یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

چهارمین هفته رشد شاخص

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۹/ ۰ درصدی برای چهارمین هفته متوالی صعودی شد. سیگنال قیمت جهانی کالاها، فلزات اساسی و رشد قیمت جهانی پتروشیمی‌ها اوره و متانول در کنار رشد ۱۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته آخر مرداد از شاخص حمایت کرد. با این وجود، حرکت از نمادهای بزرگ‌تر به سمت کوچک‌ترها و تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها در روز پایانی هفته، برخلاف روزهای پیشین تقویت احتیاط را نشان می‌دهد. رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای Caixin چین به بیشترین سطح در ۶ ماه اخیر و حرکت شاخص دلار در کف، فلزات اساسی را به سقف‌های پیشین (مس بالای ۶۸۰۰ دلار و روی بالاتر از ۳۱۵۰ دلار) بازگرداند. با وجود حمایت عوامل بنیادین، حجم بالای سفته‌بازی تردیدها نسبت به پایداری رشد قیمت‌ها را رقم زد، همچنین نحوه اجرایی شدن دستورالعمل نرخ سود مصوب بانک‌ها و تسویه اعتباری‌ها بر بورس اثرگذار است.

بازار ارز

سومین هفته صعود دلار

هر دلار آمریکا با رشد 3 تومانی به نرخ 3874 تومانی معامله شد و با ثبت رشد هفتگی 65/ 0 درصدی، سومین هفته متوالی صعودی را ثبت کرد. با حمایت سطح 3850 تومانی از دلار در کنار رشد 18 تومانی نرخ دلار در 2 روز معاملاتی، در روزهای پایانی هفته شاهد تقویت شرایط احتیاطی در بازار ارز بودیم. در هفته‌های اخیر رشد تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به پایان تابستان در کنار رشد تقاضای زائران همچنین افزایش تقاضای آربیتراژی نرخ دلار را بر مسیر صعودی قرار داد و نرخ دلار در بالاترین سطح از بهمن 95 قرار گرفت. اما همچنان احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات نرخ ارز در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد 65 تومانی نرخ دلار از 22 مرداد، احتمال مقاومت سطح 3880 تومانی در برابر دلار را تقویت کرده است.

بازار سکه

هفته یک درصدی سکه

هر سکه طرح جدید پس از دو هفته نزولی، با رشد یک درصدی همراه شد. افت طلای جهانی از سقف ۹ ماه و نیمه و شرایط احتیاطی در بازار ارز افت هزار تومانی سکه را روز پنج‌شنبه رقم زد. با رشد شاخص دلار، اونس طلا روز پنج‌شنبه تا کف ۱۳۰۷ دلاری افت داشت. اما در ادامه تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک با مانور نظامی مشترک ژاپن و کره‌جنوبی در پاسخ به تست موشکی کره‌شمالی و شرایط احتیاطی برای انتشار آمار اشتغال آمریکا، نوسان طلا نزدیک سطح ۱۳۲۰ دلاری را رقم زد. همچنین نظرات دوگانه‌ای برای اونس طلا وجود دارد که سیگنال‌های اقتصادی آمریکا می‌تواند تا حدی تصویر روشن‌تری ارائه دهد. در بازار ارز نیز شاهد شرایط احتیاطی در روزهای اخیر بودیم. نوسانات بازارهای اثرگذار و رشد تقاضای مناسبتی سکه با نزدیک‌شدن به عید غدیر می‌تواند بر سکه اثرگذار باشد.

بازار طلای جهانی

شرایط احتیاطی در طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1318 دلار معامله شد و در آگوست رشد 4 درصدی، بیشترین رشد از ژانویه را ثبت کرد. با وجود رشد طلا تا سقف 9 ماه و نیم (1326 دلار)، اما رشد بازارهای سهام و فروکش تنش‌های ژئوپلیتیک در کنار شرایط انتظاری برای انتشار آمار اشتغال آمریکا، افت طلا از سقف مزبور را رقم زد. نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها در کنار اظهارات وزیر خزانه‌داری آمریکا از اثرات مثبت پایین بودن شاخص دلار بر تجارت این کشور، تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو را تقویت کرده است. برخی کارشناسان از جمله بانک مریل‌لینچ افزایش طلا تا 1400 دلار را با تشدید ریسک‌های سیاسی و اقتصادی در ابتدای سال 2018 پیش‌بینی می‌کنند. اما کارشناسان موسسه Oxford با کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک میانگین 1265دلاری طلا در سه‌ماهه چهارم 2017 پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

شتاب روند نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت هفتگی ۳/ ۳درصدی برای سومین هفته متوالی نزولی شدند. پس از روند کم‌نوسان قیمت «تسه»ها نزدیک سطح ۸۰ هزار تومانی در هفته‌های پایانی مرداد، شاهد بازگشت قیمت «تسه»ها به سطح ۷۶ هزار تومانی بودیم. گزارش تحولات بانک مسکن، رشد ۷/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن را در مرداد نسبت به تیر نشان داد اما تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله تامین مالی تقاضای «خانه‌اولی»ها از سوی صندوق یکم بانک مسکن رشد تنها ۸۴/ ۲ درصدی قیمت «تسه»ها را در تیر و مرداد، نسبت به رشد ۱۳ درصدی اوراق در تیر و مرداد ۹۵ رقم زد. پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد تقاضای خانه‌های بیش از ۵ سال ساخت را افزایش داده است. کاهش نرخ سود عمومی بانک‌ها، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود «تسه»ها، با تعدیل قیمت اوراق نیز بر «تسه»ها فشار می‌آورد.

بازار نفت

تشدید اثرات «هاروی» بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 46 دلار معامله شد و در آگوست افت ماهانه 9/ 5 درصدی را ثبت کرد. کاهش 4/ 4میلیون بشکه‌ای در روز، یک‌چهارم از کل ظرفیت پالایشگاه‌های آمریکا، رشد قیمت بنزین به بالاترین سطح در 2 سال اخیر را رقم زد. دولت آمریکا برای اولین‌بار در 5 سال گذشته، اقدام به استفاده از یک میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت کرد اما کارشناسان این اقدام را برای جبران کمبود عرضه سوخت اتومبیل‌ها کافی نمی‌دانند. همچنین چشم‌انداز مازاد عرضه نفت، اختلاف قیمت فرآورده‌های نفتی و نفت را به بالاترین سطح در 2 سال اخیر رساند و صادرات فرآورده‌های نفتی از آسیا و اروپا به آمریکا را توجیه‌پذیرتر کرد. همچنین کاهش عرضه لیبی (350 هزار بشکه در روز) و تخمین سطح تعهد اوپک به 89 درصد در آگوست، از برنت حمایت می‌کند.