یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد آرام شاخص در کانال جدید

دیروز شاخص کل بورس با رشد 25 واحدی (03/ 0 درصدی)، با ثبت هجدهمین روز متوالی صعودی شد. حمایت تک نمادها در کنار لیدرمحوری خودرویی‌ها، برای اولین بار از بهمن 95 مقاومت سطح 78 هزار واحدی شاخص را شکست. با این وجود روز گذشته با مقاومت سطوح تکنیکال رشد نمادهای لیدر خودرو متوقف شد. این عامل در کنار افت قیمت جهانی کالاها «فولاد»، «ومعادن» و «خودرو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. تقویت ریسک گریزی در بازارهای جهانی، افت قیمت جهانی سنگ آهن و فولاد با نگرانی‌ها از مازاد عرضه فولاد با رشد تولیدات چین و آغاز صادرات فولاد هند برای اولین بار در سه سال، کاهش اختلالات عرضه مس با بازگشایی معدن شیلی، همچنین رشد تولیدات روی و چشم‌انداز کاهش شتاب تقاضای چین عوامل فشار بر صنایع کالایی است. این عوامل در کنار ریسک‌های سیاسی عامل تشدید احتیاط در بازار سهام است.

حمایت کف 3760 تومانی از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۲ تومانی به نرخ ۳۷۶۷ تومان معامله شد. روز گذشته با تشدید روند صعودی اونس طلا و رسیدن به سقف ۵ ماهه، تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات قیمت سکه، افزایش عرضه دلار (با توجه به رابطه الاکلنگی ارز و سکه) را از سوی این معامله‌گران رقم زد. موضوعی که افت نرخ دلار تا سطح ۳۷۶۰ تومان را در میانه معاملات رقم زد. با این وجود، همچنان با توجه به حمایت عوامل روانی، از جمله ریسک ‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات مطابق روال هفته‌های اخیر، حمایت سطح ۳۷۶۰ تومانی از نرخ دلار تقویت شده است. اما چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است. به این ترتیب از ۱۴ فروردین، با افزایش حجم معاملات میانگین نرخ دلار در سطح ۳۷۶۶ تومان قرار گرفته است.

کم‌واکنشی سکه به طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 210 هزار تومان معامله شد. روز گذشته رشد اونس طلای جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. با افزایش ریسک ژئوپلیتیک با حمله نظامی آمریکا به سوریه و تهدید نظامی‌ کره شمالی در کنار نگرانی‌ها نسبت به روابط روسیه و آمریکا اونس طلا به سقف 5 ماهه (1281 دلار) رسید. عبور از سطح تکنیکال نیز روند صعودی طلا را تشدید کرد. بنابراین در شرایط کنونی به نظر می‌رسد سطح 1270 دلاری از اونس طلا حمایت می‌کند. اما عدم تمایل معامله‌گران به تشدید نوسانات سکه، روز گذشته باعث افزایش عرضه دلار از سوی معامله‌گران شد؛ ولی همچنان سطح 3760 تومانی از دلار حمایت می‌کند. بنابراین برآیند این عوامل باعث تخلیه اندک حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شد و زیر سطح 80 هزار تومانی قرار گرفت.

غلبه عوامل سیاسی بر بازار طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۷۳ دلار معامله ‌شد. افزایش تقاضای محافظه کارانه با تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک روز گذشته اونس طلا را در میانه معاملات تا سطح ۷۵/ ۱۲۸۱دلار بالا برد. با این وجود در ادامه رشد بازارهای سهام اروپا با گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌های خودروسازی، افت اندک اونس طلا از سطح مزبور رقم خورد. در روزهای اخیر حمله موشکی آمریکا به سوریه، تهدید کره شمالی از سوی آمریکا و اعلام آمادگی مقابله نظامی با آمریکا از سوی کره شمالی در کنار سفر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا به روسیه و سرزنش کردن این کشور برای دفاع از سوریه ریسک ژئوپلیتیک را تشدید کرد. این عوامل در کنار نگرانی‌ها از نتیجه انتخابات فرانسه از اونس طلا و ین ژاپن حمایت کرد. بنابراین با عبور اونس طلا از سطح تکنیکال میانگین قیمت ۲۰۰‌روزه، ۱۲۵۷ دلار، روند صعودی طلا تشدید شد.

تداوم کم‌نوسانی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 5/ 0درصدی به قیمت 71 هزار و 315 تومان معامله شدند. با تداوم کاهش تقاضای مسکن شاهد نوسان اندک «تسه»ها در سطح 71 تا 73 هزار تومانی هستیم. با وجود کاهش معاملات مسکن در ماه اسفند، میانگین قیمت اوراق در سطح 75 هزار و 146 تومان قرار گرفت. اما با افت قابل توجه معاملات مسکن در فروردین، میانگین قیمت اوراق با افت 5 درصدی نسبت به اسفند، در سطح 71 هزار و 314 تومان قرار گرفت. با این وجود نشانه‌های رونق مسکن، از جمله افزایش تعداد معاملات مسکن در ابتدای زمستان بر خلاف روند سال‌های گذشته، توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساختمانی از تابستان 95، چشم‌انداز رشد تقاضا از سوی خانه‌اولی‌ها و دسترسی به وام مسکن صندوق پس‌انداز یکم و رشد تقاضای فصلی در نیمه اول سال، می‌تواند رشد «تسه»ها را شدت بخشد.

تداوم صعود نفت در سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۵۳ دلار معامله شد. تقویت احتمال تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات، ریسک‌های ژئوپلیتیک در کنار تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۳/ ۱ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا قیمت نفت را در سقف ۵ هفته‌ای حفظ کرد. گزارش‌های غیررسمی از کاهش تولیدات عربستان به زیر ۱۰ میلیون بشکه در روز، کمترین سطح از ژانویه و بیشتر از میزان تعهدشده عامل حمایت از قیمت نفت است. همچنین عربستان اعلام کرد در صورت همکاری سایر اعضا به ویژه عراق، ایران و روسیه توافق کاهش تولیدات، در نیمه دوم تمدید خواهد شد. نشست ۲۵ مه ‌اوپک تصویر روشن‌تری از این امر ارائه می‌دهد. بازگشت تولیدات شیل و رسیدن به میانگین ۲۲/ ۹ میلیون بشکه در روز طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنان فشار بر نفت را حفظ کرده است.