بازار سهام

حرکت شاخص در سقف

آینده نگر بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد 108 واحدی (12/ 0 درصدی) همراه شد. روز گذشته «فولاد» در کنار «همراه» و «شسپا» با تعدیل مثبت 37 درصدی در گزارش 6ماهه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. اما «خساپا» پس از اعلام تعدیل منفی 20 درصدی در گزارش 6ماهه در فضای منفی معامله شد و روز گذشته «خودرو» و «خساپا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنان ریسک سیستماتیک ناشی از مهلت 60روزه کنگره برای تصمیم‌گیری درمورد برجام بر بازار و خودرویی‌ها اثرگذار است. روز گذشته گروه ارتباطات و اطلاعات با تک‌نماد «های‌وب» بیشترین رشد را در میان صنایع داشت، در روزهای اخیر شاهد تغییر مالکیت قابل توجه به نفع حقوقی‌ها در این نماد بودیم. در بازار جهانی رشد شاخص دلار بر قیمت فلزات اساسی فشار آورد و فولاد در بازار آتی شانگهای با شناسایی سود با افت همراه شد.

 

بازار ارز

صعود آرام دلار

آینده نگر بازار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 4 تومانی به نرخ 4027 تومان معامله شد. روز گذشته رشد نرخ درهم، از دلار حمایت کرد. علاوه بر این با تداوم افت اونس طلای جهانی، عدم تمایل معامله‌گران به افت قیمت سکه، رشد تقاضای دلار از سوی معامله‌گران سکه را رقم زد. علاوه بر این تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک با مهلت 60روزه کنگره برای بررسی موضع آمریکا در مورد برجام و دیدار اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با کشورهای همسایه با رشد تقاضای محافظه‌کارانه همچنان از دلار حمایت می‌کند. پیش‌تر نیز تشدیدهای منطقه کردستان تا حدی رشد تقاضای آربیتراژی دلار را به‌دنبال داشت. بنابراین معامله‌گران فردایی نرخ دلار در معاملات آتی را تا سقف 4050 تومان افزایش دادند. امری که از معاملات نقدی دلار نیز حمایت کرد. اما همچنان عرضه صرافی بانک‌ها رشد دلار را تا حدی محدود کرد.

 

بازار سکه

تداوم کم‌واکنشی سکه به طلا

آینده نگر بازار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 308 هزار تومان معامله شد. در بازار طلای جهانی، رشد شاخص دلار با احتمال انتخاب رئیس آینده فدرال رزرو با رویکرد خروج سریع‌تر از سیاست‌های انبساطی (چشم‌انداز رشد شاخص دلار) و آمارهای مناسب اقتصادی در کنار حرکت بازارهای سهام نزدیک سقف افت اونس طلا در کانال ۱۲۷۰ دلاری را تداوم بخشید. در بازار ارز نیز رشد نرخ درهم و رشد تقاضای محافظه‌کارانه در کنار افزایش تقاضای سفته‌بازی رشد ۱۴ تومانی دلار را از روز یکشنبه رقم زده است. با تردید نسبت به روند آتی طلا و افت بیش از ۳۰ دلاری در یک هفته، معامله‌گران اقدام به خرید دلار برای حمایت از سکه کردند. کم‌واکنشی سکه به افت طلا حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۹۷ هزار تومان افزایش داده است.

 

بازار طلای جهانی

نوسان طلا در کف ۳هفته

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1272 دلار معامله شد. رشد سفارش کالاهای بادوام آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها با رشد شاخص دلار، اونس طلا را به کف 3هفته (1271 دلار) رساند. با این وجود رشد تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم انگلیس، با رشد پوند مانع از رشد قابل‌توجه شاخص دلار شد. همچنین با وجود رشد شاخص فضای کسب‌وکار در آلمان به بالاترین سطح ثبت شده در اکتبر اما شاهد شرایط احتیاطی در یورو پیش از نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا بودیم. تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های اصلاح مالیاتی ترامپ و رئیس آینده فدرال رزرو شرایط احتیاطی را نسبت به شاخص دلار رقم زده است. همچنان حرکت بازارهای سهام نزدیک سقف‌ و چشم‌انداز یک بار دیگر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در دسامبر فشار را بر طلا حفظ کرده است.

 

بازار اوراق مسکن

افت آرام «تسه»ها

آینده نگر بازار

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 4/ 0 درصدی همراه شدند. شاهد بازگشت قیمت «تسه»ها به کمترین سطح از تیر هستیم. با وجود رسیدن قیمت «تسه»ها به کف 74 هزار تومانی در روزهای ابتدایی مهر اما رشد تدریجی تقاضا مجددا قیمت اوراق تسهیلات مسکن را وارد روند صعودی و رشد اوراق تا سطح 78 هزار تومانی را در روزهای پایانی مهر رقم زد. با این وجود در روزهای ابتدایی آبان نیز شاهد افت قابل توجه قیمت «تسه»ها هستیم. در شرایط کنونی با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 7/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن و قرار گرفتن این بخش در فاز پیش‌رونق، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان از سمت تقاضا و خروج زمان‌بر سمت عرضه از رکود، مانع از رشد قابل‌توجه قیمت «تسه»ها است.

 

بازار نفت

سیگنال‌های مثبت اوپک به بازار

آینده نگر بازار

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 52 دلار معامله شد. خوش‌بینی‌ها به تلاش اوپک برای بازگرداندن بازار نفت به تعادل نوسان WTI بالاتر از 50 دلار را تداوم بخشید. وزیر نفت عربستان اعلام کرد هدف رساندن موجودی نفت به میانگین ۵ساله پابرجا است و اوپک در تلاش برای جلوگیری از بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت است. احتمال تمدید توافق تا پایان ۲۰۱۸ خوش‌بینی‌ها را تقویت کرده است. نشست ۳۰ نوامبر اوپک تصویر روشن‌تری از این امر نشان می‌دهد. با وجود پیش‌بینی کارشناسان از کاهش ۳ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری در هفته اخیر اما موسسه نفت آمریکا (API) افزایش ۵۱۹ هزار بشکه موجودی نفت را پیش از انتشار گزارش رسمی اعلام کرد. همچنان سایه بازگشت تولیدکنندگان غیراوپک به ویژه شیل بر بازار نفت سنگینی می‌کند.