یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

چرخش نقدینگی در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد 171 واحدی همراه شد. با شناسایی سود میان معامله‌گران شاهد خروج نقدینگی از برخی گروه‌ها از جمله خودرویی‌ها هستیم. اما با توجه به رشد 26 درصدی ارزش معاملات در اردیبهشت نسبت به فروردین، نقدینگی در سایر گروه‌ها حرکت می‌کند. دیروز «فارس» با حمایت حقوقی‌ها در کنار «شپنا»، «شتران»، «رانفور» و «دعبید» پس از شفاف‌سازی در مورد تعدیل مثبت سودآوری، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. همچنان نامشخص بودن نرخ خوراک ازسوی پالایش و پخش و نرخ فروش محصولات پالایشی‌ها، ریسک این صنعت است. در سایر گروه‌ها، با نزدیک شدن به فصل مجامع دارویی‌ها با رشد قابل‌توجهی همراه شدند. همچنین با حرکت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر، شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) از شاخص کل پیشی گرفت. اما عدم حمایت عوامل بنیادین می‌تواند مانع از پایداری رشد شاخص شود.

رشد با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۵ تومانی به نرخ ۳۷۶۱ تومان معامله شد. با افت اونس طلا و تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، افزایش تقاضای دلار از سوی معامله‌گران رقم خورد؛ بنابراین نرخ دلار بالاتر از ۳۷۶۰ تومان، بالاترین سطح در ۹ روز معاملاتی اخیر قرار گرفت. با این وجود همچنان تقویت سمت عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز مانع از رشد قابل‌توجه دلار است. امری که عدم توانایی دلار برای عبور از ۳۷۶۰ تومان را در دو هفته اخیر رقم زده بود. علاوه بر این پایین بودن ارزش جهانی دلار و حرکت زیر سطح روانی ۱۰۰ واحدی با کاهش تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر دلار بود. اما همچنان با توجه به حمایت عوامل روانی، از جمله ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات، سطح ۳۷۵۰ تومانی از دلار حمایت می‌کند.

بی‌واکنشی سکه به افت طلا

دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر معامله شد. با وجود افت اونس طلا، اما رشد اندک نرخ دلار در کنار عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی با رشد شاخص دلار پیش از اعلام برنامه مالیاتی ترامپ به کنگره در کنار فروکش ریسک‌های ژئوپلیتیک، پس از پیروزی کاندیدای میانه‌رو در دور اول انتخابات فرانسه، اونس طلا به کمترین سطح در 2 هفته اخیر رسید. همچنان سطح 1260 دلاری از طلا حمایت می‌کند اما افت بیشتر طلا از میانگین 200‌روزه، 1258 دلار محتمل است. در بازار ارز نیز با حمایت معامله‌گران سکه از دلار (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) شاهد رشد اندک دلار بودیم. همچنان فشار عرضه مانع از رشد قابل‌توجه دلار است. کم واکنشی سکه به طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به 100 هزار تومان نزدیک کرد.

طلا در انتظار سیگنال‌های پولی و مالی

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۴دلار معامله ‌شد. رشد شاخص دلار در کنار کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا را به کمترین سطح در ۲ هفته اخیر رساند. شرایط انتظاری برای اعلام برنامه مالیاتی ترامپ و ارائه تصویر روشن‌تری از سیاست‌های مالی دولت ترامپ، رشد شاخص دلار را رقم زد؛ پیش‌‌تر احتمال کاهش ۱۵ درصدی مالیات شرکت‌ها اعلام شده است. پس از دور اول انتخابات فرانسه، فروکش نگرانی‌ها فشار بر اونس طلا را تشدید کرد و با حرکت معامله‌گران به دارایی‌های پرریسک‌تر، بازارهای سهام اروپا را به سقف ۲۰ ماهه رساند؛ اما روز گذشته، روند صعودی بازارهای سهام اروپا با گزارش‌های مالی نامناسب شرکت‌ها متوقف شد و چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا فشار بر طلا را حفظ کرده است. همچنان نتیجه نشست بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن در کنار آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

رشد آرام اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 9/ 0 درصدی همراه شدند. همچنان «تسه»ها در بازه محدود 70 تا 73 هزار تومانی نوسان دارند. با وجود افزایش تقاضای مسکن، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و رشد تدریجی تقاضا، مانع از رشد پرشتاب «تسه»ها است، بنابراین با امکان ترکیب اوراق جدیدتر با اوراق پیشین، همچنین با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 4/ 21 درصدی تثبیت شده است. در ماه‌های اخیر نشانه‌های خروج سمت عرضه، توقف روند منفی صدور پروانه‌های ساخت از تابستان در کنار تعدیل رشد منفی بخش مسکن خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. در سمت تقاضا نیز ورود تقاضای خانه اولی‌ها، نزدیک شدن به تابستان و برنامه بانک مسکن برای امکان ترکیب تسهیلات بانک مسکن خوش‌بینی‌ها به بازار مسکن را تقویت کرده است.

حرکت نفت در 49 دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۲/ ۴۹ دلار معامله ‌‌شد. نگرانی‌ها در مورد بازگشت بازار نفت به تعادل با رشد تولیدات شیل عامل فشار بر قیمت نفت است. برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۸۹۷ هزار بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری، برخلاف پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۷۵/ ۱ میلیون بشکه، پیش از انتشار گزارش رسمی فشار بر نفت را تشدید کرد. پس از رسیدن موجودی انبار به بالاترین سطح ثبت شده از سال ۱۹۸۲، معادل ۵/ ۵۳۵ میلیون بشکه در دو هفته اخیر، افت ذخایر نفت رقم خورد. در واقع حجم کنونی ذخایر نفت تجاری در کنار رسیدن سطح تولیدات آمریکا به بالاترین سطح از آگوست ۲۰۱۵ فشار بر نفت را حفظ کرده است. احتمال تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک از نفت حمایت می‌کند اما تردیدهایی نسبت به امکان همکاری روسیه در توافق به‌وجود آمده است.