یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص در شرایط احتیاط

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۳ واحدی (۱۴/ ۰ درصدی) همراه شد. با بازگشایی بازارهای جهانی شاهد تداوم افت قیمت فولاد در بازار چین بودیم. اما فلزات اساسی رشد اندکی را ثبت کردند. انعکاس رشد قیمت جهانی فلزات تا حدی در بورس کالا، خوش‌بینی‌ها به برخی فلزی-معدنی‌ها را تقویت کرد. با این وجود، همچنان تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها با وجود رشد نرخ دلار تقویت احتیاط را در این نمادها به دنبال داشته است. موسسات اقتصادی نیز با وجود خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین از فلزات با رشد تقاضای چین (با توجه به عدم کاهش ساخت و ساز در فصل تابستان برخلاف سال‌های گذشته) و کاهش عرضه اما رشد قیمت‌ها با سفته‌بازی را هشدار داده‌اند. در شرایط احتیاطی خودرویی‌ها نیز به کف‌های تکنیکال نزدیک‌ شدند. همچنان تسویه اعتباری‌ها نیز فشار را بر بازار سهام حفظ کرده است.

بازار ارز

بازی دلار در ۳۹۰۰ تومان

دیروز هر دلار آمریکا با افت 4 تومانی به نرخ 3901 تومان معامله شد. پس از رسیدن دلار به سقف 3909 تومان، بالاترین سطح از دی 95، افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود میان معامله‌گران دلار از ابتدای هفته نزولی شد. افت نرخ درهم، تا سطح 1072 تومان نیز عامل دیگر فشار بر نرخ دلار شد. اما برخی از معامله‌گران با نزدیک شدن دلار به سطح 3900 تومانی اقدام به افزایش خرید می‌کردند. به اعتقاد این معامله‌گران حمایت سطح مزبور با افزایش خوش‌بینی‌ها رشد تقاضا را به دنبال خواهد داشت. همچنین با نرخ درهم 1072 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، دلار بالاتر از 3900 تومان را توجیه‌پذیر می‌دانند. با تداوم فشار عرضه و چشم‌انداز کاهش تقاضای مسافرتی با پایان تابستان شکسته شدن حمایت سطح 3900 تومانی دور از انتظار نیست.

بازار سکه

رکوردشکنی افت سکه در سال جاری

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان معامله شد. شناسایی سود میان معامله‌گران سکه، افت طلای جهانی و افت نرخ دلار، سکه را با بیشترین افت در سال جاری مواجه کرد. کاهش ریسک حمله نظامی از سوی کره شمالی و خسارت کمتر از پیش‌بینی‌های توفان ایرما با رشد شاخص دلار از کف ۲۳‌ماهه اونس طلا را وارد کانال ۱۳۳۰ دلاری کرد. همچنان توجه معامله‌گران به روند افزایش نرخ بهره آمریکا پیش از نشست ۱۹ و ۲۰ سپتامبر است. در بازار ارز نیز با افزایش عرضه و چشم‌انداز کاهش تقاضای مسافرتی نرخ دلار به کف ۳۹۰۰ تومانی نزدیک شد. بنابراین در پی تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار در کنار شناسایی سود، پس از رشد ۴۹ هزار تومانی سکه طی ۷ روز معاملاتی و چشم‌انداز کاهش تقاضای مناسبتی محرم افت سکه تشدید شد.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از سقف

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1335 دلار معامله شد. بازگشت شاخص دلار از کف 23‌ماهه در کنار کاهش ریسک‌گریزی، طلا را از سقف 13‌ماهه با افت مواجه کرد. با وجود عدم تحقق حمله نظامی از سوی کره شمالی در جشن سالگرد تاسیس، کره شمالی اعلام کرد در صورت اعمال تحریم‌های بیشتر در نشست روز دوشنبه سازمان ملل، این کشور اقدام تلافی‌جویانه خواهد کرد. کاهش ریسک کره شمالی و خسارت کمتر از پیش‌بینی‌های توفان ایرما، رشد بازارهای سهام را رقم زد. همچنان نرخ تورم کمتر از هدف فدرال رزرو عامل تقویت تردیدها نسبت به زمان افزایش نرخ بهره آمریکا است. با این وجود تداوم رشد نرخ تورم تولیدکننده چین، چشم‌انداز رشد نرخ تورم در سطح جهانی را تا حدی تقویت کرده است. در هفته جاری اظهارات نمایندگان فدرال رزرو و نرخ تورم و خرده‌فروشی آمریکا بر طلا اثرگذار هستند.

بازار اوراق مسکن

تشدید نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۹/ ۱ درصدی مواجه شدند. با نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن، تابستان شاهد تشدید نوسان قیمت «تسه»‌ها هستیم. به‌صورتی که با وجود افت قیمت «تسه»ها تا نزدیک کف ۷۶ هزار تومانی در ابتدای شهریور، در میانه شهریور مجددا قیمت اوراق تسهیلات بر مسیر صعودی قرار گرفت. افزایش تقاضای مسکن در مرداد، از قیمت اوراق تسهیلات مسکن حمایت کرد. اما سطح ۸۰ هزار تومانی در مقابل رشد اوراق مقاومت می‌کرد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و تامین مالی متقاضیان «خانه‌اولی» مسکن از سوی صندوق یکم بانک مسکن، رشد تنها ۸/ ۲ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در مرداد به دنبال داشت. با وجود چشم‌انداز کاهش تقاضا با پایان فصل تابستان، همچنان رشد تدریجی تقاضا مانع از افت قابل توجه قیمت «تسه»ها است.

بازار نفت

تداوم فشار بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 47 دلار معامله شد. همچنان اثرات توفان ایرما با تخلیه بیش از 4 میلیون خانه و کسب‌و‌کار در فلوریدا فشار را بر نفت حفظ کرده است. پیش‌تر توفان هاروی در تگزاس منجر به کاهش فعالیت یک‌چهارم از ظرفیت کل پالایشگاه‌های آمریکا شد. اما بخشی از این پالایشگاه‌ها به فعالیت بازگشتند. گلدمن‌ساکس اثر این دو توفان را ایجاد شوک منفی در بازار نفت با ایجاد مازاد عرضه به میزان 600 هزار بشکه در روز در سپتامبر می‌داند. اما اثر توفان ایرما را تنها روی کاهش تقاضای نفت می‌داند و طبق بررسی‌های این موسسه این توفان اثری بر تولیدات نفت و پالایشگاه‌ها ندارد. با این وجود تقویت احتمال تمدید توافق میان اوپک و غیراوپک پس از دیدار وزیر نفت عربستان با همتایان ونزوئلایی و قزاق از قیمت نفت حمایت کرد.