یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

نگاه بورس به تحولات جهانی

شاخص کل بورس با افت هفتگی ۸/ ۰ درصدی همراه شد. در ابتدای هفته فروکش کردن فضای منفی پس از بازگشایی «وبملت» و حرکت معامله‌گران به سمت خودرویی‌ها، سطح مناسب قیمت جهانی کالاها و اقبال معامله‌گران از تک‌سهم‌ها از شاخص حمایت کرد. اما در ادامه با فشار عرضه از سوی حقیقی‌ها، هیجان گروه خودرویی فروکش کرد. بازگشایی «وتجارت» نیز مجددا فضای منفی بازار را رقم زد. به‌نظر می‌رسد این شوک تا حدودی با «وبملت» تخلیه شده بود. در شرایط کنونی نگرانی‌ها از اثرگذاری سیاست‌های خارجی ترامپ بر «برجام» و بازگشایی سایر نمادهای بانکی ریسک موجود در بازار است. همچنین سیاست‌های اقتصادی ترامپ به ویژه در رابطه با چین، در کنار چشم‌انداز تشدید سیاست‌های انقباضی چین با افزایش نرخ بهره وام‌های کوتاه‌مدت این کشور، با اثر منفی بر رشد اقتصادی بزرگ‌ترین کشور مصرف‌کننده مواد خام، می‌تواند بر صنایع کالایی اثرگذار باشد.

بازار ارز

کم‌واکنشی دلار به عوامل سیاسی

هر دلار آمریکا با افت هفتگی ۱/ ۱ درصدی به نرخ ۳۸۳۰ تومان معامله شد. در هفته‌ گذشته عوامل فشار بر تقاضا حرکت دلار در بازه ۳۸۰۰ تومانی را رقم زده است. به‌دلیل نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی و احتمال اتخاذ سیاست‌هایی برای پایین نگه داشتن دلار افت ۴/ ۳ درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه رقم خورده است. موضوعی که با افت نرخ درهم، با توجه به نرخ برابری دلار و درهم و همچنین با کاهش تقاضا از سوی مناطق مرزی بر نرخ دلار فشار می‌آورد. امری که در هفته اخیر در کنار چشم‌انداز مداخله دولت برای کنترل نرخ دلار، حمایت سطح ۳۸۵۰ تومانی دلار را شکست. همچنان با وجود اظهارات ترامپ در مورد اعلام اخطار به ایران، روز پنج‌شنبه شاهد کم‌واکنشی دلار به این موضوع بودیم. افزایش عرضه صرافی بانک‌ها مانع از رشد نرخ دلار بود.

بازار سکه

حمایت طلا از سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۲/ ۱ درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه رشد اونس طلا با افت شاخص دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. با اینکه در میانه معاملات، پس از تعطیلی بازار سکه داخلی اونس طلا به سقف ۱۱ هفته‌ای (۱۲۲۴ دلار) رسید، اما روز جمعه شاهد بازگشت طلا از سطح مزبور بودیم. با وجود این همچنان نوسانات اونس طلا بالاتر از سطح ۱۲۱۰ دلاری بود. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره (با احتمال ۷۰ درصدی در ماه ژوئن) عامل فشار بر طلا در میان‌مدت است. در بازار ارز نیز روز پنج‌شنبه با وجود رشد اندک تقاضای محافظه‌کارانه ارز به‌دلیل اظهارات ترامپ در مورد ایران و نگرانی‌ها نسبت به اثرات آن بر «برجام» اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت ۲ تومانی نرخ دلار را رقم زد؛ بنابراین شاهد کم‌واکنشی سکه به رشد طلا بودیم.

بازار طلای جهانی

سیگنال‌های بانک‌های مرکزی به طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۱۱ دلار معامله شد. اولین نشست سال جاری فدرال رزرو نرخ بهره را بدون تغییر گذاشت. در نتیجه این نشست اعلام شد با توجه به بهبود شرایط مصرف‌کننده و کسب و کارها، رسیدن به نرخ تورم هدف (۲ درصد) محتمل است. اما به‌دلیل نامشخص بودن اثر سیاست‌های ترامپ بر اقتصاد، در انتظار سیگنال‌های روشن‌تری برای روند افزایش نرخ بهره خواهد بود؛ موضوعی که با افت شاخص دلار و نوسان پوند در سقف ۷ هفته‌ای، اونس طلا را به سقف ۱۱هفته‌ای (۲/ ۱۲۲۴ دلار) رساند. نامشخص بودن سیاست‌های ترامپ از تقاضای محافظه‌کارانه طلا حمایت می‌کند. اما روز جمعه شرایط انتظاری برای آمار اشتغال آمریکا و افت پوند، پس از عدم تغییر سیاست‌های به شدت انبساطی بانک انگلیس به‌دلیل نامشخص بودن اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با رشد شاخص دلار افت طلا را رقم زد.

بازار اوراق مسکن

سومین هفته صعود «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و در سقف ۵‌هفته‌ای معامله شدند. بر خلاف روند کاهشی قیمت «تسه»ها در ماه‌های اخیر و رسیدن به کف ۱۳ ماهه، ۶۹ هزار تومان در دی‌، از ابتدای بهمن شاهد بازگشت قیمت اوراق هستیم. امری که رشد ۷/ ۹ درصدی «تسه»ها را از هفته چهارم دی تاکنون رقم زده است. با وجود رشد بیش از ۴۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی پس از افت قابل توجه آن در آذر، اما همچنان جهش تعداد معاملات مسکن در کوتاه‌مدت به‌دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان دور از انتظار به‌نظر می‌رسد. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تداوم وضعیت کنونی، رشد آرام قیمت و تعداد معاملات مسکن را تا پایان بهار ۹۶ پیش‌بینی کرد. همچنان رشد غیرتورمی مسکن نیز بر زمانبری خروج مسکن از رکود تاکید دارد.

بازار نفت

موانع رشد آمریکایی در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۳ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد تولیدکنندگان به توافق، در کنار ریسک‌های ژئوپلیتیک با نگرانی‌ها نسبت به اثرگذاری سیاست‌های ترامپ بر صادرات ایران، عوامل حمایت از قیمت نفت هستند. با وجود این چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل مانع از رشد قابل‌توجه نفت است. آمارها از کاهش صادرات اوپک و اظهارات وزیر انرژی عربستان در کنار اعلام وزیر نفت روسیه از کاهش تولیدات ۲۴تولیدکننده اوپک و غیراوپک به میزان ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز، تعهد حدود ۷۸ درصدی عامل حمایت از قیمت نفت است، اما افزایش موجودی هفتگی نفت آمریکا به میزان ۵/ ۶ میلیون بشکه بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل با احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی مالی ترامپ، تسهیل موانع زیست‌محیطی برای تولید نفت و رشد تعداد دکل‌های نفتی در ۸ ماه اخیر عامل فشار بر قیمت نفت است.