یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید احتیاط در مرز 80 هزار واحد

شاخص کل بورس با رشد ۵/ ۰ درصدی ششمین هفته رشد متوالی در سال ۹۶ را ثبت کرد. با وجود چرخش نقدینگی در گروه‌های مختلف با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت، تداوم ریسک‌های سیاسی با نزدیک شدن به انتخابات و نوسان محدود قیمت‌های جهانی کالاها، مقاومت سقف ۸۰ هزار واحدی را تقویت کرد. علاوه بر این تغییر روند مالکیت از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها به میزان ۵/ ۵ میلیارد تومان به تشدید احتیاط در بازار اشاره دارد. افت قیمت نفت برنت به زیر ۵۰ دلار و کاهش قیمت فلزات اساسی با کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) چین و آمریکا، تشدید قوانین محدودکننده چین برای کاهش ریسک بدهی بالای این کشور (۲۶۴ درصد از تولید ناخالص داخلی) می‌تواند باعث تشدید فضای احتیاط شود. همچنین رشد ۲۵ درصدی موجودی مس در بورس کالای لندن نیز روز پنج‌شنبه مس را به کف ۵ماهه (۵۴۹۴ دلار) رساند.

بازار ارز

دومین هفته رشد آرام دلار

هر دلار آمریکا با رشد ۳/ ۰ درصدی برای دومین هفته متوالی رشد محدودی را ثبت کرد و به نرخ ۳۷۷۴ تومان معامله شد. رشد نرخ درهم به سطح ۱۰۴۱ تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از دلار شد. علاوه بر این در روزهای اخیر شاهد افت اونس طلا هستیم. بنابراین معامله‌گران برای حمایت از سکه، با اهرم دلار اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. با حمایت دو عامل مزبور شاهد رشد ۴ تومانی نرخ دلار روز پنج‌شنبه بودیم. با وجود این همچنان افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز با کاهش تقاضای سفته‌بازی مانع از رشد قابل توجه دلار است. علاوه بر این تداوم روند نزولی ارزش جهانی دلار، افت ۴/ ۲ درصدی در یک ماه اخیر، با کاهش تقاضای آربیتراژی نیز مانع دیگر رشد دلار است.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به ریزش طلا

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۱/ ۱ درصدی مواجه شد. افت حدود ۳۰ دلاری اونس طلای جهانی در روزهای اخیر، عامل فشار بر قیمت سکه شد. حفظ روند پیشین فدرال رزرو، دو بار دیگر افزایش نرخ بهره در سال جاری، همچنین تشدید روند نزولی با شکسته شدن حمایت سطح تکنیکال، اونس طلای جهانی را روز پنج‌شنبه، پس از تعطیلی بازارهای داخلی به کمترین سطح از ۲۱ مارس، ۱۲۲۵ دلار رساند. با وجود این با تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران روز جمعه شاهد نوسان طلا در سطح ۱۲۳۰ دلاری بودیم. آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. اما معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. بنابراین روز پنج شنبه افت ۵ هزار تومانی سکه رقم خورد. با کم‌واکنشی سکه به اونس طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

بازار طلای جهانی

اونس طلا در کف 7‌هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۳۳ دلار معامله شد. حفظ روند کنونی افزایش نرخ بهره آمریکا عامل فشار بر اونس طلا شد. با وجود اینکه رشد تولید ناخالص داخلی سه ماه اول، ۷/ ۰ درصد، کمتر از برآوردها است اما فدرال رزرو این امر را «موقتی» اعلام کرد و با مناسب اعلام کردن وضعیت اقتصادی آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن را افزایش داد. این عامل در کنار تقویت احتمال پیروزی ماکرون، کاندیدای میانه‌رو، در انتخابات فرانسه، با شکستن کف تکنیکال ۵۰‌روزه، اونس طلا را به کف ۷‌هفته‌ای (۲/ ۱۲۲۵ دلار) رساند. اما همچنان شاهد حمایت کف ۱۰۰‌روزه، سطح ۱۲۲۱ دلاری از اونس طلا هستیم. روز جمعه نیز با افت بازارهای سهام با افت قیمت نفت و سنگ آهن، بازگشت تقاضای محافظه‌کارانه، رشد اندک اونس طلا را رقم زد. آمار اشتغال آمریکا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

سیگنال افزایش وام به «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۳ درصدی، چهارمین هفته صعودی را ثبت کردند و به قیمت ۷۴ هزار و ۱۳۲ تومان معامله شدند. با وجود تداوم روند کم‌نوسان اوراق در فروردین و در هفته ابتدایی اردیبهشت، روز چهارشنبه مصوبات جدید شورای پول و اعتبار عامل حمایت از «تسه»ها شد. شورای پول و اعتبار، با وجود حفظ سقف‌های پیشین برای خرید مسکن از طریق اوراق تسهیلات مسکن (۱۰۰ میلیون تومان برای زوج‌ها و ۶۰ میلیون تومان وام انفرادی)، افزایش وام جعاله تا سقف ۲۰ میلیون تومان را اعلام کرد. اعطای وام بدون سپرده علاوه بر وام‌های پیشین به میزان ۱۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی و ۲۰ میلیون تومان به زوج‌ها نیز در این شورا تصویب شد. بنابراین این عامل در کنار رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به تابستان، فصل رونق مسکن، عامل حمایت از «تسه»ها است.

بازار نفت

تخلیه اثر اوپک

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۴۵ دلار معامله ‌شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش حجم ذخایر نفت تجاری به میزان ۹۳۰ هزار بشکه در روز، کمتر از پیش‌بینی‌ها و تداوم رشد تولیدات شیل با تقویت تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل قیمت نفت را به کف ۵‌ماهه، ۷۷/ ۴۳ دلار رساند. با وجود تخمین‌ها از تعهد ۹۰ درصدی (تعهد ۱۰۲ درصدی از کشورهای عضو توافق، اما افزایش تولیدات از سوی نیجریه و لیبی همچنین امارات و آنگولا) و احتمال بالای تمدید توافق اما نگرانی‌ها نسبت به تداوم مازاد عرضه، قیمت نفت را به زمان پیش از توافق اوپک بازگرداند. کاهش هزینه‌های تولید نفت شیل با افزایش بهره‌وری و افزایش توجیه‌پذیری تولیدات، رشد تولیدات به میزان ۲۹/ ۹ میلیون بشکه در روز، برای ۱۱ هفته متوالی، طولانی‌ترین رشد تولیدات شیل از سال ۲۰۱۲ را رقم زد.