یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فشار فروش پس از رشدهای متوالی

دیروز شاخص کل بورس پس از ۸ روز رشد متوالی، با افت ۸۸ واحدی (۱۱/ ۰ درصدی) همراه شد. پس از رشد ۴/ ۲ درصدی شاخص در ۸ روز، شناسایی سود میان معامله‌گران اصلاح شاخص را رقم زد و فضای اصلاح در بازار شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را با افت ۳/ ۰درصدی مواجه کرد. با این وجود، بازگشایی نماد «شبندر» در ساعات پایانی پس از انتشار گزارش مالی مناسب سال ۹۵، افت شاخص را تا حدی تعدیل کرد. در گروه فلزات اساسی، با توقف روند صعودی قیمت جهانی کالاها به جز مس با بسته شدن معاملات در سطح ۶۳۴۳ دلار، اکثر نمادها به جز «فملی» با اصلاح قیمت قابل توجه همراه شدند. پس از چند روز شاهد تغییر روند مالکیت (۸ میلیارد تومانی) به نفع حقوقی‌ها بودیم. همچنان بازگشایی سایر نمادها، روند قیمت جهانی کالاها و نرخ دلار می‌تواند بر بازار اثرگذار باشد.

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 12 تومانی به نرخ 3805 تومان، بالاترین سطح از 18 فروردین رسید. رشد تقاضای آربیتراژی با افزایش نرخ حواله‌ای درهم تا 1047 تومان و افزایش تقاضای کشورهای همسایه، از نرخ دلار حمایت کرد. با اینکه در2 هفته اخیر تا روز سه‌شنبه شاهد روند کم‌نوسان نرخ دلار در سطح 3770 تومانی بودیم، اما در روزهای پایانی هفته گذشته رشد تقاضای آربیتراژی در کنار افزایش تقاضای محافظه‌کارانه با اظهارات ترامپ در مورد ایران و افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی، صعود دلار تا نزدیک سقف 3800 تومانی را تشدید کرد. با اینکه پیش‌تر، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از عبور دلار از سطح مزبور بود. اما روز گذشته مقاومت سطح 3800 تومانی شکسته شد. با وجود احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، اما همچنان عوامل بنیادین از جمله منفی شدن تراز تجاری از نرخ دلار حمایت می‌کند.

بازار سکه

حمایت دوجانبه از سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۲۰ هزار تومان معامله شد. عبور دلار از سقف ۳۸۰۰ تومانی، بالاترین سطح از فروردین در کنار رشد اونس طلای جهانی در ساعات پایانی معاملات جهانی از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، افت شاخص دلار با چشم‌انداز تدریجی شدن نرخ بهره آمریکا و با افزایش یورو، اونس طلا را نزدیک سقف ۱۲۷۰ دلاری، سقف ۶‌هفته قرار داد؛ اما شناسایی سود می‌تواند مقاومت ۱۲۷۰ دلار را تشدید کند. در بازار ارز نیز از چهارشنبه گذشته شاهد نوسان دلار نزدیک سطح ۳۸۰۰ دلاری بودیم. روز گذشته با رشد تقاضای آربیتراژی و تحرک معامله‌گران فردایی مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی شکسته شد. با وجود رشد بازارهای اثرگذار، اما کم‌واکنشی سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۷۵ هزار تومان کاهش داد.

بازار طلای جهانی

طلا در سقف ۶‌هفته‌

هر اونس طلای جهانی با رشد 2/ 1 درصدی برای سومین هفته متوالی صعودی و به قیمت 1/ 1269 دلار معامله شد. با وجود نوسان طلا زیر سطح 1260 دلاری اما آمار اقتصادی آمریکا و پرتاب موشک از سوی کره شمالی طلا را به سقف 3‌هفته‌ (1270 دلار) رساند. پیش‌تر بهبود فضای کسب و کار اروپا با حمایت از یورو عامل فشار بر شاخص دلار بود. با وجود رشد اقتصادی 6/ 2 درصدی آمریکا در سه‌ماهه دوم، متناسب با پیش‌بینی‌ها، اما همچنان پایین بودن نرخ تورم، تردیدها به اجرایی شدن سیاست‌های مالی ترامپ (که پیش‌تر از بازارهای سهام حمایت کرد) و تقویت سایر ارزها از جمله یورو با وضعیت مناسب اقتصادی حوزه اروپا، فشار را بر شاخص دلار حفظ کرده است و چشم‌انداز تدریجی شدن روند افزایش نرخ بهره را ارائه می‌دهد. همچنان شناسایی سود میان معامله‌گران و نوسان بازارهای سهام می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها نزدیک میانگین

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۱/ ۰درصدی مواجه شدند. با وجود افت ۲ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته، عواملی از جمله کاهش مدت زمان انتظار برای فروش مسکن، افزایش میانگین ۸ درصدی تعداد معاملات مسکن در مناطق متناسب با تقاضای دهک‌های متوسط درآمدی، خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است. با توجه به رشد غیرتورمی مسکن، توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در بخش مسکن کاهش یافته است؛ اما اقداماتی از جمله واگذاری تسهیلات ساخت مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم و با رعایت سقف حداکثر ۱۰ هزار میلیارد ریال به انبوه سازان صرفا برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری خوش‌بینی‌ها به سمت عرضه را تقویت کرده است.

بازار نفت

بیشترین رشد نفت در سال ۲۰۱۷

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 8 درصدی، بیشترین رشد هفتگی از آذر 95 به قیمت 71/ 49 دلار معامله شد. افت شاخص دلار در کنار کاهش قابل توجه موجودی نفت تجاری آمریکا در هفته‌های اخیر و رسیدن به کمترین سطح از ژانویه و ایجاد سقف 6/ 6 میلیون بشکه برای صادرات عربستان در نشست اخیر اوپک و روسیه از قیمت نفت حمایت کرد. کند شدن روند افزایش تعداد دکل‌های نفتی در هفته‌های اخیر و کاهش تولید آمریکا از 43/ 9 به 41/ 9 میلیون بشکه در روز نیز خوش‌بینی‌ها به کاهش شتاب تولیدات شیل را تقویت کرده است. گلدمن‌ساکس با توجه به نشانه‌های کند شدن روند تولیدات شیل، کاهش 83 میلیون بشکه موجودی در آمریکا، اروپا، سنگاپور و ژاپن از مارس و رشد تقاضای آمریکا، چین و هند خوش‌بینی نسبی نسبت به حرکت تدریجی بازار به سمت تعادل را اعلام کرده است.