یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تشدید احتیاط در بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۷ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) مواجه شد. با مقاومت شاخص در سطح ۸۰ هزار واحدی با ریسک‌های سیاسی، شناسایی سود میان معامله‌گران در کنار افت قیمت جهانی کالاها با نگرانی از اقتصاد چین و تقویت سمت عرضه فلزات اساسی و افت قیمت نفت دومین روز افت شاخص رقم خورد. روز گذشته «رانفور» در کنار «اخابر» با نزدیک شدن به مجمع و انتظار رشد سودآوری و «خساپا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. نزدیک شدن خودرویی‌ها به کف‌های تکنیکال، تا حدی از این نمادها حمایت می‌کند؛ اما در صورت شکسته شدن کف‌های کنونی تشدید روند نزولی خودرویی‌ها محتمل است. اما «شپدیس» با افت قیمت اوره تا ۱۹۰ دلار، «کگل» با افت قیمت سنگ‌آهن و چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه و «همراه» و «آپ» با شناسایی سود پس از رشدهای اخیر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند.

بازار ارز

نوسان دلار در بازه محدود

دیروز هر دلار آمریکا با افت 8 تومانی به نرخ 3758 تومان، کمترین سطح در 2 هفته معامله شد. با وجود اینکه پیش‌تر معامله‌گران سکه برای کاهش نوسانات سکه (با افت اونس طلا) اقدام به افزایش تقاضای دلار می‌کردند (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). اما در شرایط کنونی کاهش تقاضا از سوی این معامله‌گران نیز عامل دیگر فشار بر نرخ دلار است. علاوه بر این در 9 هفته اخیر شاهد حرکت دلار در بازه محدود 3750 تا 3780 تومانی بودیم. کاهش انتظارات برای تشدید نوسانات دلار با توجه به تقویت چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز و تداوم فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، تمایل معامله‌گران به کسب سود در بازه محدود را تقویت کرده است. در سایر ارزها نیز پیش‌تر پیروزی ماکرون در دور اول انتخابات عامل حمایت از یورو شده بود. بنابراین نتیجه انتخابات فرانسه می‌تواند بر یورو اثرگذار باشد.

بازار سکه

نگرانی معامله‌گران سکه از طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی مواجه شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، افت نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. اونس طلای جهانی با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ژوئن و با احتمال پیروزی ماکرون به کف ۷‌هفته‌ای، ۱۲۲۵ دلار رسید. اما همچنان احتمال ریزش بازارهای سهام و ریسک انتخابات فرانسه حمایت کف۱۲۲۱ دلاری را رقم زده است. در صورت پیروزی ماکرون، افت بیشتر اونس طلا تا کف ۱۲۰۰ دلاری محتمل است. همچنان در بازار ارز نیز با افزایش عرضه و کاهش تقاضا دلار به کف ۲‌هفته‌ای رسید. رشد قابل توجه دلار دور از انتظار است. چشم‌انداز ریزش بیشتر اونس طلا، روز گذشته حمایت سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه را شکست. اما همچنان حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان قرار دارد.

بازار طلای جهانی

توقف طلا نزدیک کف ۷‌هفته‌ای

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 1/ 3 درصدی، با بیشترین افت از آبان مواجه شد. تقویت احتمال پیروزی کاندیدای میانه‌رو، ماکرون در فرانسه با تقویت ریسک‌پذیری و بازگشت احتمال 2 بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا پس از نشست اخیر فدرال رزرو در کنار شکسته شدن حمایت سطوح تکنیکال اونس طلا را به کف 7‌هفته‌ای (1225 دلار) رساند. پیش‌تر رشد بازارهای سهام با گزارش‌های مالی مناسب شرکت‌ها نیز عامل فشار بر طلا بود. اما در روزهای اخیر افت بازارهای سهام با ریزش قیمت جهانی کالاها در کنار نزدیک شدن به دور دوم انتخابات فرانسه، حمایت کف 1221 دلاری، میانگین 100‌روزه طلا را تقویت کرد. اما همچنان نتیجه انتخابات فرانسه می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 19 کارشناس) 7 نفر روند صعودی، 9 کارشناس حرکت نزولی و 3 کارشناس روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تعدیل فضای هیجانی در بازار اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۱/ ۰ درصدی مواجه شدند. تصویب افزایش سقف وام مسکن از طریق اوراق در جلسه اخیر نشست شورای پول و اعتبار در کنار رشد تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان، از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند. در روزهای اخیر افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان در کنار اعطای وام بدون سپرده (مستقل) به خریداران مسکن از طریق اوراق تسهیلات مسکن، تصویب شد. به این ترتیب سقف وام برای زوج‌ها به ۱۴۰ میلیون تومان و به‌صورت انفرادی به ۹۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. بنابراین چشم‌انداز افزایش تقاضا، رشد ۳ درصدی «تسه»ها را در ۲ روز رقم زد. همچنان جزئیات وام مستقل (بدون سپرده) مشخص نیست. اما در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی اوراق در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

بازگشت نفت به پیش از توافق

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت 3/ 6 درصدی، سومین هفته افت متوالی را ثبت کرد. افزایش تردیدها نسبت به تداوم مازاد عرضه با بازگشت پرشتاب تولیدات شیل، عامل فشار بر قیمت نفت است. امری که در کنار شکسته شدن سطح تکنیکال میانگین 200‌روزه، قیمت نفت را به کف 5 ماهه رساند. با تداوم رشد تولیدات شیل برای یازدهمین هفته متوالی، طولانی‌ترین بازه رشد تولیدات شیل از 2012 و رسیدن سطح تولیدات به 29/ 9 میلیون بشکه در روز، همچنین گزارش بیکرهیوز از رشد (6 موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای شانزدهمین هفته متوالی بر قیمت نفت فشار آورد. علاوه بر این نگرانی‌ها از تقاضای چین، با کاهش شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای این کشور نیز عامل دیگر فشار بر نفت بود. با وجود این، تقویت احتمال تمدید قرارداد اوپک و غیراوپک با اعلام همکاری از سوی ایران و روسیه تاحدی از نفت حمایت کرد.