یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

کم‌رمقی بازار در فضای اصلاح

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۷۴ واحدی (۲/ ۰ درصدی) برای چهارمین روز متوالی نزولی شد. روز گذشته، توقف معاملات تا ساعت ۱۰:۱۰، در کنار تداوم فضای اصلاح، افت بیش از ۴۰ درصدی حجم و ارزش معاملات را نسبت به میانگین نیمه اول آذر رقم زد. با وجود این، پیش‌بینی تعدیل مثبت ۳۶ درصدی «زاگرس»، در کنار رشد قابل توجه قیمت جهانی محصولات پتروشیمی (رشد نزدیک ۵۰ درصدی قیمت متانول و رشد ۲۰ درصدی قیمت پروپان در سه ماه اخیر) عامل حمایت از نمادهای پتروشیمی شد. در سایر نمادها نیز رشد انتظارات بیش از واقعیت و P/ E بالای نمادها باعث تداوم فضای اصلاح شده است؛ برای مثال با وجود رشد قیمت نفت، پالایشی‌ها با افت همراه شدند. همچنان شاهد حمایت کف تکنیکال از نماد «خودرو» هستیم. همچنان تداوم عوامل ابهام از جمله توقف نمادها و ریسک‌های سیاسی عامل فشار بر بازار است.

بازار ارز

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۵ تومانی به نرخ ۳۹۱۳ تومان معامله شد. رشد تقاضای آربیتراژی، با افزایش ارزش جهانی دلار (رشد ۱/ ۶ درصدی در سه ماه با تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست دسامبر فدرال رزرو) و رشد نرخ درهم تا سطح ۱۰۸۷ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. افزایش ارزش جهانی دلار احتمال بازگشت دلار به کف‌های پیشین را کمرنگ کرده است. همچنین شاهد افزایش تقاضا با نزدیک شدن به سال نو میلادی هستیم. همچنان حجم سنگین عرضه از سوی صرافی بانک‌ها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران، رشد دلار را محدود کرد. افزایش عرضه صرافی بانک‌ها در کنار چشم‌انداز تقویت سمت عرضه (با رشد درآمدهای نفتی) از نیمه دوم آذر حبس بازه‌ای دلار را در سطح ۳۸۹۰ تا ۳۹۱۰ تومان رقم زده است.

بازار سکه

اهرم دلار برای سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی همراه شد. رشد ۱۵ تومانی نرخ دلار در شرایط نوسان اندک اونس طلا نزدیک کف ۱۰‌ماهه عامل حمایت از قیمت سکه شد. روز گذشته در بازار طلای جهانی شاهد شرایط احتیاطی پیش از نشست فدرال رزرو بودیم. پیش‌خور شدن احتمال افزایش نرخ بهره در این نشست، اونس طلا را در هفته‌های اخیر به کف ۱۰‌ماهه رسانده است. همچنان روز گذشته با حمایت عوامل بنیادین، از جمله افزایش نرخ درهم، نرخ دلار به بالاترین سطح در ۲ هفته اخیر رسید. اما نگرانی‌ها از افزایش عرضه رشد دلار را محدود کرد. همچنان تمایل معامله‌گران سکه به کاهش نوسانات سکه و چشم‌انداز افزایش تقاضای مناسبتی سکه، عدم واکنش سکه به افت ۱۴۵ دلاری اونس طلا را رقم زده است و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۶۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

غلبه شرایط احتیاطی بر طلا

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1160 دلار معامله ‌شد. افت اندک شاخص دلار در شرایط احتیاطی پیش از آغاز نشست دوروزه فدرال رزرو، حبس بازه‌ای طلا را بالاتر از 1150 دلار رقم زد. رسیدن نرخ تورم بریتانیا به بیشترین سطح در 2 سال اخیر با تقویت پوند، عامل دیگر فشار بر شاخص دلار بود. در هفته‌های اخیر، احتمال 100 درصدی افزایش نرخ بهره به میزان 25/ 0 واحد درصد در نشست دسامبر فدرال رزرو (دومین افزایش نرخ بهره پس از بحران مالی سال 2009 - 2007) در اونس طلا پیش خور شد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ تورم با رشد قیمت نفت و تشدید سیاست‌های مالی انبساطی پس از پیروزی ترامپ، چشم‌انداز تشدید روند صعودی نرخ بهره را در بلندمدت تقویت و فشار بر اونس طلا را حفظ کرده است. نتیجه نشست تصویر روشن‌تری از روند بلندمدت افزایش نرخ بهره ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در بازه محدود

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۵ هزار و ۹۶۲ تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت اوراق به کمترین سطح از دی ۹۴، از نیمه دوم آذر روند اوراق صعودی شد؛ به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در نیمه دوم آذر در سطح ۷۵ هزار و ۱۱۸ تومانی، با رشد ۲ درصدی نسبت به نیمه اول آذر همراه شد. از سویی پایین بودن قدرت خرید متقاضیان عامل فشار بر تقاضای مسکن و افت «تسه»ها است. اما چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود از ابتدای سال ۹۵، مانع از افت شدید قیمت اوراق است. بنابراین از ابتدای پاییز با تشدید روند نزولی اوراق، در ماه مهر شاهد حمایت کف ۸۵ هزار تومانی از «تسه»ها بودیم. در آبان سطح ۷۶ هزار تومانی و در شرایط کنونی کف ۷۲ هزار تومانی از «تسه»ها حمایت می‌کند.

بازار نفت

نوسان نفت نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. روز گذشته شناسایی سود میان معامله‌گران، پس از رشد بیش از ۴ درصدی قیمت نفت در میانه معاملات روز دوشنبه، عامل فشار بر قیمت نفت شد. اما همچنان خوش‌بینی‌ها به بازگشت بازار نفت به تعادل، پس از توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات به میزان حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز، نوسانات نفت را بالاتر از سطح ۵۳ دلاری حفظ کرده است. همچنان میزان تعهد به توافق عامل اثرگذار بر قیمت نفت در میان مدت است. طبق گزارش IEA این توافق چشم‌انداز کمبود عرضه را در نیمه اول ۲۰۱۷ تقویت کرده است؛ در شرایط کنونی میزان موجودی نفت ۳۰۰ میلیون بشکه بالاتر از میانگین ۵‌ساله قرار دارد. با وجود این، افزایش تولیدات شیل، که به اعتقاد کارشناسان حداقل ۶ ماه به طول می‌انجامد، می‌تواند مانع از حرکت بازار به سوی تعادل شود.