آبان به سطح ۷۹ هزار و ۳۰۰ تومانی رسیده است.

بازار نفت

نفت در کف 3‌ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۲ دلار معامله ‌شد. تثبیت شاخص دلار در سقف ۱۰ ماهه در کنار چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه، قیمت نفت را در کف ۳‌ماهه حفظ کرد. افزایش تولیدات ایران با سرعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها با افزایش تولید به میزان ۲۵۰ هزار بشکه در روز از میادین نفتی غرب کارون عامل فشار بر قیمت نفت است. این افزایش تولیدات در شرایطی است که با شرط عربستان برای همکاری ایران در کاهش تولیدات، رشد تولیدات اوپک و تمایل عراق به افزایش تولید، خوش‌بینی‌ها به توافق میان اعضای اوپک در ۳۰ نوامبر کمرنگ شده است. علاوه بر این، افزایش ۱۳۰ موردی تعداد دکل‌های نفتی آمریکا از مه نیز تقویت چشم‌انداز رشد تولیدات شیل، عامل دیگر فشار بر نفت است. برخی کارشناسان معتقدند عدم حصول توافق اوپک، می‌تواند نفت را تا ۳۵ دلار نیز پایین ببرد.