یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

شاخص در سقف 95

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۱۱ واحدی (۶/ ۰ درصدی) همراه شد. با غلبه فضای هیجانی با رشد ۶/ ۱ درصدی شاخص در ۲ روز، شاخص کل به بالاترین سطح از ۱۴ فروردین رسید. خوش‌بینی به رشد سودآوری صنایع کالایی با حمایت قیمت‌های جهانی و تثبیت نرخ دلار در سطح کنونی از فلزی-معدنی‌ها حمایت کرد. با این وجود با رشدهای قابل توجه این نمادها از ابتدای پاییز، ابهام در پایداری رشد قیمت جهانی با شناسایی سود ازسوی معامله‌گران، عرضه‌های قابل‌توجه در نمادهای مزبور را نیز شاهد بودیم. همچنین با رشد قیمت جهانی محصولات پتروشیمی (رشد ۲۱ درصدی اوره و رشد ۴۵ درصدی قیمت متانول در سه‌ماه اخیر) این نمادها پس از فلزی-معدنی‌ها‌، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان توقف نماد «خساپا» با وجود بازگشت صف‌ خرید در نماد «خودرو»، در کنار توقف نمادهای بانکی عوامل ابهام در بازار هستند.

بازار ارز

دلار زیر سقف ۳۹۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 3898 تومان معامله شد. روز گذشته شاهد تشدید نوسانات نرخ دلار بودیم. با تثبیت ارزش جهانی دلار در سقف 14 ساله، همچنان تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت می‌کند. امری که در هفته‌های اخیر با افزایش نرخ درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. اما بازگشت نرخ درهم از سقف قیمتی در هفته اخیر، باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران شده است. این عامل در کنار افزایش عرضه ازسوی صرافی بانک‌ها نرخ دلار را زیر سطح 3900 تومانی حفظ کرده است. اما همچنان افزایش تقاضای آذر، با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، در کنار کاهش انتظارات به بازگشت نرخ دلار به کف‌های پیشین همچنان از نرخ دلار حمایت می‌کند؛ بنابراین در میانه معاملات نرخ دلار تا سطح 3875 تومان پایین رفت. اما افزایش تقاضای معامله‌گران، دلار را از سطح مزبور بازگرداند.

بازار سکه

تثبیت حباب متورم سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۳۷ هزار تومان معامله شد. افزایش اندک نرخ دلار در شرایط حبس بازه‌ای اونس طلا، از قیمت سکه حمایت کرد. با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست هفته آتی فدرال رزرو، در روزهای اخیر شاهد حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۱۷۰ دلاری بودیم. با توجه به پیش‌خور شدن این عامل شاهد کم‌نوسانی اونس طلا هستیم. همچنان نشست بانک‌مرکزی اتحادیه اروپا، می‌تواند بر شاخص دلار و اونس طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز با وجود تقویت سمت عرضه ازسوی صرافی بانک‌ها، اما همچنان تداوم تقاضا نرخ دلار را زیر سطح ۳۹۰۰ تومانی حفظ کرده است. همچنان خوش‌بینی‌ها به افزایش تقاضای مناسبتی سکه و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه حباب (قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از سطح ۵۰ هزار تومانی حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به نشست بانک مرکزی اروپا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1173 دلار معامله می‌شد. کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا در شرایط نوسان اندک شاخص دلار، اونس طلا را نزدیک به کف 10‌ماهه، در کانال 1170 دلاری حفظ کرده است. با تقویت چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، ریسک‌پذیری در بازارهای سهام اروپا تقویت شد. همچنین افت ین با حمایت از بازار سهام ژاپن و رشد شرکت‌های معدنی و افزایش ریسک‌پذیری در بازارهای سهام جهانی، بر اونس طلا فشار آورد. همچنان نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا می‌تواند بر یورو در نتیجه شاخص دلار اثرگذار باشد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست هفته آتی فدرال رزرو (13 و 14 دسامبر) همچنین کاهش تقاضای فیزیکی هند و چین، بیشترین افت ماهانه طلا در سه سال اخیر را در ماه نوامبر رقم زد. نشست فدرال رزرو می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند بلندمدت نرخ بهره آمریکا ارائه دهد.

بازار اوراق مسکن

فاصله گرفتن اندک «تسه»ها از کف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۱درصدی همراه شدند. از ابتدای آذر با فشار کاهش تقاضا، شاهد روند نزولی اوراق بودیم. به این ترتیب میانگین قیمت «تسه»ها در آذر در سطح ۷۳ هزار و ۹۲۶ تومان، با افت ۹/ ۵ درصدی نسبت به میانگین آبان همراه شد. در ماه‌های اخیر تقویت سمت عرضه، همچنین کاهش تقاضای مسکن عامل فشار بر اوراق شد. با وجود چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مسکن است. بنابراین در هفته اخیر، «تسه»ها به کف ۱۱‌ماهه رسیدند، اما در ادامه رشد تدریجی از سطح مزبور را شاهد بودیم. بنابراین به‌نظر می‌رسد کف ۷۲ هزار تومانی در شرایط کنونی از «تسه»ها حمایت می‌کند. همچنین نرخ سود واقعی وام، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، به ۸/ ۲۱ درصد رسیده است.

بازار نفت

تقویت تردیدها در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 50 دلار معامله می‌شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) تردیدها نسبت به اثرگذاری توافق اوپک در میان‌مدت بر بازار نفت را تقویت کرده است. با این وجود، تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 2/ 2 میلیون بشکه ذخایر نفت تجاری، پیش از انتشار گزارش رسمی و ناآرامی‌های لیبی از قیمت نفت حمایت کرد؛ بنابراین شاهد نوسانات قیمت نفت نزدیک سطح 51 دلاری بودیم. پیش‌بینی EIA در سال 2017 تولیدات شیل را 78/ 8 (از 73/ 8 در گزارش نوامبر) میلیون بشکه در روز تخمین زد. همچنین قیمت WTI را تنها با 5/ 1 درصد افزایش نسبت به گزارش پیشین (66/ 50دلار) پیش‌بینی کرد. امری که چشم‌انداز بازگشت تولیدات غیراوپک، با افزایش قیمت نفت را تقویت می‌کند. همچنان نشست میان اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات غیراوپک می‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد.