یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تقویت تردیدها در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۲۱۰ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته عرضه اولیه نماد «برکت»، چهارمین عرضه اولیه بورس تهران به روش ثبت سفارش (Book building) بیش از ۴۰ درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص داد؛ اما همچنان فضای احتیاطی عامل فشار بر شاخص شد. بازگشایی نماد «خاور» با شناسایی زیان به دلیل هزینه سنگین مالی و با تحقق کمتر از ۵۰ درصدی فروش در ۹ ماه ابتدایی سال، فضای منفی خودرویی‌ها را رقم زد؛ «خساپا» و «خودرو» در کنار «پارسان» و «کچاد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. قطع گاز برخی پتروشیمی‌ها، به‌دلیل اولویت مصرف‌کنندگان خانگی، عامل فشار بر پتروشیمی‌ها و «پارسان» با توجه به سهم قابل توجه پرتفوی از پتروشیمی‌ها شد. همچنان چشم‌انداز اتخاذ سیاست‌های انقباضی چین، عامل فشار بر صنایع کالایی و ریسک‌های سیاسی ترامپ عوامل ابهام در بازار هستند.

بازار ارز

تداوم رشد دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۹ تومانی به نرخ ۳۸۶۵ تومان معامله شد. اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران رشد ۹/ ۰ درصدی نرخ دلار در دو روز ابتدایی هفته را رقم زد. به این ترتیب در ساعات ابتدایی معاملات یکشنبه شاهد افزایش نرخ دلار تا سطح ۳۸۷۵ تومانی بودیم. اما همچنان احتمال تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و افزایش عرضه معامله‌گران با شناسایی سود، افت اندک نرخ دلار را از سطح مزبور رقم زد. در هفته‌های اخیر اظهارات بازارساز و تقویت احتمال مداخله دولت بر بازار ارز، فشار بر نرخ دلار را حفظ کرده است. علاوه بر این در ۴ هفته اخیر، با توجه به تردیدها نسبت به سیاست‌های ترامپ و همچنین احتمال اتخاذ سیاست‌هایی برای پایین نگه داشتن دلار، افت ۴/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار کاهش تقاضای آربیتراژی ارز را رقم زد.

بازار سکه

خوش‌بینی معامله‌گران به اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۸ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۱ هزار تومان، بالاترین سطح از ۲۳ دی معامله شد. رشد ۱۹ تومانی نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی از سکه حمایت کرد. در ساعات پایانی معاملات، آمار نامناسب نرخ دستمزدهای آمریکا، رشد اونس طلا تا نزدیکی سطح ۱۲۲۰ دلاری را رقم زد. حمایت ریسک‌های سیاسی و اقتصادی ترامپ از اونس طلا در کوتاه‌مدت محتمل است. در بازار ارز نیز نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۸۵۰ تومانی قرار گرفت. افزایش تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از نرخ دلار شد اما همچنان چشم‌انداز تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. انتظارات برای تداوم رشد طلا در کنار چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی، همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۸۰ هزار تومان حفظ کرده است.

بازار طلای جهانی

رشد طلا با دو اهرم

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۴/ ۲ درصدی همراه شد. افت شاخص دلار و نگرانی‌ها از چشم‌انداز سیاست‌های ترامپ از اونس طلا حمایت کرد. فدرال رزرو اعلام کرد تا مشخص شدن اثرات سیاست‌های ترامپ بر وضعیت اقتصادی اقدام به افزایش نرخ بهره نمی‌کند؛ موضوعی که پنج‌شنبه طلا را به سقف ۱۱ هفته‌ای رساند. در ادامه، تثبیت سیاست‌های به شدت انبساطی انگلیس، تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد اما مجددا در ساعات پایانی روز جمعه، رشد دستمزدها، کمتر از پیش‌بینی‌ها با تردید در رسیدن نرخ تورم به هدف فدرال ررزو، طلا را به ۱۲۲۰ دلار نزدیک کرد. با وجود تداوم فشار افزایش نرخ بهره بر طلا در میان‌مدت، اما ریسک‌های سیاست‌های ترامپ می‌تواند در کوتاه‌مدت از طلا حمایت کند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۸ کارشناس) ۱۳ نفر روند صعودی، ۳کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از سقف

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت یک درصدی همراه شدند. همچنان شاهد حرکت «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی هستیم. از سویی نشانه‌های خروج تدریجی مسکن از رکود با افزایش حجم معاملات مسکن در دی، برخلاف روند سال‌های گذشته در کنار رشد ۹/ ۹‌درصدی قیمت مسکن در ۱۰ ماه ابتدایی سال عامل حمایت از «تسه»ها است؛ اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، مانع از رشد قابل توجه «تسه»ها است. روز گذشته محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن گفت: سقف وام تسهیلات یا نرخ سود تسهیلات مسکن در کوتاه‌مدت تغییری ایجاد نخواهد کرد. علاوه بر این وی ابطال افزایش سرمایه را که پیش‌تر قرار بود از محل «فروش دارایی‌های دولت» و «تسویه بدهی بخش دولتی با بانک‌ها» صورت بگیرد، محتمل اعلام کرد. این عوامل در کنار رشد غیرتورمی مسکن، چشم‌انداز زمان‌بر بودن خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

سومین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۲/ ۱ درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی شد. خوش‌بینی‌ها به تعهد معامله‌گران به کاهش تولیدات، عامل حمایت از قیمت نفت شد. با این وجود، چشم‌انداز بازگشت تولیدات شیل نوسانات طلا را در سطح ۵۳ دلاری محدود کرد. اظهارات وزیر انرژی روسیه از کاهش ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز تولیدات اوپک و غیراوپک، تعهد حدود ۷۸ درصدی در کنار نظرسنجی رویترز از تعهد ۷۳ درصدی ۲۴ تولیدکننده عامل حمایت از قیمت نفت است. با این وجود افزایش (۱۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا و رسیدن به بالاترین سطح از اکتبر ۲۰۱۵، در کنار چشم‌انداز افزایش تولیدات شیل و احتمال رسیدن به بالاتر از ۹ میلیون بشکه در روز در نیمه چهارم ۲۰۱۷، نگرانی‌ها از بازگشت پرشتاب شیل را تقویت کرده است. موضوعی که عبور نفت از میانگین۶۰ دلاری را دور از انتظار کرده است.