یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بیشترین رشد شاخص از آذر

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۶۵۱ واحدی (۸۳/ ۰ درصدی) با بیشترین رشد از آذر همراه شد. روز گذشته از ۳۷ گروه صنعتی، شاخص ۲۶ صنعت با رشد همراه شد و فضای مثبت بازار شاخص را به کانال ۷۹ هزار واحدی، بالاترین سطح از بهمن رساند. با این وجود در صنایع محدودی از جمله فلزات اساسی که بدون توجه به افت اخیر قیمت‌های جهانی با رشد همراه شده بودند، همچنین نمادهای بانکی با توجه به عوامل بنیادین، بازگشت احتیاط را شاهد بودیم. اما همچنان افزایش حجم نقدینگی با آغاز فصل مجامع و نزدیک شدن به انتخابات و همچنین تمایل به کسب سودهای کوتاه‌مدت حرکت نقدینگی را در گروه‌های مختلف رقم زد. به این ترتیب روز گذشته «فارس»، «خساپا»، «شپنا»، «خودرو» و «شتران» بیشترین تاثیر مثبت و «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

بازار ارز

بازی دلار با 3750 تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۳ تومانی به نرخ ۳۷۴۷ تومان معامله شد. در یک هفته اخیر میانگین نرخ دلار در سطح ۳۷۵۳ تومان قرار گرفت. با شکسته شدن سطح حمایتی ۳۷۶۰ تومانی نرخ دلار در هفته سوم فروردین، همچنان شاهد حرکت دلار زیر سطح مزبور با افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها هستیم. با اینکه پیش‌تر معامله‌گران با شناسایی کف و همچنین با حمایت عوامل روانی، از جمله افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با توجه به ریسک انتخابات، اقدام به افزایش تقاضا کردند. تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز و احتمال افزایش عرضه، همچنان فشار را بر دلار حفظ کرده است. امری که انتظار می‌رود در هفته‌های آتی تا نزدیک شدن به انتخابات تداوم یابد. افت ۶/ ۰ درصدی ارزش جهانی دلار نیز با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل دیگر فشار بر نرخ دلار است.

بازار سکه

رشد سکه با خوش‌بینی‌ها

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۵ هزار تومانی همراه شد. خوش‌بینی‌ها به طلا و چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی با نزدیک شدن به مبعث حضرت رسول در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و با وجود افت نرخ دلار، از قیمت سکه حمایت کرد. در هفته اخیر با تشدید ریسک‌های ژئوپلیتیک شاهد تشدید نوسانات طلای جهانی بودیم. با وجود افت شاخص دلار، اما همچنان تعدیل ریسک‌گریزی بازارهای جهانی اونس طلا را از سقف ۵ ماهه با افت همراه کرد، همچنین انتخابات فرانسه حمایت سطح ۱۲۸۱ دلاری از طلا را رقم زد. نتیجه انتخابات فرانسه و اعلام برنامه مالیاتی ترامپ می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز شاهد نوسان اندک نرخ دلار نزدیک سطح ۳۷۵۰ تومان هستیم. همچنان عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بالاتر از ۸۰ هزار تومان قرار داده است.

بازار طلای جهانی

افت طلا پس از 6 هفته صعود

هر اونس طلای جهانی با افت ۳/ ۰ درصدی برای اولین‌بار در ۶ هفته اخیر نزولی شد. در روزهای اخیر با وجود حرکت شاخص دلار زیر سطح روانی ۱۰۰ واحدی، اما تعدیل ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را از سقف ۵ ماهه پایین آورد. آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا، با تردید در مورد روند افزایش نرخ بهره، در کنار تاکید ترامپ بر اثرات منفی ارزش بالای دلار، افت شاخص دلار را رقم زد. با این وجود روز جمعه وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد برنامه کاهش مالیات، اولویت دولت است. امری که در کنار افت یورو (در شرایط احتیاطی پیش از انتخابات فرانسه) در پایان معاملات جمعه از شاخص دلار حمایت کرد. همچنان با نزدیک شدن به دور اول انتخابات فرانسه سطح ۱۲۸۱ دلاری از طلا حمایت می‌کند اما در صورت شکسته شدن سطح حمایتی مزبور، افت طلا تا سطح ۱۲۶۵ دلاری محتمل است.

بازار اوراق مسکن

شروع پرشتاب اوراق در اردیبهشت

روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۲ درصدی همراه شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در فروردین، افزایش حجم معاملات در اولین روز اردیبهشت رشد اوراق را رقم زد. به این ترتیب با اینکه میانگین قیمت اوراق در فروردین در سطح ۷۱هزارتومان قرار داشت، روز گذشته اوراق جدیدتر در سطح ۷۲ تا ۷۳هزار تومان معامله ‌شدند. با توجه به امکان ترکیب اوراق جدیدتر با اوراق پیشین (که با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید در قیمت‌های پایین‌تر معامله می‌شوند) در شرایط کنونی نرخ سود کنونی وام، با توجه به رابطه میان قیمت و نرخ سود، به ۵/ ۲۱ درصد رسید. رشد تدریجی تقاضا، با ورود تقاضای خانه‌اولی‌ها، سیگنال افزایش تعداد معاملات در ابتدای زمستان سال گذشته بر خلاف روند سال‌های اخیر و نزدیک شدن به تابستان چشم‌انداز روند صعودی اوراق را ارائه می‌دهد.

بازار نفت

بیشترین افت نفت در 7 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۷/ ۶ درصدی به قیمت ۶۲/ ۴۹ دلار معامله شد. غلبه نگرانی‌ها نسبت به اثرگذاری کاهش تولیدات اوپک و غیراوپک برای رساندن بازار نفت به تعادل، افت قیمت نفت را از سقف ۵هفته‌ای رقم زد. افزایش تولیدات شیل برای نهمین هفته متوالی به میزان ۲۵/ ۶ میلیون بشکه در روز، رسیدن به بالاترین سطح از آگوست ۲۰۱۵ و رشد (۵ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای چهاردهمین هفته متوالی عامل فشار بر قیمت نفت است. با این وجود در روزهای اخیر تقویت احتمال تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات همچنان از قیمت نفت حمایت می‌کند. در هفته‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که ذخایر نفت تجاری رو به کاهش است که بخشی از آن مربوط به ذخیره‌های روی آب است. گلدمن‌ساکس نیز در صورت تمدید توافق، رشد تدریجی قیمت نفت را پیش‌بینی کرد.