بازار سهام

بازدهی ۱۲ درصدی شاخص در ۷ ماه اول

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۰ واحدی (۰۶/  ۰ درصدی) همراه شد. با وجود تشدید فشار فروش در میانه مهر با ریسک‌های سیاسی، عدم خروج آمریکا از برجام رشد ۸/  ۰ درصدی شاخص در مهر و بازدهی قابل توجه ۱۲ درصدی از ابتدای سال رقم خورد. روز شنبه گزارش‌های مثبت ۶ماهه به ویژه از سوی فلزی-معدنی‌ها، خوش‌بینی به رشد سودآوری پالایشی‌ها با رشد قیمت نفت و نرخ ازر مبادله‌ای و صنایع صادرات‌محور با رشد نرخ ارز از شاخص حمایت کرد. اما همچنان چشم‌انداز رشد شاخص دلار، افزایش موجودی‌های انبار مس و روی، احتمال کاهش تقاضای فولاد و سنگ آهن چین در زمستان با افت ساخت و ساز، تردیدها نسبت به پایداری قیمت جهانی کالاها را رقم زده است. مهلت ۶۰روزه کنگره برای برجام، احتمال تاخیر در گزارش‌های پالایشی‌ها و تردیدها نسبت به نرخ‌گذاری از سوی پالایش و پخش نیز بر بورس اثرگذار هستند.

آینده  نگر بازار

 

بازار ارز

دلار در مدار صعود

هر دلار آمریکا با رشد اندک یک تومانی به نرخ ۴۰۱۳ تومان معامله شد. همچنین با رشد ماهانه ۹/  ۲ درصدی و بازدهی ۹/  ۶ درصدی از ابتدای سال همراه شد. از ابتدای مهر رشد تقاضای آربیتراژی به دلیل تنش‌های سیاسی در کردستان عراق و رشد درهم دلار را بالاتر از سطح ۳۹۰۰ تومان قرار داد. اما شاهد مقاومت سطح ۳۹۵۰ تومانی در مقابل دلار بودیم. در ادامه رشد تقاضای محافظه‌کارانه پیش از اظهارات ترامپ، جهش دلار تا سقف ۴۰۵۰ تومانی (۱۷ مهر) را رقم زد. اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و عدم خروج ناگهانی آمریکا از برجام دلار را به ۴۰۰۰ تومان بازگرداند. با وجود چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری با نزدیک شدن به پایان سال میلادی، رشد تقاضای اربعین و تداوم ریسک سیاسی، کاهش نوسانات نرخ درهم و عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد دلار است.

آینده  نگر بازار

 

بازار سکه

بیش‌واکنشی سکه به دلار در مهر

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی مواجه شد. با وجود افت 1/  1 درصدی طلا در یک ماه اخیر، رشد 9/  2 درصدی دلار افزایش 5 درصدی سکه را در مهر رقم زد. در بازار طلای جهانی کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران در کنار رشد شاخص دلار اونس طلا را از سقف 1300 دلاری با افت همراه کرد. افت بیشتر اونس طلا با چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا در سال ۲۰۱۷ محتمل است. اما در بازار ارز، تشدید ریسک‌گریزی معامله‌گران جهش ۴ درصدی دلار تا ۱۷ مهر را رقم زد. با فروکش ریسک‌گریزی شاهد نوسان دلار بالاتر از ۴۰۱۰ تومان هستیم. با وجود کاهش تقاضای مناسبتی، عدم تمایل معامله‌گران به افت سکه، حباب(بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را از ۴۵ هزار تومان در ابتدای مهر به ۸۲ هزار تومان رسانده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف شکننده 1280 دلار

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 8/  1 درصدی مواجه شد. چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره در دسامبر و تایید بودجه سال ۲۰۱۸ از سوی کنگره با تقویت احتمال اجرایی شدن اصلاحات مالیاتی ترامپ از شاخص دلار و بازارهای سهام حمایت کرد. افت یورو با تشدید تنش‌های کاتالونیا در کنار دورنمای تداوم سیاست‌های انبساطی خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا همچنین افت پوند با تشدید تنش‌ها برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از شاخص دلار حمایت کرد. به این ترتیب روز جمعه اونس طلا تا کف ۱۲۸۰ دلاری افت داشت. در هفته جاری آمارهای اقتصادی آمریکا از جمله آمار خرده‌فروشی، تولید ناخالص داخلی سه‌ماه سوم آمریکا و نشست بانک مرکزی اروپا بر طلا اثرگذار هستند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۹ کارشناس) ۱۱ نفر روند نزولی، ۳ کارشناس روند صعودی و ۵نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.

آینده  نگر بازار

 

بازار اوراق مسکن

صعود آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 94 (تسه9412) با افت 4/  0درصدی به قیمت 76 هزار و 411 تومان معامله شدند. به این ترتیب اوراق تسهیلات مسکن رشد 2/  1 درصدی در مهر و بازدهی 7/  4 درصدی را از ابتدای سال ثبت کرد. در دو هفته ابتدایی مهر با خروح تقاضای تابستان (فصل رونق مسکن) قیمت «تسه»ها تا کف 74 هزار تومانی، کمترین سطح از تیر افت داشتند. اما در ادامه رشد تدریجی تقاضا، قیمت «تسه»ها را در مسیر صعودی قرار داد. با وجود این همچنان شاهد مقاومت سطح 78 هزار تومانی در مقابل اوراق تسهیلات مسکن بودیم. در ماه‌های اخیر با رشد تقاضا از سوی دهک‌های با درآمد متوسط، رشد تقاضای واحدهای مسکونی کوچک‌تر رقم خورد. بنابراین همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، رشد فراتر از نرخ تورم مسکن را تا پایان سال جاری دور از انتظار کرده است.

آینده  نگر بازار

 

بازار نفت

نوسان نفت بالاتر از ۵۰ دلار

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۸/  ۰ درصدی همراه شد. با تشدید تنش‌ها میان دولت مرکزی عراق و کردستان، صادرات نفت منطقه کردستان از بندر جیحان ترکیه از ۶۰۰ هزار به ۲۱۶ هزار بشکه در روز رسیده است. تداوم ریسک احتمال خروج آمریکا از برجام (با مهلت ۶۰روزه کنگره)، افت موجودی نفت تجاری در کنار کاهش (۷ موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای سومین هفته متوالی نوسان نفت بالاتر از ۵۰ دلار را تداوم بخشید. پیش‌تر فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تعهد ۸۶ درصدی اوپک به توافق را اعلام کرد. موسسه Oil Movements اعلام کرد موجودی‌های نفتی روی آب به کمترین سطح در ۲ سال و نیم اخیر رسید. اما همچنان ضرورت تمدید توافق اوپک برای کاهش موجودی نفت به میانگین ۵ساله وجود دارد. همچنین سایه رشد تولیدات غیراوپک، به ویژه شیل مانع از رشد قابل توجه نفت است.

آینده  نگر بازار